کد خبر: ۱۴۶۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۱ - ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - 05 November 2018
رئیس سازمان پدافند غیرعامل:​ باید در جهت این سازوکار دشمن، به فهم واحدی درباره جنگ اقتصادی و چگونگی مقابله با آن برسیم.
باید به فهم واحدی درباره جنگ اقتصادی برسیمبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ سردار غلامرضا جلالی که در دومین همایش پدافند غیرعامل به میزبانی مرکز مقاومت بسیج وزارت امور اقتصادی و دارایی سخن می گفت: تقارن هفته پدافند غیرعامل و 13 آبان را به فال نیک گرفت و با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در مقدمه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی گفت: به فرموده مقام معظم رهبری کشور در یک جنگ تمام عیار اقتصادی واقع شده و این اصل، موضوع جنگ را قطعی می کند. 

وی با یادآوری اینکه جنگ تحمیلی تجارب خوبی دراختیار کشور قرار داده است، گفت:​ هر زمان در هر زمینه ای با ضعف مواجه بودیم مورد تجاوز دشمن قرار گرفتیم. 
سردار جلالی ادامه داد:​ در دفاع مقدس خاکریز بین ما و دشمن تردیدی بین حوزه خودی و غیرخودی ایجاد نمی کرد اما امروز درگیر یک جنگ اقتصادی هستیم با دشمنی ناپیدا که درباره ماهیت دشمن نیز اجماعی قطعی وجود ندارد. 

وی با بیان اینکه تبدیل پول ملی به ارز خارجی آن هم برای حفظ سرمایه با مبانی دفاع مقدس همخوانی ندارد، گفت: در سال 65 کل درآمدهای ملی کشور 7 میلیارد دلار بود اما دولت با احتساب خاص جنگی توانست هم اوضاع معیشتی مردم و هم جنگ با دشمن را مدیریت کند و حالا نیز که همه قدرت های سیاسی، جاسوسی، اقتصادی و فرهنگی امریکا برای ضربه زدن به اقتصاد کشور معطوف شده، باید در حالت دفاعی با آن مقابله کنیم. 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گریزی به موضوع FATF زد و در عین حال گفت: نبود اجماع قطعی درباره ماهیت جنگ اقتصادی موجب شده ارائه اطلاعات اقتصادی به بیگانگان را برخی مستحب و برخی حرام بدانند. در چنین فضایی باید وزارت اقتصاد به وزارت دفاع اقتصادی تبدیل شود و طرح کلان اقتصادی ترسیم کند. 

وی خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم دفاع کنیم باید در این جنگ یک فرماندهی واحد داشته باشیم مانند خودرویی که در حرکت تنها به یک راننده نیاز دارد. در چنین فضایی نگاه فرصت محور می تواند کارکردهای مثبتی داشته باشد. 

وی با تأکید بر اینکه مقابله با تحریم هر موضوعی، با تولید آن موضوع امکان پذیر است گفت: باید ادبیات جنگ اقتصادی را بشناسیم و درباره ماهیت آن اشراف کامل داشته باشیم. امریکا وزارت خزانه داری تشکیل داده که از آن برای تنظیم راهبرد جنگ اقتصادی استفاده می کند و از عبارتی چون مسلح سازی نظام پولی دنیا در غالب یک سلاح مخرب علیه ایران استفاده می کند. 

به گفته سردار جلالی باید سبد ارزی اقتصاد را متنوع کنیم تا دلار بعنوان کالا در اقتصاد ما نقش آفرینی نکند همین طور با تولید نظریه ها در حوزه جنگ اقتصادی بانک های ما علاوه بر اتصال به شبکه جهانی کارکردهای داخلی خود را افزایش دهند و به عبارتی هم جزیره ای باشند و هم شبکه ای عمل کنند. 

وی تصریح کرد: سیستم توزیع اقتصادی ما با استفاده از سامانه های هوشمند و کارت یارانه باید به گونه ای عمل کند تا در شرایط خاص به سهولت بتوان از لایه ها و قشرهای مختلف کشور حمایت شود. 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل بستر و هدف جنگ اقتصادی را مردم دانست و گفت:​ باید در این جنگ مانند دفاع مقدس مردم نقش آفرینی کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با تأکید بر اینکه امروز ابزار رسانه ای الگوی مصرف را تعریف می کند گفت: دشمن درصدد است در فضای مجازی بی اعتباری ریال، انبار خانگی کالا و تشویق برای خرید ارز و سکه را تبلیغ کند که در اینباره شورای عالی فضای مجازی باید به گونه ای تصمیم سازی و اقدام کند تا با حربه دشمن مقابله شود. 

وی همچنین از ضرورت تاکتیک دفاعی برای حفاظت اقتصادی از سفره و معیشت مردم، همینطور پول ملی کشور گفت.
در همایش امروز از جانبازان دفاع مقدس، همینطور شرکت کنندگان رزمایش بزرگ عاشورایی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز تجلیل شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: