بانکداری ایرانی - انتظار از وزیر جدید صنعت این است که در راستای بهبود عملکرد خودروسازان تغییرات مدیریتی صورت دهد تا این مجموعهها جان تازه ای بگیرند.
سایت الف در گزارشی نوشت: این روزها هزینه های بالای مالی و زیان ده بودن خودروسازان در حالی توجه همگان را به خود جلب کرده که بسیاری از کارشناسان یکی از علل اصلی را ناکارآمدی مدیریتی عنوان می کنند. این در حالی است که برخلاف سایپا که طی چند سال اخیر چندین بار دستخوش تغییر در مدیریت خود شد ولی شرکت ایران خودرو از این موضوع مصون بوده است.
هرچند که تحریم ها بر عملکرد ایران خودرو بی تاثیر نبوده است ولی بخش قابل توجهی از ناکارآمدی مدیریتی در این شرکت به سال های قبل تحریم برمی گردد. از این رو ریشه اصلی داخلی است که نیازمند توجه دستگاه های کارشناسی و نظارتی است.
به طور کل در ریشه یابی موضوع مذکور می توان بزرگ بودن مقیاس و مدیریت غیراقتصادی را به عنوان دو عامل مهم در بروز ناکارامدی مدیریتی برشمرد.
طبق اعلام سایت رسمی گروه ایران خودرو، این شرکت دارای حداقل ۳۴ شرکت اصلی است که برخی از انان دارای شرکت های زیرمجموعه می باشند.
قطعا مدیریت این تعداد از شرکت علاوه بر پرهزینه بودن، بسیار سخت است به ویژه اگر مدیریت این شرکت ها گاها همراه با انتصابات غیرفنی باشد. انتصاباتی که قدری رنگ و بوی غیراقتصادی به خود گرفته اند.به طور مثال فردی به نام مهدی مونسان در چند شرکت زیرمجموعه ایران خودرو عضو هئیت مدیره می شود.