کد خبر: ۱۷۹۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - 19 June 2020
دبیر ستاد تنظیم بازار مصوبات ارزی، کشاورزی، و کالاهای اساسی این هفته ستاد تنظیم بازار را تشریح کرد و گفت: ثبت سفارش شرکتهای صادراتی، منوط به بازگشت ارز است.
 
محمدرضا کلامی در گفت و گو با  تسنیم، در خصوص مصوبات این هفته ستاد تنظیم بازار اظهار داشت: پیش از این و در جلسات قبلی ستاد تنظیم بازار در راستای کمک به کشاورزان گوجه کار استان کرمان مصوب شده بود که سازمان تعاونی روستایی نسبت به خرید حمایتی گوجه اقدام کند، به همین منظور کمیته ای تشکیل شد.

وی ادامه داد: این کمیته که متشکل از سازمان برنامه و بودجه، سازمان حمایت و وزارت جهاد کشاورزی است، مصوب کرد که دولت و سازمان برنامه و بودجه اعتباری 400 تومانی برای هر کیلو گوجه اختصاص دهد.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت خاطر نشان کرد: به زودی برداشت استانهای فارس و سایر استانها نیز شروع می شود، بنابراین مقرر شد این خرید حمایتی به سایر استانهای گوجه کار نیز تسری پیدا کند.   

 کلامی افزود: نکته مهم این است که این آخرین حمایت بوده و کشاورزان باید از این پس در سالهای آینده، در راستای الگوی کشتی که وزارت جهاد اعلام می کند، اقدام به کشت کنند تا دولت مجبور نباشد هر سال مبلغی برای حمایت به کشاورزان پرداخت کند.

وی با بیان اینکه وقتی در کشور نهاده های مثل جو ،ذرت،کنجاله و دانه روغنی با وابستگی بیش از 90 درصد وارد می شود، گفت: این زمینها می تواند زیر کشت محصولات ضروری و مورد نیاز کشور قرار گیرد.همچنین، صادرات رب و رب اسپتیک نیز تا پایان مهر ماه سال جاری تمدید شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به اینکه برداشت گوجه ادامه دارد بر اساس گفته وزارت جهاد تمدید صادرات تا پایان مهر ماه، مشکلی در بازار داخلی ایجاد نخواهدکرد.

دبیر ستاد تنظیم بازار در خصوص سایر تصمیمات ستاد برای محصولات کشاورزی اظهار داشت: با توجه به شروع فصل برداشت پیاز و سیب زمینی، کشت زیاد و همچنین فساد پذیری آنها، و همچنین عدم امکان صادرات پیاز داخلی به دلیل تفاوت نوع نیاز کشورهای همسایه، قرار شد سازمان تعاونی روستایی اقدام به جمع اوری و خرید سیب زمینی و پیاز و عرضه مستقیم آن در میادین میوه و تره بار استانهای کشور کند.

وی خاطر نشان کرد: استانداران و کارگروه های تنظیم بازار استانها نیز بایداز این ظرفیت استفاده کنند تا حداقل با ورود تعاونی روستایی به عنوان عامل تقاضا و خرید و انتقال به استانهای مقصد، نرخ برای مصرف کننده و کشور متعادل شود. 

کلامی با تأکید بر اینکه قرار شد تا اطلاع ثانوی کل محصول پیاز، سیب زمین و گوجه در میادین میوه و تره بار از استانهای بحرانی و دارای مازاد تهیه شود، گفت: سازمان تعارنی روستایی نیز باید غرفه های اختصاصی در اختیار کشاورزان برای عرضه این محصولات قرار دهد.

* ارائه برنامه الگوی کشت با هدف کاهش نیاز کشور به واردات

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت در خصوص تصمیمات این هفته ستاد تنظیم بازار برای حبوبات نیز بیان کرد: مقادیری حبوبات در بنادر وجود دارد و قرار شد بانک مرکزی با اولویت نسبت به تخصیص ارز  آنها اقدام کند.

کلامی با اشاره به اینکه در خصوص حبوبات و تنظیم بازار این کالا برای وزارت جهاد کشاورزی تکالیفی تعیین شد، افزود:  مقرر شد در جلسات بعدی ستاد تنظیم بازار، وزارت جهاد کشاورزی طرح خود را برنامه کشت و تعیین الگوی کشت الزامی در کشور، را ارائه و مشخص کند که با توجه به نیاز کشور چه محصولاتی در چه استانهایی باید کشت شود.

وی ادامه داد: این برنامه باید در راستای کاهش سالانه حداقل 10 درصد نیازکشور به اقلام کشاورزی وارداتی باشد.همچنین ضمانت نامه های اجرایی و الزاماتی که در این راه نیاز دارد را نیز باید اعلام کند.

دبیر ستاد تنظیم بازار  با اشاره به حضور  رئیس کمیسیون کشاورزی در این جلسه، خاطر نشان کرد: نمایندگان مجلس حاضر در این جلسه قول دادند، حتما در راستای تأمین  بودجه و منابع مورد نیاز کارگروه تنظیم بازار کشور ( برای اقداماتی از جمله خریدهای تضمیمنی)در بودجه سنواتی، به شکلی دیده شود که قابل اقدام باشد. 

 وی تأکید کرد: بودجه ای که برای کارگروه تنظیم بازار تعیین شده، کافی نبوده و حتی جوابگوی هزینه های تنظیم بازار میوه و مرکبات شب عید  هم نیست ، علاوه بر این خرید های حمایتی  نیز وجود دارد، بنابراین لازم است منابع تخصیص یافته به تنظبم بازار،  اصلاح شود. بر همین اساس مجلس قول داده است  نسبت به ترمیم بودجه تنظیم بازار برای حمایت از واحدهای تولیدی و کشاورزان اقدام کنند.

*تشکیل میز صادراتی محصولات کشاورزی 

کلامی افزود: مقرر شد سازمان توسعه تجارت با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی با ایجاد تشکل های تخصصی و شرکتهای بزرگ صادراتی در زمینه محصولات کشاورزی، نسبت به تشکیل میز صادرات محصولات کشاورزی اقدام کنند.

وی گفت: همچنین شرکت تعاونی روستایی خریدی که برای سیب زمینی و پیاز انجام می دهد را با توجه به قیمت خرید تضمین 719 تومان برای طرح استمرار و 622 تومان برای سیب زمینی  پاییزه و 606 تومان برای سیب زمینی بهاره ،نسبت به خرید تضمینی این کالاها و عرضه مستقیم در استانهای مقصد اقدام کند.

دبیر ستاد تنظیم بازار کشور با بیان اینکه قیمت پیاز در طرح استمرار هر کیلو 441  تومان و خرید پاییزه 415  تومان است که توسط شرکت  تعاونی روستایی باید انجام شود ، تصریح کرد: ورود شرکت تعاونی روستایی به بازار باعث تحریک تقاضا، کمک به کشاورزان و  توزیع  با نرخ مناسب به دست مردم می شود.

وی اظهارداشت: در این مسیر سازمان حمل و نقل جاده ای نسبت به تأمین کامیون برای جابهجایی محصولات کشاورزی مثل سیب زمینی و پیاز و .. برای سازمان تعاونی روستایی با نرخ مصوب اقدام کند.

*مصوبات ارزی ستاد تنظیم بازار  

 این مقام مسئول در خصوص مصوبات ستاد تنظیم بازار برای  مدیریت بازار ارز گفت: مقرر شد بانک مرکزی از همه ابزارهای در اختیارش برای ساماندهی بازار ارز استفاده و در همین راستا وزارت خانه های جهاد کشاورزی، صنعت و بهداشت مکلف شدند نسبت به پیگیری برگشت ارز صادراتی  محصولات مرتبط با وزارتخانه خود به کشور اقدام کنند. 

به گفته کلامی، عرضه منابع ارزی صادراتی باید برای نیازهای با اولویت مواد اولیه واحدهای تولیدی و کالاهای مورد نیاز استفاده شود. تا بتوانیم از منابع ارزی محل صادرات، کالاهای مورد نیاز کشور را وارد کنیم.

 سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت بیان کرد: با توجه به الزاماتی که برای  رفع تعهدات  ارزی به خصوص کالاهای اساسی وجود دارد، مقرر شد فرایند مربوط به رفع تعهدات ارزی از زمان انتقال ارز از سوی بانک مرکزی انجام شود. زیرا اعضای کارگروه تنظیم بازار معتقدند تأمین  ارز به معنی نشستن وجوه ارزی به حساب ارزی دینفعان نیست و چون این موضوع  زمان بر است، قرار شد برای رفع تعدات ارزی و جریمه هایی که برای تأخیر آن در نظر گرفته شده، از زمان انتقال ارز از سوی بانک مرکزی این تاریخ محاسبه شود. 

کلامی تأکید کرد:  ارایه خدمات ثبت سفارش و سایر خدمات دولتی به شرکتهایی که صادرات داشته ولی ارز خود را بر نمی گردانند، منوط به برگشت ارز صادراتی شد. 

 وی ادامه داد:  متقاضیانی که توانایی خرید اعتباری دارند نیز می توانند، بعدا و با دریافت اسناد از طرف خارجی ، کالا را ترخیص و طی زمان معینی ارز را دریافت کند. این دسته از متقاضاین باید درخواست خود را به دییرخانه گارگروه ویژه مستقر در وزارت صمت، ارایه کنند. 

 دبیر ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه کسانی که از فرایند خرید اعتباری استفاده می کنند در اولویت تأمین ارز هستند، افزود: یکی دیگر از تصمیماتی ستاد تنظیم بازار مربوط به ممنوعیت واردات کالاهایی در داخل تولید شده و نیازی به واردات آن نداریم بوده، بر همین اساس  قرار شد ممنوعیت هایی تعیین شود تا بتوانیم مصارف و منابع را متعادل کنیم.

 این مقام مسئول خاطر نشان کرد: فهرست تعرفه کالاهایی که نیازمند مدیریت است قرار است توسط وزارتخانه ها اعلام و تغییر کند؛ تا ارزی به آنها تعلق نگرفته و بتوانیم در راستای جهش تولید حرکت  کنیم . همچنین  مقرر شد همه کالاهای اساسی و ضروری که از گروه یک به دو منتقل شده، باید تأمین ارز  نیمایی آنها بدون هر گونه محدودیتی انجام شود،

 وی ادامه داد: با توجه به اینکه تغییر نرخ ارز کالاهای اساسی به اندازه تامین منابع ریالی آن ، انگیزه ها را برای تامین کاهش می دهد، بنابراین بانک مرکزی با اولویت ویژه نسبت به تأمین ارز برنج، گوشت قرمز، حبوبات، چای، شکر، کره و کالاهای اساسی و ضروری،نهاده های کشاورزی از جمله کود و سم، موادضد عفونی کننده موردنیاز با اولویت ویژه تامین ارز کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: