کد خبر: ۱۵۳۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - 18 February 2019

بانکداری ایرانی - پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی که امروز همزمان با سالروز ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در حال برگزاری است، شاهد رونمایی از دو کتاب در زمینه اقتصاد مقاومتی و مسیر انرژی ایران بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «انرژی؛ پیشران اقتصاد ایران» امروز ۲۹ بهمن ماه همزمان با سالروز ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی آغاز به کار کرد. 

در جریان این همایش، از کتابچه «ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی؛ توقف یا تحوّل؟» رونمایی شد. در این کتابچه که از معدود تحقیقات عملیاتی و کاربردی در حوزه مدیریت کلان کشور است، تجربه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از منظر مدیریتی و ساختاری، پس از ۳ سال فعالیت مورد واکاوی قرار گرفته و پیشنهادهایی جهت اصلاح و بهبود این نهاد کلیدی ارائه شده است.

در پیشگفتار این کتابچه آمده است: نهادهای مختلفی در کشور فعال هستند که هر کدام مامور به انجام وظایفی بوده و برای تحقق هدفی شکل گرفته اند. یک نهاد هوشمند و فعال می تواند حرکت کشور در مسیر پیشرفت را تسریع نماید؛ در مقابل یک نهاد ضعیف و نامتناسب، تنها برای کشور هزینه ایجاد می کند و حذف آن آورده بیشتری دارد.

بررسی تجربیات عملی نهادهای فعال در کشور و سنجش فاصله آنها با ماموریت هایشان، اقدامی است که باید مستمرا انجام شود تا با اصلاح و بهبود وضع موجود و حرکت به سمت وضع مطلوب، مدیریت کلان اقتصادی در کشور بهینه گردد و از هزینه های غیرضروری و موازی کاری های بیهوده جلوگیری به عمل آید.

آسیب شناسی عملکرد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی

طی ۳ سالی که از آغاز فعالیت ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی می گذرد، اقدامات متعدد و پراکنده ای توسط این نهاد انجام شده است؛ از جمله این اقدامات می توان به تصویب بیش از ۳۰۰ پروژه برای دستگاه ها، مصوبات کلان حمایت از صادرات و اشتغالزایی، ۲۰۲ تکلیف در بسته رونق تولید و اشتغال، برنامه های اجرایی مانند واگذاری طرح های تملک دارایی، دستورالعمل های دستگاهی اقتصاد مقاومتی همچون نظام نامه پیوست فناوری و سایر ابلاغیه های موردی اشاره کرد.

در این میان، مهمترین اقدام ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در ارتباط با ماموریت اصلی این نهاد، پروژه های دستگاهی بوده که تحت عنوان «پروژه های اولویت دار» به دستگاه ها ابلاغ شده است؛ اقدامی که کماکان جریان دارد و عمده فعالیت‌های ستاد را شامل می شود.

رونمایی از کتاب «مسیر انرژی ایران»

در ادامه این همایش از کتابچه «مسیر انرژی ایران» رونمایی شد. در این کتابچه که با سبک و سیاقی هوشمندانه طراحی شده و برای اولین بار در کشور به این شیوه عرضه می شود، ضمن ارائه ۳۳ اقدام راهبردی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه انرژی، سیاست های کلی نظام در حوزه انرژی به مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: