به گزارش
تسنیم ، عبدالرضا گلپایگانی در ادامه نشست خبری به صورت ویدئو کنفرانس که به مناسبت روز معمار برگزار شد، اظهار کرد: طبق روال سالهای گذشته در اسفند ماه افراد زیادی برای اخذ پروانه یا تثبیت واحدهایی که دارند به شهرداری مراجعه میکنند اما از آنجایی که با شیوع کرونا محدودیتهای فیزیکی ایجاد شد، حجم مراجعات کاهش یافت و اصلاحاتی هم در فرآیند صدور پروانه صورت گرفت.
وی ادامه داد: با حذف پروسه ارائه نقشه معماری به صورت حضوری، زمان صدور پروانه کاهش پیدا کرد. با بررسی روند صدور پروانه در ماههای اسفند 8 سال گذشته متوجه شدیم که میزان صدور پروانهها در اسفند سال گذشته 16 درصد و نسبت به سالهای قبل، 20 درصد کاهش یافته است البته این امر نشان دهنده رکود اقتصاد مسکن است.
نظارت آنلاین بر 10 هزار کارگاه ساختمانی موجود در تهران
معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران در ادامه درباره تخلفات حوزه ساخت و ساز نیز گفت: تخلف در زمان صدور پروانه ساخت و ساز با سیستمی شدن فرآیند آن امکانپذیر نیست و یک تحول در این حوزه محسوب میشود اما این باعث نمیشود تا از تخلفات حین ساخت چشمپوشی شود؛ بر این اساس با استفاده از توان شهرداریهای نواحی نظارت سیستمی و دائمی بر ساختوسازها داشتیم و در حال حاضر به صورت آنلاین 10 هزار کارگاه ساختمانی موجود در شهر تهران، نظارت میشود.
وی درباره سرانجام طرح راه آهن تهران ـ تبریز نیز اظهار کرد: توافق بنیادینی با شرکت راه آهن انجام شده است و امیدواریم طی سه ماه آینده عملیات اجرای برخی از فازهای جانبی این پروژه را آغاز کنیم. برای ساماندهی محور فداییان اسلام نیز که خیابانی است که از نظر ساختاری ظرفیت بی نظیر دارد و طی 30 سال گذشته مغفول مانده است طرحی آماده شده که به زودی آن را به کمیسیون ماده 5 ارسال میکنیم.
ارسال طرح خانههای کوچک مقیاس به وزارت کشور
گلپایکانی درباره خانههای کوچک مقیاس نیز گفت: پیشنهاد این طرح به وزارت کشور ارسال شده، در کارگروه ویژه مسکن در حال بررسی است و منتظر تصمیم نهایی هستیم اما افرادی که نگران هستند که مقیاس 35 متری با سبک زندگی و فرهنگ ایرانی همخوانی ندارد، باید به محله کن سری بزنند که خانهها کوچک است اما دقیقاً مانند معماری ایرانی و سبک فرهنگ ایرانی ساخته شده است.
وی با بیان اینکه متولی اصلی این موضوع سازمان نوسازی است و در حال حاضر نیز در ضوابط طرح تفصیلی اجازه ساخت واحدهای 35 متری وجود دارد، گفت: طبق این طرح به هر ساختمان اجازه داده شده تا 20 درصد واحدهایش را کوچک مقیاس و حداکثر 35 متر بسازد.
معاون شهردار تهران همچنین در پاسخ به پرسشی درباره پلاسکو نیز گفت: طبق قانون هر ساختمانی که در شهر ساخته میشود باید ابتدا پروانه دریافت کند اما در مورد ساختمان پلاسکو دو مسئله وجود داشت که یکی از آنها مربوط به چگونگی محاسبه هزینه صدور پروانه است. برخیها معتقد هستند از آن جایی که حریق و تخریب پلاسکو ناخواسته بوده، مشمول پرداخت عوارض ساختمانی نیست و از شهرداری خواستار نگاه ویژه به این موضوع بودند.
وی افزود: این در حالی است که قانون صراحتاً اعلام کرده شهرداری نمیتواند در عوارض ساختمانی تخفیفی قائل شود اما در این خصوص مکاتباتی انجام شده و قرار است در هیئت دولت پیگیری شود.
گلپایگانی گفت: مسئله دوم موضوع تامین پارگینگ است که بنیاد میگوید ساختمان قبلی پلاسکو پارکینگ نداشته اما طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی همه ساختمانهای بزرگ باید پارکینگ داشته باشند. در این زمینه نیز با وزیر راه مکاتبه کردهایم و قرار شده در نخستین جلسه شورای عالی معماری در مورد تأمین پارکینگ پلاسکو صحبت شود.
وی همچنین درباره آخرین وضعیت پادگان 06 نیز گفت: در گذشته در شهرداری منطقه توافق شده بود که متراژ این پادگان به وسعت یک میلیون و 400 هزار متر مربع ساخته شود. با توجه به قانون انتقال پادگانها به خارج از شهر می توانیم برای این پادگان کاربریهای دیگری در نظر بگیریم و پیشنهادها برای بررسی ترافیکی به معاونتهای مذکور سپرده شده است.