کد خبر: ۱۶۲۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۸ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - 24 July 2019
املاک مازاد بانک‌ها در سال‌های اخیر به یکی از موضوعات مهم صنعت بانکداری ایران تبدیل شده‌است.
 بانکداری ایرانی ـ   املاک مازاد بانک‌ها در سال‌های اخیر به یکی از موضوعات مهم صنعت بانکداری ایران تبدیل شده‌است. 
 
به گزارش   بانکداری ایرانی ؛ بر اساس همین دغدغه‌ها ، فروش املاک مازاد از سال 94 که ابلاغیه آن برای بانک‌ها صادر شد تا امروز روند صعودی داشته است اما بانک‌های مانند ملت که یکی از بزرگترین بانک خصوصی و بورسی ایران است همواره بر اساس اصول بانکداری ، به فروش اموال مازاد خود اقدام می‌کرده و پس از این مصوبه نیز به این رویه ادامه داده است. 
 
در خرداد 94 ، برای ساماندهی وضعیت املاک بانک‌ها، قانون رفع موانع تولید تصویب شد که مواد ۱۶ و ۱۷ این قانون صرفاً اشاره به بحث واگذاری اموال و املاک مازاد بانک‌ها داشت. در ماده ۱۶ به صراحت آمده‌است که بانک‌ها موظفند سالانه یک سوم اموال و املاکی که به تشخیص بانک مرکزی مازاد تشخیص داده می‌شود واگذار کنند و در ماده ۱۷ هم برای آن ضمانت اجرایی در نظر گرفته است به این ترتیب که اگر بانک‌ها طبق زمانبندی تعیین شده اموال مازاد خود را واگذار نکردند، بر درآمدهایی که از محل این اموال و املاک مازاد برای بانک‌ها ایجاد می‌شود، مالیات‌های تصاعدی تا ۵۵ درصد اخذ شود.
 
بانک‌ها با وجود رویه‌های قبلی مبنی بر فروش املاک خود، بر فروش خود تاکید بیشتری گذاشتند، اما این رویه فروش املاک به سادگی میسر نشد؛ چرا که رکود بازار مسکن سبب شد تا بانک‌ها  در این راستا با وجود تلاش مضاعف توفیق چنانی نداشته‌باشند. بر همین اساس، اصرار مدیران بانکی این بوده که باید دور از هیجانات برآمده از شایعات اقدام به فروش املاک خود کنند؛ چرا که این اموال جزو دارایی‌های سهامداران بوده و چنانچه با تعجیل و بدون  بررسی و کارشناسی‌های لازم، اقدام به فروش این املاک کنند، ممکن است که دارایی سهامداران مخدوش شده و آنها متضرر شوند، لذا باید با قیمت و شرایط مناسبی این اموال به فروش برسند. از طرف دیگر فروش این املاک به سادگی مقدور نبوده و با دشواری‌هایی مواجه است. املاکی که دارای شرایط مناسب‌تری باشند به سرعت فروخته شده اما دیگر املاک که برای مشتریان جذابیت لازم را ندارند  به سختی واگذار می‌شوند و این مساله در سامانه قابل رویت است که برخی از بانکها چندین ماه ملکی را آگهی می‌کنند اما به فروش نمی‌رسد. 
 
سامانه فام گواهی بر تاکید بانک‌ها در فروش املاک
 
در گذشته در سامانه فام  یا همان شرکت فروش اموال مازاد بانک‌ها ،  روزانه چندین ملک آگهی می‌شد ولی در ماه‌های اخیر که رکود از بازار مسکن خارج شده بود، شاهد آگهی‌های بیشتری بودیم که بر این اساس واگذاری‌ها نیز با سرعت بیشتری انجام شد. 
 
به عنوان نمونه بانک ملت که در سه ماهه نخست سال 95 که اوج دوران رکود بازار مسکن بودتنها  27 ملک فروخته بود، اما  در97 و 98 که این بازار از حالت رکودی خارج شده بود، بانک ملت به ترتیب 99 و 123 ملک را واگذار کرده که این فروش رشد قریب به  برابری داشته است. 
 
عدم هرگونه سرمایه‌گذاری در ملک 
 
یکی دیگر از مواردی که  نشان از تمایل زیاد بانک‌ها به خروج از بازار مسکن و خلاصی از املاک مازاد دارد، عدم سرمایه گذاری در بخش مستغلات در ترازنامه بانک‌هاست.
 
در همین راستا ، در سرفصل سرمایه‌گذاری در ملک مندرج در  ترازنامه بانک‌هایی مانند ملت هیچ رقمی ثبت نشده و میزان این سرمایه‌گذاری صفر اعلام شده است.
 
املاک فروش رفته بانک ملت در فصل بهار 4سال گذشته
 
رویه فروش املاک بانک ملت در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته و از فروش  27 ملک در سه ماهه نخست سال 95 به 123 ملک در سه ماهه نخست امسال رسیده است که نشان از سرعت گرفتن فروش املاک تا 4.5 برابر نسبت به چهار سال پیش رشد داشته است. علاوه براین نشان داده که با خروج رکود از بازار مسکن روند فروش با جهش زیادی مواجه‌ شده‌است. 
 

فروش املاک بانک ملت

سال

تعداد ملک فروخته شده در 3ماهه نخست

مبلغ ملک فروخته شده در 3ماهه نخست

95

27

163

96

64

356

97

99

398

98

123

780

 
در فصل نخست سال 95 بانک ملت 27 ملک به ارزش 163 میلیارد ریال فروخت. 
در سه ماهه ابتدای سال 96 64 ملک به ارزش 356 میلیارد ریال به فروش رساند.
در اولین سه ماهه اول سال گذشته بانک 99ملک به ارزش 398 میلیارد ریال واگذار کرد 
بانک ملت در سه ماهه نخست امسال 123 ملک به ارزش 780 میلیارد ریال فروخته است. 
 
 
این رویه افزایش فروش ملک علاوه بر تعدادی  در بخش ریالی نیز تکرار شده و فارغ از افزایش قیمت در بازار مسکن رشد 4.7 برابری را  تجربه کرده‌است. 
 
 
 
پراکندگی فروش املاک بانک ملت در ایران
 
از 123 ملک به ارزش 780 میلیارد ریالی که امسال از طرف بانک ملت فروخته اغلب آن در تهران و شهرهای بزرگ واقعه شده بودند. 
 
وضعیت فروش در مناطق مختلف کشور متفاوت بوده و بالاترین فروش در استان های مازندران با فروش 16 ملک به ارزش 100.3 میلیارد ریال رخ داده وبعد از آن در اصفهان 8 ملک به ارزش 88.8 میلیارد ریال و در نهایت در استان فارس 4 ملک به ارزش 86.2 میلیارد ریال امسال به فروش رسیده که  رتبه های اول تا سوم در فروش املاک مازاد در بانک ملت  در سه ماهه نخست  امسال را به خود اختصاص دادند.
 
علی سوری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: