کد خبر: ۱۲۷۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - 26 February 2018
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد «ناتوانی نظام حقوق اقتصادی ایران در شناسایی داده ها به عنوان سرمایه» مهمترین چالش حقوقی و قانونی به دست آمده در نخستین پیمایش کلان داده ها در ایران است.
 بانكداري ايراني - رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد «ناتوانی نظام حقوق اقتصادی ایران در شناسایی داده ها به عنوان سرمایه» مهمترین چالش حقوقی و قانونی به دست آمده در نخستین پیمایش کلان داده ها در ایران است.

به گزارش عصر یکشنبه تارنمای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، «محمد خوانساری» دیگر چالش های مطرح در این پیمایش را موضوع کسب و کار، نبود الزام قانونی برای تسهیل بهره برداری منصفانه از داده ها با هدف ارایه خدمات و رفاه عمومی، فقدان تناسب حمایت‌های قانونی از حریم داده های باز به منظور تعیین حق دسترسی و بهره برداری از آنها و بی تناسبی حق مالکیت داده ها با بهره برداری مجاز از آنها نام برد.

به گفته وی، بر اساس نتایج این پیمایش، رشد اقتصادی کلان داده به آزادسازی داده های دولتی و ایجاد سیاست ها و ساختارهای حکمرانی داده نیازمند است.
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با استناد به نتایج به دست آمده ادامه داد: بازار حوزه کلان داده به حمایت های قانونی و انجام تکالیف سایر دستگاه های وزارتخانه ها و نهاد مربوط برای فعال سازی نیازمند است که از جمله آن می توان به مواردی از قبیل نظام ارزش گذاری داده ها و بازار داده ها، حمایت از داده های شخصی کاربران و رعایت حریم خصوصی و مالکیت داده، حمایت قانونی از حریم داده های باز، حمایت از راه اندازی مراکز نوآوری و شتاب دهی تخصصی و سرمایه گذاری مخاطره پذیر، تربیت نیروی متخصص مورد نیاز کشور در این حوزه و بومی سازی و توسعه سکوهای پردازشی کلان داده اشاره کرد.

** جزییات اجرای طرح پیمایش کلان داده ها در ایران 
خوانساری یادآوری کرد: برای اجرای پروژه های «تدوین نقشه راه کلان داده ها» به کارفرمایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و «رگولاتوری کلان داده ها» به کارفرمایی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گزارش مستندی با عنوان «گزارش تحلیلی نخستین پیمایش کلان داده ها در ایران» تدوین شد.
وی افزود: برای نخستین بار پیمایش کلان داده ها با هدف شناسایی وضعیت موجود در زیست بوم کلان داده ها و چالش های توسعه آن در کشور به منظور برنامه ریزی برای تعیین راهبردهای صحیح و توانمندساز برای ایجاد و ارتقای زیست بوم کلان داده ها و تدوین چارچوب رگولاتوری و نظارت بر ارائه سرویس های مربوط به این فناوری در کشور، انجام شد.
به گفته وی، این پیمایش امسال در سه مرحله همزمان با برگزاری نمایشگاه الکامپ (30 تیر تا 2 مرداد)، نمایشگاه تلکام (24 مهر تا 27 مهر) و نیز به صورت برخط در سایت طرح کلان داده ها در شهریورماه انجام شد.
در این پیمایش در مجموع به 1050 شرکت مراجعه شد و اطلاعات و پرسشنامه های 102 شرکت مورد تحلیل نهایی قرارگرفت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: