کد خبر: ۱۳۰۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - 13 April 2018
در طول سالیان اخیراستفاده از دوربین‌های مَدار بسته الکترونیکی با هدف بازدارندگی از سرقت و ارتقای ضریب ایمنی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده ، اما رکود حاکم بر بخش مسکن و مشکلات اقتصادی ، تقاضا برای خرید آن را تحت الشعاع قرار داده است.
بانكداري ايراني - در طول سالیان اخیراستفاده از دوربین‌های مَدار بسته الکترونیکی با هدف بازدارندگی از سرقت و ارتقای ضریب ایمنی، از اهمیت ویژه‌ای  برخوردار شده ، اما رکود حاکم بر بخش مسکن و مشکلات اقتصادی ، تقاضا برای خرید آن را تحت الشعاع قرار داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سرقت و بروز برخی از ناهنجاری های اجتماعی در بخش امنیتی و انتظامی، ضرورت استفاده از دوربین های الکترونیکی و امنیتی ( مدار بسته ) را دو چندان می‌کند.

موضوع مذکور در سالیان اخیر، در کشور ایران نیز بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و اگر در سالیان نه چندان دورِ گذشته، عمده مراکز و مناطقی که به نصب و استفاده از این تجهیزات مبادرت می ورزیدند به سوله‌ها ، انبارها ، بانک‌ها ، محدوده های انتظامی و امنیتی همچون پادگان ها و...خلاصه می شد. در سالیان اخیر شاهدیم در کنار فروشگاه ها و مراکز تجاری و اقتصادی ، منازل مسکونی نیز به نصب و استفاده از این َادَوات مبادرت می ورزند.

باوجود اهمیت بسیار این دستگاه ها در کنترل و ایجاد بازدارندگی از بروز برخی تهدیدات امنیتی( منظور نظر سرقت و...  ) بنابراین وجود مشکلات اقتصادی همچون کاهش قدرت خرید مردم ، رکود و...شرایط نامساعدی را برای فعالان این حوزه ایجاد کرده است.

علیرضا رحمتی، یکی از فعالان عرصه نصب و راه اندازی دوربین های مدار بسته در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به حاکم بودن کسادیِ شدید در این بخش اظهار کرد : یکی از نقاط قوت در رونق بازار دوربین ها و تجهیزات مدار بسته به ساخت و ساز مسکن معطوف می شود ، امری که متاسفانه در سالیان اخیر به دلیل رکود در این بخش ، اُفت شدیدی در کسب و کار این صنف نیز ایجاد شده است .

وی افزود : بصورت طبیعی هر آنچه شاهد افزایش ضریب ساخت و ساز مسکن باشیم به همان میزان تقاضا برای خرید چنین تجهیزاتی افزایش پیدا می‌کند و در شرایطی که رغبت چندانی برای ساخت و ساز از سوی انبوه سازان و فعالان خُرد در بخش مسکن دیده نمی شود ، صنف مذکور نیز همچون بسیاری از صُنوف دیگر با رکود و کسادی مواجه خواهد شد.

رحمتی در خصوص کیفیت تجهیزات این‌چنینی در بازار و گلایه هایی که از سوی برخی مصرف کنندگان در ارتباط با کارکرد این اَدَوات دیده و شنیده می شود، گفت: اصلی ترین عامل این عارضه به واردات اجناس بی کیفیت و درجه دو و سه باز می‌گردد و متاسفانه باید به این واقعیت تلخ اذعان کرد که به دلیل نظارت ضعیف دستگاه های ذی ربط، برخی واردکنندگان برای سهولت در فروش این محصولات و یا کسب سود هر چه بیشتر، اقدام به خرید و واردات تجهیزات بی‌کیفیت می‌کنند و حتی برخی از توزیع کنندگان و نصابان این سیستم ها تحت پوشش و عنوان جنس های اصلی و اورجینال به عرضه محصولاتِ بی کیفیت به متقاضیان مبادرت می ورزند.

بهترین تجهیزات امنیتی توسط کشور ژاپن تولید می شود
این فعال در حوزه نصب و راه اندازی دوربین‌های امنیتی و مدار بسته در ارتباط با شاخص و معیار انتخاب دوربین مدار بسته با کیفیت، گفت : این امر ، موضوعی نیست که به سادگی در قالب یک گزارش بتوان آن را تفهیم یا تشریح کرد اما در مجموع ،کیفیت تصاویر ، یکی از مولفه های حائز اهمیت در انتخاب این دوربین ها به شمار می رود اما گاهی دیده یا مشاهده می شود برخی از دوربین ها ، باوجود برخورداری از کیفیت تصاویر مطلوب، بعد از مدتِ اندکی ، دچار نارسایی می شوند و به تعبیری می توان گفت؛ تشخیص دوربین های با کیفیت و بی کیفیت، امری تخصصی است که به سهولت امکان تمیز دادن دستگاه های مرغوب و درجه یک از تجهیزات غیر مرغوب و درجه دو یا سه، امکان پذیر نیست.

وی افزود : بهترین کیفیت تجهیزات مدار بسته و امنیتی را باید در دستگاه های ژاپنی جستجو کرد و بعد از آن، تجهیزات اروپایی در رتبه بعدی قرار می‌گیرند و محصولات چینی نیز عموما از کیفیت پایینی برخوردار هستند که البته شنیده ها حاکی از آن است که متاسفانه آنچه که از کشور چین بواسطه تجار وارد ایران می شود در قالب محصولات بی کیفیت تعریف و معنا می شوند و ظاهرا دستگاه های بسیار با کیفیتی در کشور مذکور تولید می شوند اما از سوی واردکنندگان آنچنان که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد و برخی از سودجویی ها و هراس از احتمال سخت بودن فروش آن در بازار کنونی کشور ، باعث سوق پیدا کردن برخی از تجار به سمت محصولات بی کیفیت چینی شده است.

ظرفیت های بومی کشور از امکان تولید تجهیزات حفاظتی و امنیتی برخوردار است
چندی پیش، صادق فیض آبادی ، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران لوازم الکترونیکی و حفاظتی در گفت و گویی با رسانه ها ضمن اشاره به شرایط نه چندان مساعد فعالان این عرصه از حِیثِ اقتصادی ، بیان کرد : در صورت حمایت دستگاه های ذی ربط، شرایط و پتانسیل لازم برای صادرات نرم افزار ، تجهیزات الکترونیکی و لوازم حفاظتی وجود دارد اما فقدان و خلأ چنین حمایت هایی باعث بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان شده است و متاسفانه بسیاری از واحدهای تولیدی با تعطیلی مواجه شده اند و یا به واسطه گری متمایل شده اند.

فیض آبادی ، فرسودگی و استهلاک تجهیزات تولیدی و عدم اتخاذ تدابیر لازمِ تشویقی در شرایط فعلیِ بازار همچون بازبینی در شیوه های مالیات ستانی و...را از دیگر معضلات فعالان این حوزه بیان می‌کند و شوربختانه در سایه واردات بی رویه، مشکلات و نارسایی های این حوزه بیش از پیش تشدید و مضاعف شده است.

امید آن می رود در سالی که به حمایت از کالای ایرانی مُزَیَن شده ، بستر لازم برای حمایت و پشتیبانی واقعی و عملیاتی از فعالان حوزه تولید این تجهیزات از سوی متولیان امر با جدیت در دستور کار قرار گیرد و با توجه به اهمیت این تجهیزات و جامعه هدف متنوع و متکثر ادوات این‌چنینی ، یقینا افزایش حمایت‌ها و ارتقای توان تولیدی در این بخش ، سرمنشاء موفقیت های بسیاری در عرصه های گوناگون ، مِن جمله توسعه فرصت های شغلی خواهد بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: