کد خبر: ۱۷۳۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - 14 March 2020
ماشین های ATMR اسکناس ها را دریافت می کند و آن ها را مجددا به صورت خودکار در چرخه پرداخت قرار می دهند. در واقع این موضوع، برخورد کارکنان بانک ها را با پول نقد، که یکی از عوامل مهم انتقال بیماری کرونا شناخته شده است را کاهش خواهد داد.
در روزهای اخیر شاهد همه گیری ویروس کرونا در جهان هستیم؛ و این موضوع چالش های بسیاری را در شبکه بانکی ایجاد کرده است، به نحوی که شاهد پیام هایی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همچنین بانک ها هستیم که از مشتریان خود می خواهند برای کارهای غیر ضروری به بانک مراجعه نکنند. در واقع مخاطرات تجمع در محیط های سربسته و انتقال پول نقد به عنوان یکی از راه های عمده انتقال ویروس کرونا باعث شده است رویکرد مشتریان و بانک ها تغییر کند.

محمود ساوسی رئیس  اداره کارت و شبکه پرداخت بانک ایران زمین در گفتگویی استفاده از دستگاه های ATMR را راهی برای کاهش این مخاطرات عنوان کرد. 


به گزارش روابط عمومی بانک ایران زمین، ساوسی در رابطه با مزایای ماشین های ATMR در شرایط کنونی اظهار داشت: ماشین های ATMR اسکناس ها را دریافت می کند و آن ها را مجددا به صورت خودکار در چرخه پرداخت قرار می دهند. در واقع این موضوع، برخورد کارکنان بانک ها را با پول نقد، که یکی از عوامل مهم انتقال بیماری کرونا شناخته شده است را کاهش خواهد داد. 


وی افزود: اگر واریز وجه بین بانکی اجرایی شود، در واقع مردم با مشاهده این دستگاه ها در نقاط مختلف بدون در نظر گرفتن اینکه این دستگاه متعلق به کدام بانک است می توانند پول نقد را به بانک خود منتقل کنند و در واقع حضور در شعب کاهش داده می شود.
 

این کارشناس بانکی در خصوص استفاده از بانکداری الکترونیک و کنار رفتن پول نقد به عنوان انتقال دهنده بیماری و ویروس، عنوان کرد: ما نقیصه هایی داریم که باعث می شود این امر در شرایط کنونی بسیار سخت باشد. برای نمونه در دنیا کیف پول الکترونیک یک امر رایج است. اما در ایران، علی رغم اینکه بانک ها و شرکت های PSP سال هاست تلاش می کنند این امر را اجرایی کنند، اما به دلایل مختلف کسب و کاری، سیاسی و فنی نتیجه ای حاصل نشده است. به نظر می رسد همراهی بانک مرکزی در این خصوص می تواند این امر را تسریع و به مرور چرخه پول نقد را از میان مردم حذف کند. 


ساوسی در خصوص بکارگیری دستگاه های ATMR در بانک ایران زمین گفت: بانک ایران زمین تا کنون برای 50 ماشین ATMR قرار داد منعقد کرده است که 20 مورد آن عملیاتی شده و مابقی در طول چند ماه آینده نصب خواهد شد.


این ماشین ها در استان های مختلف توزیع شده است. استقبال مردم از این ماشین ها مناسب بوده است. یکی از شعب دیجیتال بانک ایران زمین در مرکز تجاری مگامال شهرک اکباتان تهران قرار دارد. در آن شعبه مجموعه ای از ماشین های بانکی مختلف فعال هستند. آن شعبه بدون کاربر، اغلب خدماتی را ارائه می دهد که در شعب سنتی ارائه می شود؛ به این صورت که نحوه ارائه خدمات و سرویس ها روی پلتفرم های دیجیتال است. 


رئیس اداره کارت و شبکه بانک ایران زمین در خصوص استفاده از این ماشین ها ATMR در مراکز شلوغ و پر تردد افزود: با عنایت به اینکه شعبه دیجیتال بانک ایران زمین در مرکز تجاری مگامال واقع شده است و حجم نقدینگی قابل ملاحظه ای در آنجا وجود دارد، که در شرایط کنونی اگر قرار بود دریافت و پرداخت این نقدینگی توسط پرسنل دریافت و پرداخت شود، مخاطرات بسیاری را ایجاد می کرد، اما این ماشین ها بدون برخورد انسانی قادر به دریافت پول نقد و کاهش خطرات ناشی از انتقال ویروس هستند. 


وی در خصوص سایر خدمات دیجیتال بانک ایران زمین که می تواند در پیشگیری از انتشار ویروس کرونا موثر باشد گفت: در حال حاضر شعبه دیجیتال ونک بانک ایران زمین که در منطقه پر تردد میدان ونک واقع شده است آماده خدمات رسانی به صورت دیجیتال به مشتریان است و در این شعبه ها مشتری کمترین برخورد را به صورت انسانی دارد. 


رئیس اداره کارت و شبکه بانک ایران زمین ادامه داد: در حال حاضر دستگاه های VTM با قابلیت بازگشایی حساب، دستگاه های  کیوسک با قابلیت صدور کارت هدیه و سایر خدمات بانک ایران زمین جزو مواردی هستند که می توانند در کاهش شیوع بیماری های ویروسی موثر باشند. 

ساوسی در انتها اظهار داشت: برنامه ریزی برای توسعه بانکداری دیجیتال و کاهش استفاده از پول نقد در مراودات مردم با سرعت از سمت بانک ایران زمین در حال پیگیری و توسعه است و امیدوارم بتوانیم در زمانی کوتاه به این مهم دستیابیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: