کد خبر: ۱۶۹۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۰۹ دی ۱۳۹۸ - 30 December 2019
 
 بانکداری ایرانی - مدیرعامل شرکت حمل فله کشتیرانی جمهوری اسلامی با بیان اینکه فعالان دریایی با ریسک‌های عملیاتی و حقوقی مواجه هستند، گفت: راه مقابله با این مشکلات، محکم کردن مفاد و ابعاد حقوقی قراردادهاست.

به گزارش  مهر به نقل از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، کاپیتان محمدرضا محمدی بنایی درباره برنامه این شرکت برای افزایش سهم حمل بار گفت: تداوم فعالیت هر شرکت کشتیرانی در گرو تثبیت و افزایش سهم در بازار حمل بین‌الملل است. شرکت حمل فله نیز در سال‌های اخیر با ورود به حوزۀ تانکر و حمل محمولات نفتی و با مطالعۀ بازار بین‌الملل و ایجاد زیرساخت‌های لازم در صدد کسب سهم بیشتر و در خور این شرکت از بازار است و قصد دارد با توسعۀ فعالیت خود در بخش واردات غلات، سهم قابل توجهی از واردات ۱۸ میلیون تنی غلات به کشور را از آن خود کند. کشتیرانی حمل فله به منظور بازدهی بیشتر نیازمند رعایت نوسازی و تطابق با آخرین قوانین بین‌المللی همچون استفاده از سوخت کم‌سولفور است که هم‌اکنون این مهم درحال پیگیری و انجام است.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از شرایط تحریم گفت: موانع تجارت دریایی و رکود اقتصادی حاکم بر جهان که تأثیرات زیادی در کاهش فعالیت شرکت‌های کشتیرانی جهان داشته است از یک سو و تحریم‌های آمریکا علیه صنعت دریایی کشور از سوی دیگر مشکلاتی را برای ما به همراه داشته است. موانع موجود عملاً این شرکت را در شرایط غیرقابل مقایسه با شرکت‌های فعال در این حوزه قرار داده به نحوی که مدل تجارت این شرکت با شرکت‌های مشابه متفاوت شده است. البته با توجه به بنیه توانمند و علمی که در نیروهای متخصص این شرکت وجود دارد، توانسته‌ایم تا حدی مشکلات را مرتفع کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: ماهیت فعالیت شرکت حمل فله در حوزۀحمل مایع و خشک، کسب درآمد از طریق حمل محموله‌ها به صورت اجارۀ سفری یا زمانی است. در مدل اجارۀ زمانی که یکی از ابزارهای تجارت دریایی بین‌المللی است، کشتی در مسیرهای مورد توافق طرفین به صورت قرارداد زمانی و یا اجارۀ سفری به اجاره‌کنندگان واگذار می‌شود. بایدگفت خط سیر شناورهای ما در بخش کالای عمومی و حمل محمولات فله می‌تواند هم به صورت ترمپ (خطوط نامنظم) و هم گاهاً به صورت لاینر باشد. در شیوۀ ترمپ که برنامۀ زمانی مشخصی در این مدل برای حمل بار وجود ندارد و مسیرها از قبل مشخص نیست، حمل محمولات به صورت اجارۀ سفری و یا زمانی برای حمل یک یا دو نوع کالا انجام شده لذا مالک با یک یا دو صاحب کالا سرو کار دارد، اما در لاینر، حمل بار به صورت برنامۀ سفری مشخص انجام شده و شناورها در برنامۀ زمانبندی مشخص به حمل محموله می‌پردازند. عملاً هر شرکت حمل فله، چون کشتیرانی سپید می‌بایست از روش‌های گفته شده برای کسب درآمد و ورود به حوزه‌های مختلف استفاده کند تا بتواند بازارهای جدید را بشناسد و با کاهش هزینه‌ها، استفادۀ بهینه از کشتی‌ها و حضور در عرصۀ بین‌الملل نسبت به کسب سهم و درآمد بیشتر قدم بردارد.

بنایی با بیان اینکه این مدل کسب و کار مشکلاتی نیز دارد، افزود: هدف ما ورود به عرصۀ بین‌المللی است و قاعدتاً مشکلات احتمالی پیرامون این مدل کسب و کار وجود دارد به عنوان نمونه در بحث‌های قراردادی، ممکن است اجاره‌کنندگان خارجی و یا داخلی به تعهدات خود آن‌طور که انتظار می‌رود، عمل نکنند، اما نمی‌توان پروسۀ فعالیت را با این اجاره‌کنندگان متوقف کرد. البته پیگیری مشکلات از طرق حقوقی برای تسهیل فرآیند فعالیت وجود دارد به هر حال باید بدانیم ماهیت فعالیت در حوزۀ حمل‌ونقل دریایی در عرصۀ بین‌الملل با ریسک‌های متعدد همراه است، اما در کنار آن ابزار دفاعی برای مقابله با این مشکلات، محکم کردن مفاد و ابعاد حقوقی قراردادها است تا چنانچه مشکلات احتمالی رخ داد، نیروهای متخصص و توانمند این شرکت بتوانند نسبت به حقوق به ظاهر از دست رفتۀ کشتیرانی در محاکم داخلی و بعضاً بین‌المللی احقاق حق کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: