کد خبر: ۱۳۲۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۸ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 28 April 2018
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، دستورالعمل مالیات عملکرد سال 96 صاحبان مشاغل خودرویی را به منظور اجرای تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم مقطوع اعلام کرد.
بانكداري ايراني  ـ رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، دستورالعمل مالیات عملکرد سال 96 صاحبان مشاغل خودرویی را به منظور اجرای تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم مقطوع اعلام کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، در ماده 100 قانون مالیات های مستقیم آمده است: مودیان مکلفند اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت‌های شغلی خود را در یک سال مالیاتی برای هر واحد شغلی یا برای هر محل جداگانه طبق نمونه‌ای که وسیله سازمان امور مالیاتی کشور تهیه خواهد شد، تنظیم و تا آخر خردادماه سال بعد به اداره امور مالیاتی محل شغل خود تسلیم و مالیات متعلق را پرداخت کنند.
در تبصره این ماده آمده است: «سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند برخی از مشاغل یا گروههایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر 10 برابر معافیت موضوع ماده (84) این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مؤدیان مذکور را به‌صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. در مواردی که مؤدی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود.»
بر اساس گزارش روز شنبه سازمان امور مالیاتی کشور، در دستورالعمل ابلاغ شده «سیدکامل تقوی‌نژاد» آمده است: بنا به اختیار حاصل از تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات عملکرد سال 96 صاحبان وسایط نقلیه مسافری، باری، ماشین‌آلات راهسازی و صنعتی مطابق جدول مندرج در دستورالعمل با رعایت گروه‌بندی استان‌ها تعیین می‌شود.
در بخش نخست این دستورالعمل آمده است: استان‌های کشور با توجه به امکانات و شاخص‌های موثر و به لحاظ وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز شرایط جوی به پنج گروه‌ تقسیم می‌شود. نخست شهر تهران؛ دوم استان‌های آذربایجان شرقی، البرز، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، قزوین، گیلان، هرمزگان، مازندران، سایر شهرستان‌های استان تهران(غیر از شهر تهران)؛ سوم، استان‌های آذربایجان غربی، گلستان، کرمان، سمنان، زنجان، قم، همدان، مرکزی، یزد، بوشهر و خوزستان؛ چهارم استان‌های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، لرستان، خراسان شمالی و گروه پنجم استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کردستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، و اردبیل.
در ماده دوم این دستورالعمل آمده است: مالیات صاحبان وسایط نقلیه عمومی تا ظرفیت هفت تن موضوع جدول های سه تا هفت پیوست با توجه به تقسیم‌بندی استان ها و بنابر اهمیت محل فعالیت با اعمال ضرائبب تعیین می شود.
سومین ماده از این دستورالعمل به مالکان تاکسی و وانت که دارای 2 خودرو یا بیشتر باشند ارتباط دارد؛ در مورد این مالکان، مالیات خودروهای بعدی نیز به صورت مقطوع به شرح مندرج در دستورالعمل تعیین می‌شود.
بر اساس این گزارش، در خصوص مالکینی که دارای دو خودرو یا بیشتر (غیر از تاکسی یا وانت) باشند، مالیات خودروهای بعدی به صورت مقطوع به میزان 25 درصد بیشتر محاسبه و وصول خواهد شد. همچنین در صورتی که خودروی اول مودی تاکسی یا وانت بوده و خودروی دوم و یا خودروهای بعدی از سایر خودروها یا عدوات موضوع جداول این دستورالعمل باشند، مالیات خودروی دوم با در نظر گرفتن رقم مربوط به مالیات خودرو یا وسیله مذکور، با افزایش 25 درصد به صورت مقطوع خواهد بود.
چهارمین ماده این دستورالعمل تاکید دارد: مودیانی که در سال 96 به صورت کامل فعالیت نداشته‌اند مالیات آنها براساس مدت کارکرد قطعی می شود.
در این دستورالعمل آمده است: صاحبان مشاغلی که مشمول این دستورالعمل می‌شوند، تکلیفی جهت تسلیم اظهارنامه مالیاتی و اسناد و مدارک موضوع آئین‌نامه ماده 95 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سی و یکم تیرماه 1394 برای عملکرد سال 96 نخواهند داشت.
در ششمین بند از این دستور العمل آمده است: صاحبان مشاغل موضوع این دستورالعمل مکلفند نسبت به پرداخت مالیات مقرر عملکرد سال 96 حداکثر تا پایان خرداد 97 اقدام کنند. بدیهی است پرداخت نکردن مالیات در مهلت یاد شده موجب تعلل جریمه موضوع ماده 190 قانون مالیات‌های مستقیم به مالیات متعلقه می‌باشد.
بر اساس این گزارش، مالیات صاحبان انواع وانت‌بار پلاک سفید و همچنین وانت بارهای‌های کرایه آژانس‌ها و همچنین صرفاً سواری‌های پلاک سفید، کرایه آژانس‌ها یا موسسات تحت نظارت تاکسیرانی یا سایر مراجع ذیربط اعم از دولتی، خصوصی، نهادها و شهرداری‌ها و... برابر جدول شماره یک دستورالعمل محاسبه و وصول می شود.
در ماده هشت این دستورالعمل آمده است: مالیات عملکرد سال 97 صاحبان خودروهایی که در این سال به صورت قطعی به اشخاص غیر واگذار می‌شوند معادل 15 درصد بیشتر از جدول موضوع این دستورالعمل بر حسب مدت فعالیت رعایت سایر بندهای این دستورالعمل مطالبه خواهد شد.
در تبصره این ماده نیز آمده است: فروشندگان خودروهای مزبور برای عملکرد سال 97 تا تاریخ انتقال، مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و انجام سایر تکالیف مقرر مربوط به خودروی مورد نظر نخواهند بود.
این دستورالعمل در آخرین بند خود اضافه کرده است: درخصوص سایر وسایط نقلیه عمومی که در جداول این دستورالعمل قید نشده است، صاحبان این وسایط ‌باید نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات متعلق در موعد مقرر قانونی اقدام کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: