کد خبر: ۱۱۸۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۱ - ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - 15 November 2017
ساختمان‌سازی یک بار دیگر سیاسی شد؛ این بار بعد از زلزله در استان کرمانشاه. ویرانی ساختمان‌های نوساز و خصوصاً پروژه‌های مسکن مهر یک بار دیگر دامنه اختلافات بین دو جناح موافق و مخالف دولت را افزایش داد.
بانكداري ايراني - روزنامه ایران در گزارشی نوشت: ساختمان‌سازی یک بار دیگر سیاسی شد؛ این بار بعد از زلزله در استان کرمانشاه. ویرانی ساختمان‌های نوساز و خصوصاً پروژه‌های مسکن مهر یک بار دیگر دامنه اختلافات بین دو جناح موافق و مخالف دولت را افزایش داد.

در ادامه این گزارش می خوانیم: مخالفان دولت می‌گویند الان وقت انتقاد از دولت قبل بابت ساخت و ساز غیر استاندارد در مسکن مهر نیست و موافقان دولت اعتقاد دارند اتفاقاتی که برای این ساختمان‌ها در زلزله استان کرمانشاه افتاد، اثبات انتقادات قبلی آنها درباره غیرکارشناسی بودن مسکن مهر است. حالا درست در همین شرایط بحث شکایت از سازندگان ساختمان‌های غیرمقاوم بالا گرفته است. وزیر کشور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران کرمانشاه از دستگا‌ه‌های اجرایی خواست تا از پیمانکارانی که ساختمان‌های مقاوم برای آنها نساخته‌اند، شکایت کنند. رحمانی فضلی گفته است: «اگر بیمارستانی نوساز تخریب شده، حتماً باید از پیمانکارش شکایت شود. باید یکبار برای همیشه تکلیف این سازه‌های ناایمن مشخص شود.» این سخنان وزیر کشور ناظر به ویرانی بیمارستان اسلام آباد غرب است که تازه همین چند ماه پیش فاز دوم آن افتتاح شده بود و تخریبش باعث اعتراضات زیادی گشت. همزمان دیروز وزیر بهداشت هم در بازدید از بیمارستان طالقانی کرمانشاه گفت: «مقصران در ساخت بناهای ناایمن درمانی را به دستگاه قضایی معرفی می‌کنم.» قاضی‌زاده هاشمی همچنین از دستگاه قضایی هم خواسته است که «از طریق روش‌های قانونی با مجریان، پیمانکاران و یا ناظران این ساختمان‌ها برخورد کند.» اینها همه در حالی است که صدای اعتراضات به کیفیت ساخت و سازها و خصوصاً مسکن مهر در مجلس هم بلند شده و همزمان یک حقوقدان نیز اعلام آمادگی کرده که شکایت از محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت‌های نهم و دهم را بابت ساخت و ساز غیراستاندارد مسکن مهر، پیگیری کند.

مهم‌تر از همه اینها اما شاید سخنان رئیس جمهوری باشد که دیروز در جمع مردم سرپل ذهاب با اشاره به اینکه در این حادثه برخی ساختمان‌هایی که به‌صورت تعاونی و دولتی ساخته شده و از عمر احداث آنها زمان کمی می‌گذرد، تخریب و دچار حادثه شده‌اند، گفت: «باید اشکالات و کاستی‌های موجود در ساخت این بناها بررسی شود و دولت مطمئناً این مسائل را دنبال کرده و مقصران را شناسایی و به مردم معرفی خواهد کرد.»

** پشت پرده‌ای از چگونگی ساخت مسکن مهر در کرمانشاه
روز دوشنبه محمدرضا حبیبی، عضو نظام مهندسی کرمانشاه در گفت‌وگویی با «روزنامه ایران»، افشاگری‌های جدیدی درباره مسکن مهر انجام داد که بازتاب زیادی در رسانه‌ها و فضای مجازی پیدا کرد. 

وی گفت: «زمان شروع ساخت مسکن مهر در جلسه‌ای که در کرمانشاه با حضور وزیر راه و شهرسازی وقت برگزار شد، علی نیکزاد در آن جلسه اعلام کرد به خاطر کاهش هزینه‌های مسکن مهر، مجریان ذیصلاح در تمام کشور از این پروژه‌ها حذف می‌شوند. در حالی که مجری ذی‌صلاح یکی از کنترل‌کننده‌های اصلی و نماینده دائم کارفرما در ساختمان‌سازی است.» به گفته این عضو نظام مهندسی کرمانشاه، «همچنین هزینه نرخ نظارت از متری 24 هزار تومان به متری 3هزار تومان و هزینه ساخت از متری 600 هزار تومان به 300 هزار تومان در مسکن مهر کاهش یافت که همین کاهش قطعاً منجر به کاهش کیفیت و استفاده از مصالح با استانداردهای پایین‌تر در مسکن مهر سراسر کشور شده است. همچنین هزینه‌های تأمین اجتماعی و شهرداری در مسکن مهر به یک سوم کاهش یافت.» با وجود این سایت دولت بهار و برخی رسانه‌های دیگر نزدیک به محمود احمدی‌نژاد می‌گویند ساختمان‌های ویران شده مسکن مهر مربوط به پروژه‌های بعد از سال 92 بوده است. همزمان اما برخی دیگر از رسانه‌های مخالف دولت که البته در سال‌های اخیر جزو مخالفان احمدی‌نژاد هم بوده‌اند، مسأله دیگری را مطرح می‌کنند و آن اینکه برخلاف گزارش‌های رسیده از مناطق زلزله‌زده، این ساختمان‌های خصوصی‌‌ساز بوده‌اند که تخریب شده‌اند و در مقابل ساختمان‌های مسکن مهر پایدار مانده‌اند. با این همه گزارش‌های تصویری خبرنگاران از مناطق زلزله‌زده نشان می‌دهد که از بسیاری از ساختمان‌های مسکن مهر، به جز اسکلت اصلی و سقف‌ها تقریباً چیزی باقی نمانده است.

در همین حال محمد محمودی شاه‌نشین، عضو کمیسیون شوراها که با کمیسیون متبوع خود از مناطق زلزله‌زده بازدید کرده است، درباره ارتباط تلفات این زلزله با مسکن مهر به «خانه ملت» گفته است: «بیشترین کشته های شهرستان های سرپل ذهاب و اسلام آباد غرب متعلق به دو مجموعه مسکن مهر است. به صورت جدی نیاز است دستگاه قضایی و مدعی العموم به این موضوع ورود و با افرادی که دقت لازم را در طراحی، جانمایی، ساخت و ساز و کیفیت مصالح نداشتند به صورت جدی و قاطع برخورد کنند.»

** اعتراض مجلسی‌ها به مسکن مهر
در مجلس و میان نمایندگان هم وضعیت مسکن مهر و ساختمان‌های غیر استاندارد بعد از زلزله اخیر اعتراضات و واکنش‌های زیادی به همراه داشت. از جمله محمد دامادی، عضو کمیسیون عمران با اشاره به تخریب گسترده واحدهای نوساز بویژه مسکن مهر در زلزله کرمانشاه به سایت تدبیر24 گفته است: «باید برای ساخت و ساز کشورمان عزای عمومی اعلام کنیم» و «جان انسان در ایران مهم نیست.» وی درخصوص برخورد با مسببان مشکل مسکن مهر در غرب کشور بیان کرد: «قانون برخورد با مسببان وجود دارد، اما برای یک بار هم مشاهده نشده که پس از روی دادن حوادث بررسی‌های لازم صورت گیرد.»

عبدالکریم حسین‌زاده، دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس هم به «خانه ملت» گفته است: «تخریب ساختمان‌های نوساز مسکن مهر در زلزله نشان داد که انتقادات وارده به این طرح نه تنها حب و بغض سیاسی نبوده بلکه کاملاً کارشناسی است.» شهرام کوسه‌غراوی، عضو دیگر کمیسیون عمران هم معتقد است: «در بسیاری از موارد نظارت‌ بر ساخت مسکن‌های مهر توسط شرکت‌های تعاونی انجام شده» و «بسیاری از اوقات مهندسین ناظر به آن شکلی که باید نظارت‌ها را انجام می‌داده‌اند، به وظیفه خود عمل نکرده و در چرخه نظارت حضور نداشته‌اند.»

** وعده یک حقوقدان برای شکایت از احمدی‌نژاد
در همین حال یک حقوقدان هم به سایت «اعتماد آنلاین» گفت حاضر است بابت ساخت و سازهای غیراستاندارد مسکن مهر، شکایت از محمود احمدی‌نژاد را پیگیری کند. نعمت احمدی در این زمینه گفته است: «در مسکن مهر شخصاً پرونده‌ای را پیگیری می‌کردم که در آن مفهومی با عنوان «سبک‌ سازی» مسکن مهر قید شده بود. وقتی از سبک‌سازی سؤال کردم، پاسخ دادند که به عنوان نمونه اگر در احداث یک ساختمان، به فرض مثال 10 میلگرد باید به کار گرفته شود، طی یک فرمول ریاضی برآورد می‌شد که با 7 میلگرد هم می‌توان همان استحکام را درست کرد.» نعمت احمدی با ابراز تأسف از وضعیت پیش آمده در غرب کشور و فرار دولتمردان از قانون گفت: «در حال حاضر اراده‌ای وجود ندارد که با آقای احمدی‌نژاد برخورد قانونی شود.» 

این وکیل دادگستری با اشاره به زمان شکایت از احمدی‌نژاد گفت: «شخصاً حاضرم به عنوان یک مسأله ملی، این قضیه را پیگیری کنم. اگر از مشکلات مسکن مهر، تأمین دلیل گرفته شود و معایب آن را کارشناسان اعلام کنند، حاضرم به عنوان یک ایرانی، از آقای احمدی‌نژاد و گروه او شکایت کنم. قرار نیست که من حتماً صاحب مسکن مهر باشم. من به عنوان یک ایرانی این مسأله را حاضرم پیگیری کنم و از کیان ملت کشورم دفاع کنم.»

*منبع: روزنامه ایران؛ 1396،8،24 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: