کد خبر: ۱۶۹۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۱۰ دی ۱۳۹۸ - 31 December 2019
تحریم های ظالمانه؛ روند بخشی از بیمه های اتکایی را با اختلال مواجه کرده است و بسیاری از بیمه نامه هایی که در داخل صادر می شود دیگر از خارج از کشور نمی آید. اما از طرفی هم شاید برای بسیاری این سئوال مطرح باشد که چرا درباره بیمه های اتکایی خارجی صحبت می کنیم؟ پاسخ این است که اول بیمه ملت تنها شرکتی است که مجوز بیمه اتکایی خارجی دارد. آن هم به دلیل توانمندی هایی که در سازمان بیمه ملت شکل گرفته است.
 علی صلاحی نژاد مدیرعامل شرکت بیمه ملت در گفتگو با خبرنگار بانکداری ایرانی درباره برنامه های این شرکت در سال 98 گفت:  چند استراتژی برای این شرکت تدوین و به همکاران هم ابلاغ شده است.

برای توانمندسازی شبکه فروش امسال یک برنامه ویژه داریم. به دلیل برنامه های خردفروشی تصمیم گرفته شد برای توانمندی شبکه فروش، برنامه آموزشی خاص، مهارتی و انگیزشی و متناسب با همکاران برگزار شود. این موضوع اولین استراتژی شرکت است. 

وی ادامه داد: دومین استراتژی، حفظ توانگری بیمه ملت است. امسال تصمیم بر این است که بیمه ملت وارد بحث بیمه های دیجیتال شود. از گذشته هم بیمه ملت در بخش آی تی از جمله شرکت های سرآمد بود که امسال انشالله در این حوزه بیشتر فعالیت خواهیم کرد. 

از دیگر برنامه های بیمه ملت در سال جاری، ورود چند محصول جدید بیمه ای در حوزه دیجیتال است که روانه بازار خواهد شد. تغییراتی هم در روند کیفی سازی پرونده های خسارت خواهیم داشت که با توانمندی و تجاربی که در حوزه آی تی داریم نتایج آن به زودی اعلام می شود. این  موارد تقریبا می توان گفت برای اولین بار در صنعت بیمه اتفاق می افتد چون در پرونده های خسارت شرکت ها معمولا به صورت سنتی عمل می شود. 

صلاحی نژاد در ادامه اعلام فعالیت های مد نظر شرکت بیمه ملت به خبرنگار بانکداری ایرانی گفت: این شرکت تصمیم به افزایش سرمایه دارد و یکی از برنامه های مهم شرکت است که به دنبال آن هستیم. افزایش سرمایه عمدتا از محل تسعیر ارز، یعنی بخشی از ارز بیمه ملت که به عنوان منابع شرکت محسوب می شود بر اساس تسعیری که امسال اتفاق می افتد معادل آن را ذخیره کرده و سرمایه شرکت را افزایش هیم. 

وی درباره اقدامات این شرکت پیرامون شبکه فروش هم گفت: همکاران ما الان موضوع توانمندی شبکه  فروش را آغاز کرده اند. غربالگری و کارنامه تمامی نماینده ها هم به لحاظ بررسی عملکرد پرتفوی و هم به لحاظ توانمندی  در فروش و بازاریابی مشخص شده است. احتمالاً در سال جاری بخشی از همکاران که ظرفیت هایی پایین تری به لحاظ توانمندی دارند تعدیل خواهند شد ولی در برنامه توسعه ای شرکت، امکان جذب نماینده جدید وجود دارد.  

مدیرعامل بیمه ملت درباره حضور بین المللی این شرکت، قراردادهای خارجی و تاثیر تحریم ها بر روند فعالیت این شرکت هم اظهار داشت: تحریم های ظالمانه؛ روند بخشی از بیمه های اتکایی را با اختلال مواجه کرده است و بسیاری از  بیمه نامه هایی که در داخل صادر می شود دیگر از خارج از کشور نمی آید. اما از طرفی هم شاید برای بسیاری این سئوال مطرح باشد که چرا درباره بیمه های اتکایی خارجی صحبت می کنیم؟ پاسخ این است که اول بیمه ملت تنها شرکتی است که مجوز بیمه اتکایی خارجی دارد. آن هم به دلیل توانمندی هایی که در سازمان بیمه ملت شکل گرفته است. 

دوم اینکه بعد از این تحریم ها، شرکتهایی که بیشتر در حوزه حمل و نقل هستند به ویژه کشتی  هایی که وارد آب های آزاد ایران می شوند به دلیل تحریم از پوشش خارج می شوند. بیمه ملت قراردادهایی با چند شرکت  از روسیه به امضاء رسانده که به محض اینکه این کشتی ها وارد آب های ایران می شوند تحت پوشش شرکت قرار می گیرند. تمام پوشش هایی که به شکل حضور کشتی ها در آب های آزاد ایران وجود دارد به دلیل این که بیمه ملت قبول خارجی دارد، این¬ها را تحت پوشش قرار می دهد. بنابراین پرتفوی آن برای شرکت بسیار با اهمیت است. پوشش کم ریسکی محسوب شده و امنیت بالایی دارد. پس می توان گفت یکی از مزیت های شرکت  بیمه ملت در همین بخش است. 


صلاحی نژاد در ادامه گفتگو با خبرنگار بانکداری ایرانی یکی دیگر از برنامه های شرکت بیمه ملت در حوزه سرمایه گذاری را اجرای طرح های جدید در حوزه فناوری اطلاعات معرفی کرد و در این مورد توضیح داد: با استارت‏آپ¬هایی که از درون بیمه ملت شکل گرفته اند در رشته های درمان و شخص ثالث همکاری هایی صورت خواهد گرفت که به زودی رونمایی می شود.

 توانمندی بیمه ملت در حوزه استارت آپ ها به مراتب از توانمندی سایر شرکت ها بیشتر است. در بخش های نرم افزاری هم برنامه های توسعه ای و سرمایه گذاری های جدید در دستور کار قرار دارد و به روزرسانی و بهبود موارد فنی آنها در حال انجام شدن است و امیدواریم در سال 98، دو سه تا محصول خوب بیمه ای به ویژه در بخش خسارت به صنعت بیمه ارائه کنیم. 

وی درباره بیمه های زندگی بیان داشت: در این بخش هم محصولات جدیدی به سبد محصولات بیمه ملت اضافه می شود. طرح بیمه بازنشستگی هم به تازگی مجوزهای آن صادر شده و به زودی به مرحله اجرا می رسد. راه اندازی مجتمع بیمه های زندگی هم در برنامه داریم و اقدامات تخصصی در این رشته از طریق این مجتمع در دست طراحی است.

مدیرعامل شرکت بیمه ملت درباره تاثیرات صدور اوراق بیمه در بازار سرمایه گفت: اوراق بیمه ای که الان صحبت آن در بورس وجود دارد به نظر می رسد بازار سرمایه توانمندی حمایت از این اوراق را دارد و طرح موفقی خواهد بود.

 اما نکته اصلی در آنجاست که بازار سرمایه اقبال خوبی به شرکت های بیمه نشان نداده که اگر شرکت های بیمه بتوانند در بورس به خوبی توانایی های خود را ارائه کنند به نظرم آینده خیلی خوبی خواهد داشت. در دنیا اوراق  بیمه ای یک پرتفوی حجمی است و به نظر می آید در ایران این موضوع جای کار بسیاری دارد. در این حوزه هم بیمه ملت قطعا پیشتاز بوده و در سال جدید همکاری با بورس آغاز می شود و بیمه ملت اوراق جدید خود را در بازار عرضه می کند. این اوراق در حوزه بیمه های زندگی است و قابلیت خرید و فروش دارد. 

وی کمبود آگاهی از مزیت های بیمه در کشور را یک اشکال و چالش مهم دانست و افزود: متاسفانه به دلیل عدم آگاهی مردم و حتی نهادها و سازمان و شرکت ها از خدمات بیمه ای و پوشش های بیمه ای بعضی از بیمه نامه ها به صورت ناقص به فروش می رسد. نقش همکاران صنعت بیمه این است که بتوانند محصولات را به صورت کامل ارائه دهند. تجربه سیل اخیر بیان‌گر آن بود که صنعت بیمه، پوشش‌های خود را به خوبی توضیح و ارائه نکرده، بنابراین نفروختن بهتر از فروش ناقص است.
 
وی افزود: در این راستا بیمه ملت تصمیم دارد تمام پوشش‌های بیمه‌ای خود را به صورت کامل به مشتریان ارائه کند، یعنی بیمه‌گزاران باید توضیحات کامل از محصول را به بیمه‌شوندگان بدهند، نخست ارائه اطلاعات جامع سپس توجه به نرخ آن برای ما اولویت دارد. 

عدم آگاهی بیمه گزار از محصول، به دلیل این است که فرهنگ‏سازی در صنعت بیمه انجام نشده و بیمه¬گزاران بدون توجه به پوشش¬های بیمه¬ای فقط به قیمت ها توجه می‏کنند. پس از آن هم در هنگام پرداخت خسارت، بیمه‏گر نمی‏تواند همه انتظارات بیمه‏ گزار را فراهم کند و نارضایتی به وجود می‏آید. 

وی درباره پرداخت خسارت به بیمه‏ گزاران سیل زده در استان‏های مختلف کشور گفت: بیمه ملت در سه استان گلستان، خوزستان و لرستان تقریبا 226 میلیارد تومان پوشش های بیمه ای داشته که خسارت ها به صورت مستقیم حدودا 2 میلیارد و 400 میلیون تومان و به صورت اتکایی هم بین 7 تا 8 میلیارد تومان بوده است.

 خبرنگار  علی  رمضانیان 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: