کد خبر: ۱۶۶۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - 09 October 2019
بعد از یکسال چشم انتظاری شیفتگان تکنولوژی و نوآوری، نمایشگاه سی و نهم جی تکس در مرکز تجارت جهانی دبی فعالیت چند روزه خود را کلید زد. نمایشگاهی برای به تصویر گذاشتن بسیاری از مواردی که این روزها در رسانه های مختلف حوزه فناوری می شنویم. همان چیزهایی که قرار است خیلی زود آینده را از آن خود کنند .

بعد از یکسال چشم انتظاری شیفتگان تکنولوژی و نوآوری، نمایشگاه سی و نهم جی تکس در مرکز تجارت جهانی دبی فعالیت چند روزه خود را کلید زد. نمایشگاهی برای به تصویر گذاشتن بسیاری از مواردی  که این روزها در رسانه های مختلف حوزه فناوری می شنویم. همان چیزهایی که قرار است خیلی زود آینده را از آن خود کنند .

*ربات ها

طبق معمول دیدن ربات هایی که قرار است در آینده نه فقط به انسان ها کمک کنند بلکه شاید جای آن ها را هم بگیرند،همیشه جذاب و البته قابل تامل است. بعضی از متخصصین فناوری و البته پیشگویان صنعت تکنولوژی می گویند که چه بسا  تا سال 2035 ربات ها تعدادشان از آدم ها هم بیشتر شود(!)هرچند نگاه به این جمله در عصر امروز ما غیر قابل باور یا به مانند فیلم های علمی تخیلی بلندپروزانه چندین دهه قبل در هالیوود می ماند. اما برای یکبار هم روزی را متصور شوید که ربات ها بخشی از همکاران تان ، دوستان تان یا مردمی که در کنارشان زندگی می کنید باشند . وقتی در خیابان راه می روید، وقتی می خواهید در مغازه ای خرید کنید وقتی در اتومبیلتان در ترافیک منتظرید آن ها رامی بینید . در نقش های مختلف . دراین چند روز آخرین نسل ربات های سال 2019 در جی تکس به نمایش در آمدند تا عصر آینده را یکبار دیگر پیش چشمتان بیاورند .


*شهر هوشمند

ادبیات شهرهای هوشمند مدت هاست که نه فقط در کشورهای پیشرفته به صورت یک هدف کاربردی در آمده بلکه این روزها بسیاری از کشورهای در حال توسعه نیز با گسترش تحقیقات دراین حیطه، در تلاش برای برداشتن گام هایی دراین زمینه هستند. برای شهرهای هوشمند شش معیار را نام گذاری کرده اند حکمروایی هوشمند، شهروند هوشمند، محیط و محل زندگی هوشمند،   اقتصاد هوشمند ، حمل و نقل هوشمند، انرژی هوشمند . شهر ی که از انواع مختلف سنسورهای الکترونیکی برای جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آن‌ها استفاده می‌کند، که این اطلاعات برای مدیریت دارایی‌ها و منابع شهری کارآمد است. در کشورهای مختلف امروز یک یا تعدادی از این شش معیار در حال تقویت شدن است و روز به روز کاراتر می شود. دنیای رقابت کشورها با یکدیگر این روزها اختصاص به همین موضوع دارد . رقابت در هوشمند سازی شهر ها. باید اذعان داشت دبی که محل برگزاری این نمایشگاه است خود به  یکی از الگوهای شهرهای هوشمند در سال های نه چندان دور آتی بدل خواهد شد .


*حمل و نقل

با این اوصاف سخت نیست اگر نگاهی بیاندازیم به نوع حمل و نقل های متفاوتی که در آینده خواهیم داشت. جی تکس امروز بیانگر دنیای متفاوت حمل و نقل در ماه ها و سال های پیشرو است از تاکسی های پرنده بگیرید تا جدید ترین نسل اتومبیل ها که برخی شان زمین تا آسمان با امروزفرق می کند. خودروهای بدون راننده ، روش های جدید در سطح شهر ، سرویس MAAS ، اینترنت اشیا و هزار چیز دیگر که سرو کله شان در حمل و نقل های شهری هم پیدا می شود .

 

*اینترنت نسل پنجم

اینترنت نسل پنجم اما همان چیزی است که تمامی ابزارهای به نمایش گذاشته شده در نمایشگاه را تحت الشعاع قرار داده است . رایانش ابری (Cloud Computing)  هم که بر پایه  شبکه‌های رایانه‌ای مانند اینترنت است که الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل خدمات رایانشی (شامل زیرساخت، نرم‌افزار، بستر، و سایر منابع رایانشی) با به‌کارگیری شبکه ارائه می‌کند. جی تکس جایی برای به نمایش در آمدن این تکنولوژی ها هم بود .


*هوش مصنوعی

این واژه را نیز این سال ها زیاد شنیده ایم فناوری که تحولات چشمگیری را در دنیای امروز ما به وجود آورده است. سیستم‌هایی که می‌توانند واکنش‌هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از جمله درک شرایط پیچیده، شبیه‌سازی فرایندهای تفکری و شیوه‌های استدلالی انسانی و پاسخ موفق به آنها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسایل را داشته باشند. در جیتکس امسال بخشی اختصاصی مربو ط به هوش مصنوعی وجوددارد.

نا گفته نماند در جی تکس سی و نهم نشست ها و کنفرانس های متعددی نیز با موضوعات مختلف برگزارشد موضوعاتی که هریک می تواند در آینده به کار آید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: