کد خبر: ۱۲۱۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - 19 December 2017
رییس هیئت مدیره مراکز معاینه فنی خودرو کشور از برنامه دولت برای عدم تحویل سوخت به خودروهای دوگانه‌سوز غیرمجاز خبر داد و گفت:‌ هزینه معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین به ترتیب ۲۲ و ۳۵ هزار تومان است.

 بانكداري ايراني - رییس هیئت مدیره مراکز معاینه فنی خودرو کشور از برنامه دولت برای عدم تحویل سوخت به خودروهای دوگانه‌سوز غیرمجاز خبر داد و گفت:‌ هزینه معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین به ترتیب ۲۲ و ۳۵ هزار تومان است.

عباس مجیدی‌نژاد در نشست خبری حاشیه نمایشگاه حمل‌ونقل و صنایع وابسته با بیان این‌که در حوزه معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین نیازمند فرهنگ‌سازی با توجه به تاثیرگذاری در ایمنی، خودرو، محیط زیست و رفتار حمل‌ونقل کشور نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم، اظهار کرد: متاسفانه  فقط زمستان‌ها در زمان تشدید آلودگی هوا به سمت معاینه فنی حرکت می‌کنیم که مهم‌ترین دلیل عدم فرهنگ سازی از سوی سازمان های دولتی است.

وی با بیان این‌که در ایران معینه فنی به سبک و سنگین تقسیم بندی شده که درون‌شهری به عهده وزارت کشور و برون‌شهری بر عهده  سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است، تصریح کرد:‌ در حوزه برون‌شهری برای اولین بار ضرورت آموزش در این سیستم از سازمان مرجع (راهداری) احساس شد، در این راستا کلاس‌های آموزشی برای نخستین‌بار در کشور با همکاری سازمان فنی حرفه‌ای، دانشگاه تربیت مربی و انجمن صنفی مراکز معاینه فنی تشکیل شد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر حدود 200 نفر مدیر فنی و 200 کاربر خط دوره‌ها را سپری کرده‌اند و برای اولین بار استانداردهای آموزشی در این زمینه تدوین شده است، افزود:  هم‌اکنون 140 مرکز سنگین معاینه فنی در کشور داریم.

وی در ادامه با بیان "با وجود این‌که قانون هوای پاک معافیت خودروهای صفر سنگین را به یکسال کاهش داده است،‌هیچگونه خللی در خدمات‌رسانی به مردم ایجاد نشده است" اظهار کرد:‌ خودروهای با سن کمتر 10 سال هر 6 ماه یکبار و با سن بالای 10 سال هر سه ماه یکبار باید برای معاینه فنی مراجعه کنند.

رییس هیئت مدیره مراکز معاینه فنی خودرو کشور با بیان این‌که در صورت عدم مراجعه کارت هوشمند خودروها غیرفعال می‌شود، گفت:‌ در سراسر کشور هزینه معاینه فنی خودروهای سنگین 35 هزار تومان و خودروهای سبک 22 هزار تومان است.

مجیدی نژاد با اعلام این که سال گذشته حدود 1.3 میلیون خودرو برگه معاینه فنی را دریافت کرده‌اند، افزود: به دلیل اتصال معاینه فنی به کارت هوشمند،‌ هیچ مرکز معاینه فنی غیرمجاز در کشور نداریم.

وی همچنین با بیان این‌که حدود 22 خودرو سبک و سنگین در کشور داریم، گفت: از این تعداد حدود 2 میلیون خودرو سنگین هستند که یک سوم آنها برای دریافت معاینه فنی اقدام نمی‌کنند.

وی در ادامه به معاینه فنی خودروهای درون‌شهری اشاره کرده و افزود: خودروهای دوگانه سوز به دلیل نبود زیرساخت و ساختارهای غلط گذشته باعث بروز مشکل برای مراکز معاینات فنی شده است. در نبود زیرساخت‌ها باید خودروها برای تست مخازن بر اساس استاندارد به آزمایشگاه هیدرو استاتیک معرفی شوند.

1.8 میلیون خودرو غیرمجاز دوگانه‌سوز در کشور 

مجیدی نژاد با بیان این‌که خودروهای دوگانه سوز سه دسته هستند  که توسط خودروسازان، کارگاه‌های مجاز و کارگاه‌های غیرمجاز دوگانه‌سوز شده‌اند، گفت:  2.4 میلیون خودرو دوگانه سوز شرکتی در کشور داریم، حدود یک میلیون خودرو توسط کرگاه‌های مجاز تحت نظارت گاز خودرو دوگانه سوز شده‌اند و بر اساس اسناد و شواهد حدود 1.8 میلیون خودرو توسط کارگاه‌های غیرمجاز دوگانه‌سوز شده‌اند.

وی از برنامه وزارت کشور و وزارت نفت برای عدم تحویل سوخت به خودروهای دوگانه‌سوز غیرمجاز در جایگاه‌ها مطرح شده که البته هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است، اظهار کرد: عدم همکاری لازم بین سازمان‌ها و کارگروه‌های مختلف یکی از مشکلات بزرگ مراکز فنی معاینه خودرو است. در حال حاضر کارگاه‌هایی که مخازن را باز می‌کنند باید تحت نظر اداره استاندارد باشند که این اداره اعلام کرده هیچکدام از این کارگاه‌ها تحت نظارت ما نیستند.

وی بیان کرد: عدم زیرساخت را متوجه مراکز فنی می‌کنند در صورتیکه امروز حدود 470 مرکز خودروهای سبک را داریم که 200 مرکز به سیستم چشمی مجهز شده‌اند. عدم وجود زیرساخت‌ها به مراکز فنی ارتباطی ندارد و به آزمایشگاه‌های همکار مربوط می شود.

به گزارش تسنیم، رییس هیئت مدیره مراکز معاینه فنی خودرو کشور  با یادآوری این‌که هزینه معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین 22  و 35 هزار تومان است،‌گفت: دو سال است که این نرخ تغییر نکرده  است، بزرگترین مشکل ما این است با وجود این‌که نرخ‌ها افزایش نیافته،‌اما مالیات‌ها همچنان روند صعودی داشته است. ارزش افزوده نیز یکی دیگر از مشکلات مراکز فنی است؛‌ کسانیکه حقوقی هستند باید ارزش افزوده پرداخت کنند و آنهایی که حقیقی هستند از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند که این مسئله باعث دو نرخی شدن هزینه معاینه فنی شده است.

وی با بیان این‌که دستگاه‌های مراکز فنی اروپایی است و مشکلی برای ورود این تجهیزات نداشته‌ایم، گفت: یک خط سبک اروپایی با احتساب هزینه جک حدود 200 میلیون تومان است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: