کد خبر: ۱۲۶۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - 09 February 2018
بهترین آثار خبرنگاران روس درباره ایران که در رسانه های روسی منتشر شده و در مسابقه ای رسانه ای شرکت کرده اند، طی مراسمی در مسکو معرفی شد.
بانكداري ايراني بهترین آثار خبرنگاران روس درباره ایران که در رسانه های روسی منتشر شده و در مسابقه ای رسانه ای شرکت کرده اند، طی مراسمی در مسکو معرفی شد.

به گزارش بامداد جمعه خبرنگار ایرنا، نام این مسابقه «ایران در پهنه رسانه ای روسیه» بود و نتایج آن عصر پنجشنبه طی مراسمی در خانه مرکزی خبرنگاران مسکو با حضور مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه، ولادیمیر سالاویوف رئیس اتحادیه خبرنگاران روس و جمعی از مقام ها و شخصیت های فرهنگی ایران و روس و خبرنگاران دو کشور اعلام شد.
در ابتدای مراسم فیلمی درباره ایران پخش شد که در آن جاذبه های گردشگری این کشور نمایش داده و گفته شد: ایران با تمدن 5 هزار ساله از مراکز مهم تمدنی جهان است، ایران از نظر تعداد مکان های تاریخی گردشگری در مکان سوم جهانی قرار دارد. 
در ادامه فیلم خاطرنشان شد: ایران دانشمندان بزرگی را پرورانده که شهرت جهانی دارند و ابن سینا از جمله دانشمندان بزرگ ایران است، در ایران در هر خانه ای دو کتاب می توان یافت که شامل قرآن کریم و دیوان حافظ شیرازی می شود.
ایران بهترین فرش های دنیا را تولید می کند و فرش های باستانی ایران در بهترین موزه های جهان نگهداری می شوند.
هر چند درایران اماکن تاریخی زیادی وجود دارد اما گردشگران خارجی از صنایع دستی زیبای این کشور حیرت زده می شوند. 
سپس فیلم دیگری درباره زنان ایرانی پخش شد که در آن به جایگاه بانوان ایرانی اشاره و گفته شد: زنان ایرانی دوش به دوش مردان در امور جامعه مشارکت می کنند.
در این فیلم بخش هایی از فعالیت های زنان ایرانی از کشتزارهای برنج و تولید صنایع دستی گرفته تا آزمایشگاه های علمی دانشگاه نشان داده و گفته شد: زنان ایرانی از حقوق خوبی برخوردارند که حق رانندگی و فعالیت در خارج از خانه و ادارات و مراکز دولتی از آن جمله است.
در ادامه مراسم، نماینده اتحادیه خبرنگاران روسیه، گزارشی از مسابقه «ایران در پهنه رسانه ای روسیه»را اعلام و خاطرنشان کرد: 100 اثر از کار خبرنگاران روس درباره ایران در قالب رپورتاژهای تلویزیونی و رادیویی، تارنماها و روزنامه ها و نیز شبکه های اجتماعی در این مسابقه شرکت کردند.
پس از آن سفیر ایران در روسیه در سخنانی با ابراز خرسندی از برگزاری مراسم اعطای جوایز مسابقه رسانه ای درباره ایران در روسیه گفت: این مراسم به دو دلیل حائز اهمیت است، اول اینکه در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایام شکل گیری انقلاب برگزار می شود.
وی افزود: علاوه بر آن، این اقدام شایسته ای است که در خانه مرکزی خبرنگاران برگزار می شود، روابط ایران و روسیه در عرصه های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی در حال توسعه است، شناخت بیشتر دو کشور از یکدیگر هم ضرورت زیادی دارد.
سنایی گفت: اگر بخواهیم در فرصت های زیادی که در روابط ایران و روسیه بوجود آمده سرمایه گذاری کنیم، شناخت دو ملت از یکدیگر افزایش می یابد؛ به همین خاطر برگزاری این مسابقه با همکاری خانه خبرنگاران مسکو قابل تقدیر است، البته اقدامات زیادی صورت گرفته و فضای رسانه ای نسبت به سابق مثبت تر شده است.
سفیر ایران با اشاره به اینکه بهترین آثار خبرنگاران روس درباره ایران را در وبلاگ خود و در شبکه های اجتماعی منتشر خواهد کرد، ابراز امیدواری کرد که این گونه اقدامات از سوی خبرنگاران روس بیشتر شود.
«ولادیمیر سالاویف» رئیس اتحادیه خبرنگاران روسیه نیز در سخنانی در مراسم معرفی آثار برتر مسابقه «ایران در پهنه رسانه ای روسیه» گفت: این نخستین مسابقه درباره ایران است که خبرنگاران روس شرکت می کنند. 
وی افزود: از تعداد زیاد آثار شرکت کرده در مسابقه بسیار متعجبم و این نشانه علاقه جامعه خبری روسیه به ایران با فرهنگ و تمدن کهن است؛ اطمینان دارم که همکاری های خود را توسعه می دهیم.
سالاویف گفت: همکاری های ایران و روسیه باید بین مردم دو کشور گسترش یابد زیرا بین دولت های دو کشور روابط بسیار گسترده ای برقرار شده است.
در ادامه مراسم نفرات و رسانه های برتر در مسابقه «ایران در پهنه رسانه ای روسیه» معرفی شدند.
جایزه ویژه این مسابقه رسانه ای به شبکه خبری روسیه 24 بخاطر ساخت فیلم خبری درباره ایران تعلق گرفت که «یلنا دادونووا» خبرنگار این رسانه در سفر به ایران تهیه کرده بود.
شبکه تلویزیونی کولتورا (فرهنگ) روسیه نیز بخاطر تهیه و پخش فیلمی درباره انقلاب اسلامی جایزه و لوح تقدیر گرفت.
ولادیمیر گالچکین خبرنگار روس از لتونی و عضو «جامعه برادران نامه» بخاطر نوشتن گزارشی درباره ایران و ایدا سوبولوا خبرنگار دیگر روس برای همکاری فرهنگی با سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو و تهیه گزارش های رادیویی درباره ایران جایزه گرفتند.
یکاترینا بورووا از راشاتودی برای تهیه رپرتاژ تلویزیونی، نیکیتا اسماگین از خبرگزاری روسیا سگودنیا برای تهیه گزارش خبری و فرهاد گولیاموف وبلاگ نویس از شبکه اجتماعی روسی لایو ژورنال (برای نوشتن گزارشی با عنوان «مسیر به درازای نیم قرن» جزو افرادی بودند که جایزه گرفتند.
دانیل گریتساری، ایگول نیازعلیوا، پاول کوزنتسوف، روبن گارسیا، لنا لئونتووا و ماریا پاژارتانیک جزو خبرنگارانی بودند که در این مراسم جایزه گرفتند.
رضا ملکی رایزن فرهنگی ایران در روسیه در پایان با تشکر از سفارت جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه خبرنگاران روسیه برای برگزاری این مراسم و مسابقه گفت: امیدواریم در سال های آینده چنین برنامه هایی برای معرفی ایران و روسیه در دو کشور برگزار شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: