کد خبر: ۱۷۶۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - 19 April 2020
خریدوفروش اینترنتی طلا غیرقانونی است و این موضوع صرفا ربطی به این روزها ندارد. اما با توجه به اینکه خرید اینترنتی به دلیل تعطیلی کسب‌وکارها بیش از پیش مطرح شده، شاهد خریدوفروش اینترنتی طلا بیش از گذشته هستیم.
 بانکداری ایرانی - خریدوفروش اینترنتی طلا غیرقانونی است و این موضوع صرفا ربطی به این روزها ندارد. اما با توجه به اینکه خرید اینترنتی به دلیل تعطیلی کسب‌وکارها بیش از پیش مطرح شده، شاهد خریدوفروش اینترنتی طلا بیش از گذشته هستیم.

  به گزارش بانکداری ایرانی ،  بازار طلا و ارز به‌دلیل شیوع ویروس کرونا فعلا تعطیل است و هنوز طلافروشی‌ها کار خود را آغاز نکرده‌اند. این یعنی خبری از معامله در این بازارها نیست. بنابراین نمی‌توان روی قیمت‌هایی که در این روزها از بازار طلا و ارز اعلام می‌شود، حساب باز کرد.

از سوی دیگر اتحادیه طلا و جواهر و فعالان این بازار بارها هشدار داده‌اند که خریدوفروش اینترنتی طلا ممنوع است، با این وجود همچنان شاهد خریدوفروش آنلاین طلا و سکه به صورت اینترنتی هستیم. با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی واحدهای صنفی طی هفته‌های اخیر، فرصت خوبی برای جولان سودجویان در این شرایط فراهم شده که یکی از این موارد هم فروش اینترنتی و آنلاین طلاست.

پیش از این ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر، فضای مجازی را مناسب برای خریدوفروش طلا ندانسته و اعلام کرد که خریدوفروش طلا و مصنوعات طلا به الزامات خاصی نیاز دارد که این الزامات برای خریدوفروش اینترنتی طلا فراهم نشده است.

کلاهبرداران نمی‌گذارند!

طبق صحبتی که با محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر داشتیم او بیان کرد که اکنون هر سایتی که خریدوفروش اینترنتی طلا را راه‌اندازی کرده باشد، فعالیت آن غیر قانونی است و تا زمانی‌که این افراد مجوزی دریافت نکرده باشند، نمی‌توانند در فضای مجازی فعالیت کنند. طبق قانون نیز در فضای مجازی، رسیدگی به پرونده‌های خریدوفروش اینترنتی بر عهده پلیس فتاست.

به‌گفته او خریدوفروش اینترنتی برخی کالاها نیاز به نظارت دارد و لازم است متخصصان هم نظر خود را درباره آن اعلام کنند. به همین دلیل این ممنوعیت مدت‌هاست که وجود دارد و البته برای تسریع در امر دادوستد و خریدوفروش قرار بر این است که درباره طلا هم آیین‌نامه و دستورالعملی نوشته شود و پس از تصویب آن کسانی که شرایط لازم را داشته باشند، این مجوز را دریافت کنند. اما تا این لحظه کسی مجوزی دریافت نکرده است.

با ورود به تکنولوژی مخالف نیستیم، اما الزاماتی وجود دارد
کشتی‌آرای نمونه بارز کلاهبرداری اینترنتی در زمینه خریدوفروش طلا را سکه ثامن دانست که در چند سال گذشته نزدیک به چهار هزار نفر را متضرر کرد و تاکنون هم افراد زیان‌ دیده به پول خود نرسیده‌اند. او با ذکر این توضیح مهم‌ترین دلیل ممنوعیت خریدوفروش اینترنتی طلا را وجود افراد سودجویی عنوان کرد که ممکن است در فضای مجازی، طلا و سکه تقلبی را به‌جای اصل بفروشند.


از نظر او مهم‌ترین رکن هر زیورآلاتی مانند طلا و جواهر، فاکتور آن است. این فاکتور باید دارای آدرس، شماره تلفن، مهر، امضا و مشخصات کامل طلا یا جواهر باشد. همچنین مکان فروش مشخصی داشته باشد اما بیشتر کسانی که در این فضا دادوستد می‌کنند این مشخصات را ندارند. در نتیجه مردم دچار ضرر و زیان می‌شوند.

او با بیان اینکه اتحادیه طلا و جواهر با پیشرفت و ظهور تکنولوژی مخالفتی ندارد، گفت: «استفاده از هر تکنولوژی جدید، نیازمند دستورالعمل و الزامات است. اکنون اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی و اتاق اصناف ایران در حال نوشتن آیین‌نامه خریدوفروش اینترنتی طلا هستند و به محض آماده شدن آن کسانی که شرایط آن را داشته باشند می توانند خریدوفروش اینترنتی را انجام دهند.»
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: