بانکداری ایرانی _ شرکت بیمه خاورمیانه دارای زیرساخت آیتی و نرم افزاری قوی و بومی است که در کنار شبکه فروش قوی می تواند محصولات زیادی را طراحی و ارائه کند و این مساله مزیت رقابتی اصلی شرکت بیمه خاورمیانه شده که در دوران شیوع کرونا هم توانست رشد تصاعدی و فراتر از پیشبینیها را محقق کند.
نوروزی، مدیرعامل بیمه زندگی خاورمیانه در گفتوگو با
بانکداری ایرانی وضعیت شرکت بیمه خاورمیانه را این گونه تشریح کرد: در سالهای اخیر بحث اصلی صنعت بیمه این بود که بیمههای زندگی کمک کنند تا ضریب نفوذ بیمه در ایران رشد کند. نهادهای بالادستی صنعت بیمه نیز به دنبال این بودند که با تخصصی کردن شرکتها به نوعی این مسیر را هموار کرده تا محصولات بیشتری به مشتریان ارائه شود. با توجه به این دیدگاه، شرکت بیمه زندگی خاورمیانه در سال 1395 تأسیس و در سال 1396 به عنوان اولین شرکت تخصصی بیمه عمر و زندگی ایران فعالیت خود را آغاز کرد.
مدیرعامل بیمه زندگی خاورمیانه در ادامه عنوان کرد: معمولا اولینها در هر صنعتی با مشکلات خاصی مواجه هستند. یکی از مشکلات شرکت بیمه خاورمیانه اخذ مجوز برای محصولات تخصصی بود. در سال 96 تعداد هفت محصول در شرکت طراحی شد، اما اخذ مجوز از سوی بیمه مرکزی زمان زیادی برد و همین مسأله عاملی شد تا شرکت فرصتهای سال 96 را از دست دهد. در سال 96 حدود 500 میلیون تومان فروش بیمه داشتیم که آن هم در اواخر سال رخ داد.
وی افزود: یکی از مباحثی که از ابتدا در شرکت دنبال شد طراحی نرم افزار اختصاصی بود تا بتوان محصولات را با شرایط خاصی عرضه کرده و فضای رقابتی خوبی ایجاد کرد. در ابتدا بیمه خاورمیانه با یک شرکت خارجی برای استقرار نرم افزار تخصصی قرارداد بست. اما این همکاری با چالشهایی مواجه شد که در نهایت بعد از مدتی یک نرم افزار داخلی جایگزین این نرم افزار شد.
نوروزی افزود: در واقع تمرکز اصلی شرکت در آن سالها بومی سازی نرم افزار بود. در سال 97 هم به دلیل تحریم رفت وآمد همکاران شرکت خارجی طرف قرارداد نیز با مشکلاتی مواجهه شد. در اواسط سال 97 به این جمعبندی رسیدیم که زیرساخت نرم افزاری بومی داشته باشیم. به دلیل سبقه آیتی خودم توانستیم نرم افزار داخلی به همراه سورس نرم افزار تهیه و روی آن کار کنیم و در نهایت با برنامهریزی دقیق همکاران شرکت تغییر زیرساخت نرم افزاری در بازه زمانی دو ماهه انجام شده و توانستیم یک تیم قوی متشکل از متخصصان آیتی را در شرکت گردآوری کنیم. نرم افزار شرکت در حال حاضر یکی از مزیت های رقابتی شرکت است چرا که در بیمه های زندگی دو مسأله مهم وجود دارد. یکی مسأله اکچوئری و دیگری مساله آیتی و نرم افزاری است که خوشبختانه در دو حوزه خوب پیش رفتیم و در نهایت با نرم افزار بومی محصولات را پیاده سازی کردیم.
مدیرعامل بیمه زندگی خاورمیانه در ادامه با اشاره به نیازهای بازار بیمه ایران گفت: به سرعت توانستیم نیاز بازار را درک کنیم. به عنوان نمونه در سال گذشته محصول بیمه مستمری و بازنشستگی تکمیلی را وارد بازار کردیم که از نیازهای بازار امروز ایران است. در حال حاضر سازمانهایی که موضوع بازنشستگی را پیگیری میکنند با آینده روشنی رو به رو نیستند. به دلیل اینکه هرم جمعیتی ما بهگونهایاست که در دهه شصت بسیاری از جوانان وارد عرصه کار و فعالیت شده و در سالهای پیش رو با افزایش جمعیت بازنشسته و کاهش نیروی کار مواجه خواهیم شد . به همین دلیل وارد این حوزه شدیم. لذا شهروندان می توانند این محصول را تهیه کرده و آینده خود و فرزندان خود را تضمین کنند و فرزندان آنها می توانند قبل از رسیدن به سن بازنشستگی از مزایا و امتیازات این محصول بهره ببرند. این محصول با اقبال خوبی مواجهه شد و رشد فروش شرکت گواه این مسأله است.
نوروزی وضعیت شبکه فروش را این گونه تشریح کرد: در کنار زیرساخت و طراحی محصول، شبکه فروش نیز بسیار مهم است. در این حوزه هم رشد و توسعه خوبی رخ داد. ارائه محصول جدید و زیرساخت نرم افزاری توانست شبکه فروش را ارتقاء دهد. در بخش فروش نرم افزار بگونه ای طراحی شده که نمایندهها می توانند صفر تا صد کار را بصورت اکترونیکی انجام دهند. همه این مسال سبب شد تا در حال حاضر شرکت در روال خوبی قرار داشته و با سرعت خوبی رو به جلو در حال حرکت هستیم و رشد تصاعدی را تجربه می کنیم.
مدیرعامل بیمه زندگی خاورمیانه در خصوص علت رشد شرکت در دوران شیوع کرونا گفت: در دوره شیوع کرونا به دلیل زیرساخت خوب، بیمه خاورمیانه عملکرد قابل توجهی را ثبت کرد . جالب اینکه بودجه پیشنهادی شرکت برای سال 99 قبل از دوران کرونایی پیشنهاد و تصویب شد و بعد از شیوع کرونا نگرانیهای زیادی بوجود آمد مبنی بر اینکه شاید به ارقام مصوب نرسیم اما به دلیل وجود زیرساختهای مناسب و شبکه فروش قوی توانستیم از آن پیش بینی ها فراتر رفته و عملکرد قابل توجهی را ثبت کنیم.