بانكداري ايراني -مدیرعامل تایدواتر خاورمیانه با اعلام اینکه میتوانیم به کشورهای منطقه در اداره بنادر کمک کنیم، گفت:برای استفاده از موقعیت ترانزیتی ویژه ایران باید زمینه حضور شرکتهای برند خارجی که میتوانند بار، خطوط کشتیرانی و صاحبان بار بیاورند، فراهم شود.
مهدی اعتصام در گفتوگو با تسنیم با اشاره به اینکه تایدواتر در بنادر امام خمینی (ره)، بندر امیرآباد و عسلویه حضور دارد، اظهار کرد: به خاطر محدودیتهای مالی کشور توسعه سریع بنادر به صورت همه جانبه با امکانات موجود در زمان کوتاه میسر نیست، مقدار زمان بیشتری بر ای این کار داریم.
وی با تاکید بر اینکه برای کاهش زمان نیازمند جذب منابع مالی هستیم که یک واقعیت برای اکثر فعالیتهای داخلی کشور است، افزود: کلاس بنادر ایران به نسبت به خیلی از بنادر دنیا پایینتر است؛ در حال حاضر بندر مکانیزه در کشور نداریم در حالی که در بنادر بزرگ دنیا بخش عمدهای از کار به صورت مکانیزه انجام میشود و اپراتور نقش بسیار کمی در اداره بندر دارد.
وی با بیان اینکه بیان اینکه در این بخش هم مشکل منابع مالی داریم و هم اینکه تاکنون ارادهای برای مکانیزه کردن بنادر وجود نداشته است، تصریح کرد: بهعنوان مثال سیستم تخلیه و بارگیری مواد معدنی سنتی است و با گراپ انجام میشود در صورتیکه که در خیلی بنادر اکثرا مکانیزه انجام میشود.
مدیرعامل تایدواتر گفت: اگر بتوانیم برندهای معتبر بینالمللی را با خود همراه کنیم در حدی که بتوانیم از دانش، تجهیزات، امکانات، تجربهها و سرمایه به صورت مسئله اصلی استفاده کنیم قطعا در توسعه بنادر میتواند تاثیرگذار باشد.
اعتصام با اعلام این که میتوانیم به کشورهای منطقه در اداره بنادر کمک کنیم، افزود: یکی از اولویتهای کنونی کشور توسعه زیرساختهای ترانزیت است؛ چون در حد نیاز اقتصاد کشور و جابجایی داخلی از جمله کانتینر، فله، کارگو، کالای اساسی و... مشکل خاصی نداریم و ظرفیت مناسبی را در این زمینه داریم.
وی با یادآوری اینکه در بندر امام خمینی (ره) حدود 22 میلیون کالا تخلیه و بارگیری انجام میشود و هر روز هم تجهیزات جدید و به روزی وارد این بندر میشود، اظهار کرد: در بندر شهید رجایی 2.8 میلیون TEU کانتینر بار آمده و تخلیه و بارگیری شده است.
وی ادامه داد: ایران یک موقعیت اشتراتژیک و ترانزیتی ویژه داریم که نباید آنرا از دست بدهیم، بهترین کریدورهای بینالمللی از خاک کشورمان عبور میکند اما متاسفانه از این فرصتهای خدادای استفاده نکرده ایم. برای استفاده از این نعمت باید برنامهریزی کنیم و یکی از شرایط حضور شرکتهای خارجی که برند هستند و میتوانند بار، خطوط کشتیرانی و صاحبان بار بیاورند.
مدیرعامل تاید واتر پیشتر از همکاری با شرکت مشترک چینی -کرهای برای خارجسازی شناورهای مغروق خور موسی خبر داده و به تسنیم گفته بود: تایدواتر کار عملیاتی خارجسازی 7 فروند از شناورهای مغروق را شروع کرده و امیدواریم این برنامه در بازه 21 ماهه قرارداد اجرا کنیم. این شناورها در محدود دریایی بندر امام خمینی (ره) قرار دارند؛ تعدادی از شناورها داخل خور موسی و تعدادی نیز خارج از آن قرار دارد.
اعتصام با تاکید بر اینکه خروج مغروقها برای ایمنسازی خور انجام میشود، افزود:این کار با شرکت مشترک چینی و کرهای با تجهیزات تخصصی تایدواتر در حال انجام است.
وی با یادآوری اینکه عملیات خارجسازی دو فروند شناور از 17 شهریور امسال آغاز شده است، بیان کرد: این کار در روند ایمنسازی، سرعت کشتیها و سرعت کشتیها در بندر امام خمینی موثر خواهد بود، چراکه در حال حاضر کشتیها مجبورند مسیر زیگزاگ مانندی را طی کنند.
مدیرعامل تاید واتر با اشاره به سالویج دو فروند شناور در اروندرود، اظهار کرد: تاید واتر در پسکرانه بندر شهید رجایی در بخش پایانهها حضور دارد.