کد خبر: ۱۳۰۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۸ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - 08 April 2018
سال 96در حال سپری شد که دلا ربه مرز پنج هزار تومان رسید و در روزهای پایانی صف های طولانی درمقابل صرافی پایتخت تشکیل شده بود و تقاضا برای خرید دلار و دیگر ارزها به اوج رسیده بود.
بانكداري ايراني ـ سال 96 در حال سپری شد که دلار به مرز پنج هزار تومان رسید و در روزهای پایانی صف های طولانی در مقابل صرافی های پایتخت تشکیل شده بود و تقاضا برای خرید دلار و دیگر ارزها به اوج رسیده بود و بازار دلالان پر رونق بود .

مهترین دلیل افزایش نرخ دلار را جبران کسری بودجه دولت و همچنین کاهش درآمدهای ارزی دولت عنوان کردند که البته دولت این موضوع رد کرده ، مهترین دلیل این افزایش را فعالیت دلالان دربازار ارز دانسته و علت افزایش نرخ ارز را غیر اقتصاد عنوان می کرد. 

 البته هم کسری بودجه دولت و هم سو استفاده دلالان از این موضوع  درمتلاطم کردن بازار ارز ماثر است، ولی جدای از علت این موضوع ، چیزی که بیشتر مردم وجامعه رانگران می کند افزایش قیمت ارز بخصوص دلار نیست بلکه اثرات تورمی آن در جامعه بخصوص بر افراد با درآمد متوسط به پایین است. 

درصورتی که بسیاری کارشناسان اقتصادی افزایش نرخ ارز و واقعی کردن قیمت آن را  به نفع صادارت و کاهش واردات می دانند و آنرا راهی  برای حمایت از تولید داخل به حساب می آورند،  البته به شرط کنترل تورم  تا اثرات آن از بین نرود و اقتصاد از ان منتفع شود .

 دولت درسالی که گذشت کار نامه قابل قبولی در مهار تورم از خود برای جای گذاشت  اگر بتواند این روند درسال جاری ادامه دهد می توان اثرات مثبت نزدیک شد نرخ ارز را به قیمت واقعی آن در اقتصاد کشور و رونق صادرات و تولید داخل شاهد باشیم ، در ضمن بهتر است در طول سال شاهد آفزایش تدریجی نرخ ارز هم گام با تورم داخلی و خارجی باشم تا افزایش یک باره آن در پایان سال .

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: