کد خبر: ۱۶۸۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - 11 December 2019
 بانکداری ایرانی معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان از آغاز فعالیت کشتیرانی مسافری چابهار-مسقط از ابتدای دی ماه امسال خبر داد.

به گزارش  مهر، سیدحسن ابراهیمی امروز در خصوص طرح توسعه بندر چابهار در جمع خبرنگاران گفت: بندر چابهار از دو بندر شهید کلانتری و شهید بهشتی تشکیل شده که بندر شهید کلانتری از پنج پست اسکله شامل پست خدمات رسانی به شناورهای خدماتی و تجاری کوچک و یک پست اسکله برای خدمات رسانی به شناورهای فیدری کمتر از سی هزار تن تشکیل شده است ضمن اینکه آبخور بندر شهید کلانتری برای شناورهای تا حداکثر ۱۱ متر مناسب است.

وی به طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار اشاره و اظهار کرد: این طرح از ۵ فاز تشکیل شده که فاز نخست آن تقریبا به بهره برداری رسیده و فاز دوم پیشرفت فیزیکی ۳۰ تا ۴۰ درصدی دارد. تمام منطقه بندری شهید بهشتی لایروبی شده و آبخور آن از سه متر به ۱۶ متر افزایش یافته و در حال حاضر توانسته ایم ۲۰۳ هکتار از منطقه دریایی را استحصال و به اراضی بندری اضافه کنیم. حجم لایروبی ها نیز به ۱۵.۸ میلیون متر مکعب رسیده است. بنابراین در حال حاضر بندر شهید بهشتی برای تردد انواع کشتی ها محدودیتی ندارد.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان تصریح کرد: دو سال قبل خط مسافری چابهار-مسقط از سوی بخش خصوصی با ظرفیت ۲۴۰ مسافر و امکان حمل ۴۰ دستگاه خودرو راه اندازی شد اما به دلیل نبود بازاریابی و پشتیبانی نشدن از دیگر ارگان ها بخش خصوصی امکان فعالیت در این خط را نداشت.

وی ادامه داد: بعد از یک وقفه یک ساله از سال گذشته با دستور سازمان بنادر و دریانوردی قرار شد بخشی از یارانه حمل و نقل دریایی به بخش مسافری اختصاص یابد که احتمالا از ابتدای دی ماه یا بهمن ماه امسال خط مسافری بندر شهید کلانتری چابهار به مسقط عمان راه اندازی می شود.

این مقام مسئول در خصوص گردشگری دریایی در بندر چابهار اظهار داشت: یک شرکت کشتیرانی خصوصی قرار است تفریحات دریایی را در سواحل سیستان و بلوچستان با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد کرده و خط مسافری چابهار به جزایر را نیز برای توسعه گردشگری دریایی راه اندازی کند.

ابراهیمی در خصوص تاثیر افزایش نرخ سوخت بر فعالیت های دریایی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه شناورهای بزرگ و متوسط از موتور دیزلی و سوخت گازوئیل استفاده می کنند افزایش نرخ بنزین تاثیری بر فعالیت آنها نداشته است اما شناورهای کوچک و صیادی که بنزینی هستند تا حدودی با مشکل برخوردند که کمیته های مربوطه در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی راه اندازی شده است. ضمن اینکه طرحی در دست اقدام است که موتور شناورهای صیادی از بنزینی به دیزلی تبدیل شده و مشکلات صیادان از نظر گرانی سوخت مرتفع شود.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان درباره مستثنی بودن بندر چابهار از تحریم ها گفت: هیچ یک از بنادر ما تحریم نیستند که قرار به استثنای بندر چابهار باشد و همه بنادر فعالند. آمریکا بنادر ما را تحریم نکرده بلکه انچه تحریم شده تردد کشتی های خارجی به بنادر ایران است ولی امکان عبور و مرور کشتی های خارجی به بندر چابهار وجود دارد که احتمال این استثنا شدن بندر چابهار به دلیل پشتیبانی از سرمایه گذاری ها در افغانستان، هند و آسیای میانه بوده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: