کد خبر: ۱۴۹۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۷ - ۰۳ دی ۱۳۹۷ - 24 December 2018
مدیر پروژه مشارکت عمومی - خصوصی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: چسبندگی دستگاه‌های اجرایی به برخی طرح‌های نیمه تمام، واگذاری این طرح‌ها به بخش خصوصی را با مشکل روبرو کرده است.
بانکداری ایرانی - مدیر پروژه مشارکت عمومی - خصوصی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: چسبندگی دستگاه‌های اجرایی به برخی طرح‌های نیمه تمام، واگذاری این طرح‌ها به بخش خصوصی را با مشکل روبرو کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌ رسانی سازمان برنامه و بودجه، محمود ملکوتی‌خواه افزود: اطلاعات 28 هزار پروژه نیمه تمام استانی در سامانه بازار الکترونیک طرح‌های عمرانی و سرمایه ‌گذاری زیرساختی بارگذاری شده است تا فعالان بخش خصوصی با مراجعه به فهرست موارد مورد نظر خود را شناسایی کنند.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه اجرایی تبصره 19 لایحه بودجه سال 1398 با تعامل موثر نمایندگان بخش خصوصی نوشته شد، ادامه داد: این نگرش که دولت کارفرمایی است باید اصلاح شود و بخش خصوصی، پیمانکار آن است در حالی که بخش خصوصی باید راهکارهای جدید تامین مالی و اجرای طرح‌ها را بررسی و ارایه کند. 

ملکوتی‌خواه گفت: چسبندگی دستگاه‌ها به برخی طرح‌های نیمه تمام، در بدنه دولت واگذاری این طرح‌ها به بخش خصوصی را با مشکل روبرو کرده است. 

مدیر پروژه مشارکت عمومی - خصوصی سازمان برنامه و بودجه گفت: 81 هزار پروژه نیمه تمام استانی و حدود 3 هزار پروژه ملی در کشور وجود دارد که برای اتمام این پروژه‌ها به حدود 500 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است و درحالی که عمده این طرح‌ها هدف زیرساختی دارد هدف و انگیزه بخش خصوصی، برای ورود به عرضه مشارکت، اقتصادی بودن طرح‌ها است. 
ملکوتی‌خواه افزود: اطلاعات طرح‌هایی که در سامانه یاد شده ثبت شده کامل نیست اما بر تکمیل شدن این اطلاعات به وسیله دستگاه‌ها تاکید شده است.

وی ادامه داد: اگر چه دولت واگذاری پروژه‌های ملی و استانی را در دستور کار خود قرار داده است یکی از آسیب‌های موجود در زمینه طرح‌های عمرانی پیدایش و رویش آنها (به خصوص در سطح استان) است که اگر فرآیند و ضوابط مشخصی برای آن تعریف نمی‌شود رویش بی‌رویه پروژه‌ها منابع حاصل از واگذاری پروژه به بخش خصوصی را خنثی می‌ کند. لیکن باید جلوی رویش طرح‌های نیمه تمام گرفته شود. 

ملکوتی‌خواه گفت: رفع تضاد منافع دستگاه‌های اجرایی و موانع مراحل مختلف واگذاری‌های طرح‌های نیمه تمام به بخش خصوصی هدف لایحه دولت در این زمینه است.
به گزارش ایرنا حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق ایران سه آذرماه امسال گفت: در بدنه دولت و مدیران میانی اراده و علاقه ای برای واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی وجود ندارد و مدیران این طرح ها در مقابل واگذاری ها مقاومت می کنند.

وی گفت: با توجه به اینکه اراده ای از طرح مدیران دولتی برای واگذاری طرح های نیمه تمام وجود ندارد بخش خصوصی نیز باور خود را در این زمینه از دست داده است.

سلاح ورزی افزود: تاکنون فهرست کامل، شفاف و قابل اتکایی برای بخش خصوصی از مشخصات طرح های نیمه تمام برای سرمایه گذاری این بخش منتشر نشده و فهرست ها کلی است.
وی گفت: واگذاری طرح های نیمه تمام ساز و کارهایی دارد اما اطلاعات نامفهومی از این طرح ها ارائه می شود و آماری از تعداد واگذاری ها منتشر نشده است. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: