کد خبر: ۱۱۴۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۵ - ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - 05 October 2017
اگرچه حدود دو هفته از پاییز می‌گذرد، اما تازه از روز گذشته و با بارش بی‌وقفه آسمان کشور در برخی نقاط و سیلابی شدن برخی شهرها و سفیدپوش شدن برخی دیگر، سومین فصل از سال خود را نشان داد و حتی سرمایی زمستانه را در برخی مناطق حاکم کرد.
  بانكداري ايرانيروزنامه جام جم در گزارشی نوشت: اگرچه حدود دو هفته از پاییز می‌گذرد، اما تازه از روز گذشته و با بارش بی‌وقفه آسمان کشور در برخی نقاط و سیلابی شدن برخی شهرها و سفیدپوش شدن برخی دیگر، سومین فصل از سال خود را نشان داد و حتی سرمایی زمستانه را در برخی مناطق حاکم کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: به گزارش جام‌جم، طی روز گذشته بارش باران و برف که با کاهش زیاد دمای هوا همراه بود، استان‌های شمالی و شمال غربی و برخی از مناطق شمال شرق کشور را از گرما و خشکی تابستان رهانید و رنگی نه پاییزی که زمستانی به این مناطق داد. باران از آسمان برخی شهرهای مازندران مثل رامسر در نیمه‌های شامگاه سه‌شنبه شروع شد و تا صبح چهارشنبه آنقدر شدت یافت و معابر و جاده‌ها را پرآب و ترددها را کند کرد که به تعطیلی مدارس این شهر طی روز گذشته منجر شد. 

مدارس رامسر به گفته محمد آزاد، فرماندار این شهر در تمام مقاطع تحصیلی تعطیل اعلام شد. البته باران که ارتفاع آن در برخی مناطق به حدود 30 سانتی‌متر رسید، به منازل مسکونی و واحدهای تجاری این شهر هم راه یافت و خساراتی به آنها وارد کرد که به گفته آزاد، میزان این خسارات پس از ارزیابی کارشناسان مربوط اعلام خواهد شد. شدت بارندگی و سیلاب جاری شده در معابر و خیابان‌های رامسر و مسدود شدن جاده‌ها، به بسیج نیروهای ارگان‌های مختلف از جمله هلال‌احمر، آتش‌نشانی و ستاد بحران فرمانداری و نیروهای امدادی و نظامی انتظامی برای رفع مشکل آبگرفتی و امدادرسانی و خدمات‌رسانی به شهروندان این شهر در غرب مازندران منجر شد. 

این شرایط ظاهرا طبق اعلام هواشناسی رامسر ادامه داشته و بارش‌ها شدت خواهد یافت. سهراب ابراهیمیان، رئیس اداره هواشناسی رامسر با اشاره به بارش حدود 300 میلی‌متری باران تا ظهر روز گذشته در این شهر به ایسنا گفته بارش باران که با کاهش پنج درجه‌ای دما همراه است، تا امشب بشدت ادامه دارد و به دامنه‌ها، کوه‌ها و البرز مرکزی کشیده می‌شود و در ارتفاعات با بارش برف همراه خواهد بود.

**آماده‌باش در مازندران
البته بارش شدید باران علاوه بر رامسر، در دیگر شهرهای غرب مازندران، چون نوشهر، تنکابن، نور، چالوس و عباس‌آباد نیز از روز گذشته در جریان است و به سیلابی شدن معابر اصلی و فرعی این شهرها و البته افزایش حجم آب رودخانه‌های غرب استان از جمله رودخانه چشمه‌کیله در تنکابن، منجر شده است. این شرایط و تداوم بارندگی‌ها که احتمال طغیان رودخانه‌ها را به همراه دارد، مدیریت بحران مازندران را نیز به حالت آماده باش درآورده است.

علی‌اصغر احمدی، مدیرکل مدیریت بحران مازندران به ایرنا گفت که تمام دستگاه‌های امدادی استان تا فردا (جمعه 14 مهرماه) در حالت آماده‌باش قرار دارند و از آنجا که باران امروز کل استان از غرب تا شرق را فرا می‌گیرد، تمام امکانات و تجهیزات استانی برای کمک به خسارت دیدگان احتمالی در دسترس قرار دارد. بارندگی پائیزی در مازندران از یکشنبه‌شب آغاز شد و تا بامداد جمعه ادامه خواهد داشت.

**برف و باران در گیلان
اما همسایه مازندران، یعنی گیلان، با دو بارش باران و برف غافلگیر شد؛ برف در غرب و باران در شرق استان. بارش برف مناطق بالادست و ارتفاعات غرب استان گیلان از جمله ییلاقات جهانگیریه، چاله‌چاله و خمسه‌خونی را سفیدپوش کرد و ارتفاع آن در این مناطق حدود پنج تا 10 سانتی‌متر گزارش شد. این بارش به غافلگیری دامداران و عشایر مناطق ییلاقی که هشدارهای مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان رضوانشهر را جدی نگرفته و دام خود را به پناهگاه و مناطق جنگلی پائین دست، منتقل نکردند هم منجر شد.

عباس صابر، سرپرست ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به این‌که نخستین برف پاییزی، ارتفاعات اسالم ـ خلخال و تالش را سفیدپوش کرده است، گفت: بر اثر بارندگی‌های اخیر، آبگرفتگی‌هایی جزئی در شهرهای رشت و انزلی داشتیم. هرچند بارندگی در بیشتر شهرهای استان از جمله رضوانشهر، بندرانزلی، رودسر، چابکسر، آستارا، کیاشهر، لاهیجان و رودبار نیز گزارش شد که البته امروز (پنجشنبه) نیز تداوم دارد. بارش‌های شدید در گیلان به طغیان یک رودخانه در بخش حویق و تخریب پل تالش نیز منجر شد که بر اثر تخریب این پل، راه ارتباطی صولی محله و بهشتی محله بخش حویق قطع شد.

**برف و باران و تگرگ در آذربایجان شرقی
استان‌های شمال غربی کشور یعنی آذربایجان شرقی و غربی و همچنین اردبیل نیز از روز گذشته شاهد بارش برف و کاهش محسوس دما بودند.در آذربایجان شرقی و به دنبال کاهش 5 تا 15 درجه‌ای دمای هوا، مناطقی از این استان در شهرستان‌های کلیبر و اهر دیروز شاهد بارش برف بود. محمد اشجعی، معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی دراین باره به ایرنا گفت: در بیشتر شهرهای استان، بارش باران گزارش شده است. بارش در ارتفاعات نواحی سردسیر به صورت برف و در برخی نواحی از جمله ورزقان، اهر و سراب به صورت تگرگ گزارش شده است.

**نجات تالاب در اردبیل با بارش برف و باران
بارش‌ها در استان اردبیل هم به صورت باران و برف بود که در محورهای نیر، صائین، گردنه الماس و در محور خلخال ـ اسالم به صورت بارش برف بود، گرچه به گفته علی رحمتی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل تمام محورهای مواصلاتی استان باز و تردد در آنها به‌صورت روان جریان دارد. بارش برف تقریبا تمام مناطق شهرستان مشگین شهر اردبیل را هم سفیدپوش کرد، هرچند موجب خوشحالی کشاورزان دیم‌کار شد، اما نگرانی باغداران منطقه را به دنبال داشت. 

احمد شهریار، مدیر جهاد کشاورزی مشگین شهر گفت: با توجه به ادامه برداشت سیب پاییزی و انگور، بارش برف موجب اختلال در روند برداشت محصولات سردرختی و از بین رفتن بخشی از محصول تولیدی خواهد شد. در مقابل این خبر تلخ، خبر خوشی هم از اردبیل گزارش شد و آن جان گرفتن تالاب میل مغان در شهرستان پارس‌آباد بود که پیش از این در آستانه خشک شدن قرار داشت. محمد خداپرست، مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان اردبیل به مهر گفت: با بهبود وضعیت بارش و افزایش آب تالاب، این منطقه آماده پذیرایی از پرندگان مهاجر است.

*منبع: روزنامه جام جم؛ 1396،7،13 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: