کد خبر: ۱۷۳۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۴ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - 10 March 2020
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به تاثیر کرونا بر رشد اقتصادی، می‌گوید که پیش‌بینی‌ها نشان از این دارد که رشد اقتصادی به منفی ۱۰ درصد می‌رسد و این امر تبعاتی منفی همچون گسترش فقر، افزایش فاصله طبقاتی، ناهنجاری‌های اجتماعی و کاهش رفاه خواهد داشت. البته به اعتقاد این اقتصاددان می‌توان برای حمایت از کسب‌و کارهای آسیب دیده از کرونا مواردی اعم از اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان واقعی اقتصاد، پرداخت یا بخشش هزینه‌های برق، آب، گاز و...، دادن بخش زیادی از بهره‌های بانکی توسط بانک را مطرح کرد.
 
بانکداری ایرانی - یک کارشناس اقتصادی با اشاره به تاثیر کرونا بر رشد اقتصادی، می‌گوید که پیش‌بینی‌ها نشان از این دارد که رشد اقتصادی به منفی ۱۰ درصد می‌رسد و این امر تبعاتی منفی همچون گسترش فقر، افزایش فاصله طبقاتی، ناهنجاری‌های اجتماعی و کاهش رفاه خواهد داشت. البته به اعتقاد این اقتصاددان می‌توان برای حمایت از کسب‌و کارهای آسیب دیده از کرونا مواردی اعم از اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان واقعی اقتصاد، پرداخت یا بخشش هزینه‌های برق، آب، گاز و...، دادن بخش زیادی از بهره‌های بانکی توسط بانک را مطرح کرد.

محمود جامساز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به زیان‌های اقتصادی شیوع کرونا، اظهار کرد: در کشورهای مختلف دنیا همچون کره جنوبی حدود ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برای جبران خسارات وارد شده به شهروندانشان بر اثر شیوع ابتلا به کرونا داده شده است. درحالیکه در کشور ما از جهت تامین تجهیزات پزشکی و مواد ضدعفونی برای مقابله با این ویروس با مشکل مواجه هستیم.

وی با اشاره به کشف احتکار معادل ۵ میلیون ماسک در انبار، گفت: مردم حتی به خودشان هم رحم نمی‌کنند. فرهنگ ما تحریف شده است؛ شاید کرونا باعث شود تا همبستگی اجتماعی افزایش پیدا کند.

اختصاص اعتبارات طرح‌های جاری به مقابله با کرونا

در ادامه این اقتصاددان با انتقاد از اعتباراتی که سازمان برنامه و بودجه برای مقابله با کرونا اختصاص داده، تاکید کرد: این میزان اعتبارات برای این موضوع کافی و پاسخگو نیستند. باید در این شرایط حساس بخشی از اعتبارات طرح‌های بزرگ را به این موضوع اختصاص بدهیم.

جامساز افزود: با این شرایط، رشد اقتصادی کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد و پیش‌بینی شده به منفی ۱۰ درصد برسد که گسترش فقر، افزایش فاصله طبقاتی، جرم و جنایت و ناهنجاری‌های اجتماعی و کاهش رفاه را به همراه خواهد آورد.

مقدار زیادی از بهره‌های بانکی را بانک‌ها بپردازند

وی در ادامه با بیان اینکه تا مدتی برای پرداخت هزینه برق، آب، گاز و عوارض عقب افتاده مردم به خصوص کسب‌و کارها فشار وارد نشود، خاطرنشان کرد: تا مدتی این هزینه‌ها را مردم دریافت نکنید یا حتی ببخشید.

این کارشناس اقتصادی در پایان سخنانش با تاکید بر اینکه باید تسهیلاتی به تولیدکنندگان بخش واقعی اقتصاد داده شود، تصریح کرد: در مورد بهره‌های بانکی، اگر بهره ۱۶ درصد است معادل ۱۲ درصد آن را دولت به عنوان یارانه پرداخت کند.

به گزارش ایسنا، شیوع ویروس کرونا نه تنها سلامت و روان مردم را در کشور ما و سایر مناطق درگیر این ویروس تهدید می‌کند بلکه با کاهش مراجعات حضوری در اماکن عمومی در ماه پایانی سال که عمدتا روزهای پررونقی برای کسب وکارهای خرد و کارگران فصلی است، به فعالان تجاری، اصناف مختلف و کارگران آن‌ها هم آسیب‌های جدی وارد کرده است.
برچسب ها: کرونا ، رشد اقتصادی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: