کد خبر: ۱۲۱۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۷ - ۰۱ دی ۱۳۹۶ - 22 December 2017
یک کارشناس بازار کار با بیان اینکه بازار IT تا ۲۰ سال آینده اشباع شده است، گفت: باید روی بخشهایی متمرکز شویم که هم نیاز بازار کار است و هم نیروی جویای کار دارد. او معتقد است تا زمانی که به تولید پایدار نرسیم و جوانان بیکار را به کار نگیریم، سیاستهای اشتغال به نتیجه نمی‌رسد.

 بانكداري ايراني - یک کارشناس بازار کار با بیان اینکه بازار IT تا ۲۰ سال آینده اشباع شده است، گفت: باید روی بخشهایی متمرکز شویم که هم نیاز بازار کار است و هم نیروی جویای کار دارد. او معتقد است تا زمانی که به تولید پایدار نرسیم و جوانان بیکار را به کار نگیریم، سیاستهای اشتغال به نتیجه نمی‌رسد.

رحمت اله پورموسی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اقتصاد نفتی ایران، گفت: با اقتصاد تک محصولی به جایی نمی‌رسیم. نگاه ما باید به سمت صادرات محصولات ایرانی و توقف واردات کالای بی رویه خارجی باشد. اگر تولید را در کشور ساماندهی نکنیم و کیفیتش را ارتقاء ندهیم، از رشد اقتصادی، توسعه صادرات و رقابت در بازارهای جهانی باز می‌مانیم.

وی با تاکید بر حفظ بنگاه‌های تولیدی داخل، افزود: چین که اکنون بدون هیچ رقیبی در جهان یکه تازی می‌کند و آمریکا را هم از دور خارج کرده، چگونه با یک میلیارد نفر جمعیت بنگاه‌های تولیدی خود را حفظ کرده و اقتصاد دنیا را در دست گرفته است.

این کارشناس بازار کار با تاکید بر بهبود کیفی کالای ایرانی، گفت: اگر کالای ایرانی با دوام و مرغوب و استاندارد باشد مردم هم از خرید آن استقبال می‌کنند و دیگر به سمت خرید کالای خارجی نمی‌روند. با بها دادن به تولید بسیاری از معضلات اقتصاد از بیکاری و اشتغال تا تورم و قیمت تمام شده کالا حل می‌شود.

پورموسی در ادامه با اشاره به پیش‌بینی طرح اشتغال فراگیر و روستایی در بودجه ۹۷، اظهار کرد: اینکه دولت تلاش می‌کند تا معضل اشتغال جوانان را حل کند و سیاست فقرزدایی و توانمندسازی در روستاها را در پیش بگیرد اقدام خوبی است اما نباید از وجود ۴.۵ میلیون دانشجوی در حال تحصیلِ‌آماده ورود به بازار کار و آمار بالای فارغ التحصیلان دانشگاهی غافل بود.

این کارشناس بازار کار ادامه داد: در بحث بودجه ۹۷ صبحت‌ها امیدوار کننده است ولی باید دید که در مرحله عمل به چه نتیجه‌ای می‌رسد. ۹ ماه از سالی که مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام‌گذاری کردند، می‌گذرد و در این مدت تنها از ایجاد شغل و تولید با کیفیت حرف زدیم.

وی با بیان اینکه باید در بخشهایی که نیاز بازار کار است، سرمایه‌گذاری کنیم، افزود: بیشتر شغل‌هایی که در این مدت به دنبال آن بوده‌ایم در بخش آی تی بوده و بازار آی تی تا ۲۰ سال آینده اشباع شده است مگر چقدر می توانیم در این بخش فرصت شغلی ایجاد کنیم. باید روی بخشهایی متمرکز شویم که هم نیاز بازار کار است و هم نیروی جویای کار دارد.

پورموسی با بیان اینکه در مدت باقی مانده بهترین کار حفظ اشتغال و فرصتهای شغلی موجود است، افزود: برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها باید به سمت حفظ مشاغل موجود، بقای کارخانه‌ها و جلوگیری از ریزش نیروهای کار باشد و در کنار آن دولت با اتخاذ تمهیدات مناسب بازار کار را به تحرک وادارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: