کد خبر: ۱۳۳۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 15 May 2018
رئیس سازمان بهره وری ایران گفت: با اینکه طبق برنامه های توسعه ای کشور باید 30 درصد رشد اقتصادی از محل بهره وری محقق شود، اما در سال های گذشته این سهم در حد صفر و گاهی منفی بوده است.
بانکداری ایرانی ـ رئیس سازمان بهره وری ایران گفت: با اینکه طبق برنامه های توسعه ای کشور باید 30 درصد رشد اقتصادی از محل بهره وری محقق شود، اما در سال های گذشته این سهم در حد صفر و گاهی منفی بوده است.

به گزارش ایرنا، «علی اکبر اولیا» روز سه شنبه در نشست خبری که به مناسب روز بهره وری برگزار شد، افزود: در برنامه چهارم و ششم توسعه پیش بینی شده است که یک سوم رشد اقتصادی کشور باید از محل بهره وری باشد اما طبق آمارهای اعلام نشده، این کار محقق نشده است.
وی اظهار داشت: برخی کشورها همچون ژاپن با وجود منابع نامحدود، به بهره وری رویکرد جدی داشتند اما در ایران با وجود آموزه های دینی و فرهنگی در این حوزه توفیق چندانی نداشتیم. 
وی در پاسخ به ایرنا درخصوص اقدامات انجام شده برای بهبود این وضعیت گفت: براساس نظام نامه بهره وری دستگاه ها موظف به تشکیل کمیته بهره وری هستند و ما نیز به دنبال فعال کردن این کمیته هستیم تا برنامه مدونی را تولید کنیم. 
رئیس سازمان بهره وری افزود: در این مسیر باید از ظرفیت قانونی شورای عالی و اداری استفاده کنیم و دستگاه ها حساس تر به این موضوع بپردازند تا روند قبلی تکرار نشود. 
اولیا با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: با توجه به حساس تر شدن شرایط و محدودیت های اقتصادی باید بخش خصوصی و دولتی توجه بیشتری به بهره وری داشته باشند.
وی با اشاره به جذب بودجه در سازمان ها و دستگاه های مختلف بیان کرد: منابع کشور محدود است و همه نهادها به دنبال جذب آن هستند و این تعارض سرانجام خوبی ندارد و باید با خردورزی بهره وری را در برنامه های کشور بگنجانیم.
رئیس سازمان بهره وری تاکید کرد: بهره وری امری تشریفاتی نبوده و یکی از نیازهای ضروری کشور است و امیدواریم به اهداف تعیین شده در برنامه ششم توسعه دست پیدا کنیم.
وی با اشاره به نامگذاری امسال به نام حمایت از کالای ایرانی گفت: برای حمایت از تولید داخلی با ساز و کار بهره وری و افزایش کیفیت و قیمت پایین باید به بهره وری توجه جدی شود و مسئولان موظفند به کمک بهره وری رقابت پذیری کالای داخلی را با مشابه خارجی فراهم کنند. 
اولیا اظهار داشت: در پایان سال 1396 سعی کردیم چارچوبی برای اجرای بهره وری تدوین کنیم و مدلی را به دستگاه های اجرایی ارائه و گزارشی درباره بهره وری در برنامه ششم توسعه برای هیات وزیران تهیه کردیم تا سیاست های لازم در این زمینه اتخاذ شود. 
وی در ادامه به رشد بخش های مختلف از محل بهره وری اشاره کرد و گفت: براساس برنامه ششم توسعه رشد بخش کشاورزی ٨ درصد و رشد آن از محل بهره وری1.8 درصد، نفت ٧ درصد و از محل بهره وری 1.8 درصد، معدن 8.8 درصد و از محل بهره وری 2.4 درصد، صنعت 9.3درصد و از محل بهره وری ٢ درصد؛ آب، برق، گاز 0.9 درصد و از محل بهره وری ٢ درصد؛ ساختمان 7.5 درصد و از محل بهره وری ٢ درصد؛ حمل و نقل 8.3 درصد و از محل بهره وری 2.1 درصد؛ ارتباطات 19.4 درصد و از محل بهره وری 6.5 درصد و سایر خدمات 5 درصد و از محل بهره وری 0.8 درصد تعیین شده است.
رئیس سازمان ملی بهره وری درباره تاثیر خروج آمریکا از برجام بر بهره وری گفت: با وجود برخی کم لطفی ها به دولت و برجام باید بگویم برجام یک دستاورد بزرگ دیپلماسی بود که اجماع بین المللی علیه کشور را از بین برد و رشد اقتصادی منفی کشور در سال ٩١ به رشد مثبت تبدیل کرد. 
اولیا همچنین درباره سیاست های جدید ارزی و تاثیر آن بر بهره وری گفت: ثبات اقتصادی در میزان بهره وری نقش بسزایی دارد و در گذشته نظام عرضه و تقاضای ارز در حالت عادی قرار داشت و مشکلی نداشتیم اما پاره ای از مشکلات خارجی باعث افزایش تقاضای ارز در ماه های گذشته شد و دولت به اعمال سیاست جدید ارزی دست زد. 
وی افزود: شوک نوسانات ارزی مانعی بر بهره وری است چرا که باید تولیدکننده برنامه ریزی داشته باشد و بداند کالای تولید شده خود را با چه قیمتی بفروشد. 
رئیس سازمان بهره وری اظهار امیدواری کرد که با اجرای سیاست های جدید ارزی، بدون هیچ مشکلی تقاضای بازار تامین و التهابات کاذب کاهش یابد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: