استراتژیها و اهداف بلندمدت بیمه ملت با توجه به تغییرات در چیدمان بالادستی نمودارسازمانی تغییر کرده است و حالا این شرکت بر مبنای سیاستگذاریهای هیاتمدیره، 7 هدف کلی را دنبال می کند که پیگیری مطالبات و کنترل جدی هزینهها، از جمله شاخصهای کلیدی این راهبردها است.
اسماعیل دلفراز مدیرعامل بیمه ملت ، با اشاره به اینکه فعالیت بیمهگری با تأکید بر مدیریت ریسک یکی از محوریترین سیاستهای جدید شرکت است که در آن فعالیت بیمهگری از طریق ارائه محصولات جدید متناسب با نیاز مشتریان، نرخ دهی مناسب و... پیگیری میشود، گفت: مدیریت ریسک و حفظ توانگری مالی شرکت یکی از اصول مهم در این زمینه است.
دلفراز دومین اصل مهم در این سری از برنامههای استراتژیک را مدیریت منابع مالی و وجوه نقد سازمان و سرمایهگذاری در حوزههای نوین و سودآور عنوان کرد و افزود: افزایش سرمایه مالی و ظرفیت بیمهگری، افزایش بازدهی سرمایهگذاریها از طریق شناخت صحیح بازار سرمایه و سرمایهگذاری در حوزههای نوین و سودآور و مدیریت بهینه داراییها و وجه نقد سازمان در این راستا دنبال میشود.
به گفته وی عملکرد شرکت نشان میدهد که بیمه ملت در حالی سال مالی گذشته را با یک هزارو 400 میلیارد تومان حقبیمه تولیدی به پایان رسانده که بالغ بر 900 میلیارد تومان مطالبات و اسنادی دریافتنی داشته است. بنابراین به نظر میرسد تشخیص صحیح ورودی جریان نقدی وجوه و مدیریت آن یکی از گلوگاههای حساس در این بخش است. به گفته وی پیگیری بدهیها و وصول مطالبات از جمله پایهایترین اهداف در این سری از برنامهها است.
وی با اشاره به استراتژیهای بلندمدت بیمه ملت انتخاب و جذب پرتفوی سودآور را سومین استراتژی هیاتمدیره بیمه ملت معرفی کرد که در این راستا پرتفوی شرکت همراه با بهینهسازی در سه ماهه امسال بالغ بر 17درصد رشد داشته است.
دلفراز با بیان اینکه به این جمعبندی رسیدهایم که استراتژی سودمحوری را جایگزین پرتفومحوری کنیم، گفت: پذیرش ریسک و توسعه پورتفوی بیمههای متناسب با سرمایه و توانگری مالی شرکت با تاکید بر مدیریت ریسک و حضور موثر در بازار صنعت بیمه از طریق شناخت صحیح بازارو رقبا، استفاده از فناوریهای نوین، پاسخگویی، تبلیغات هدفمند و... در این زمینه دنبال میشود. به گفته وی ارائه خدمات به جامعه ذینفعان این مجموعه و قرارداد بازنشستگان برای دو سال نمونهای از این رویکرد جدید است.
دلفراز اضافه کرد که بیمه ملت انتخاب پرتفو مناسب را در راس برنامههای خود قرارداده و به جرات اذعان میکند که از پذیرش هر ریسکی بدون اکچوئری و نرخ متناسب خودداری می کند. گواه این مطلب خروج برخی پرتفوهاست که در ماههای ابتدایی سال جاری رقم خورد و با برخی مشتریان مناسب جایگزین شد.
مدیرعامل بیمه ملت چهارمین محور برنامههای راهبردی هیات مدیره را بسترسازی و توسعه زیرساختهای فناوری اطلاعات با تاکید بر تحولات دنیای فناوری و صنعت بیمه معرفی کرد که توسعه زیرساختهای فناوری لازم برای صدور و خدمات پس از صدور رشتههای فنی، توسعه بسترهای گزارشگری و داشبوردهای مدیریتی را اجتنابناپذیر می کند.
به گفته وی تقویت کمی و کیفی شبکه فروش و فعالیت در کانالهای نوین و مبتنی بر فناوری اطلاعات پنجمین محور مورد تاکید است.
دلفراز تشکیل کمیته صیانت از حقوق نمایندگان در شرکت بیمه ملت و کاهش سهم فروش مستقیم در راستای ایجاد فضا برای حرکت نمایندگان را از جمله رویکردها در این زمینه عنوان کرد.
مدیرعامل بیمه ملت معتقد است حفظ و توسعه سرمایه انسانی از طریق نظام جبران خدمات و سازوکار شایسته سالاری، افزایش وفاداری بیمهگزاران و رضایتمندی زیاندیدگان و ارتقاء شفافیت و مبارزه با تقلب و کلاهبرداری، پولشویی و فساد و ارتقای سلامت اداری همانگونه که مورد تاکید بیمه مرکزی نیز قرار گرفته است از دیگر رویکردهای جدید هیاتمدیره است.
او در پایان به افزایش سرمایه بیمه ملت از محل تجدید ارزیابی و مطالبات حاصل شده که در هیاتمدیره به تصویب رسیده خبرداد و اضافه کرد که گزارش هیاتمدیره در هیات 3 نفره کارشناسی است و تا مهرماه امسال افزایش سرمایه بیمه ملت به مرحله عملیاتی نزدیک خواهد شد.