طبق توافقات صورت گرفته قرار بود نرخ های سود مشارکت و انصراف خودروسازان بعد از اجرایی شدن بخشنامه بانک مرکزی در روز شنبه مورخه 11 شهریور 1396 تعدیل شود اما عملاً این کار صورت نگرفته است و همچنان خودروسازان نرخ های سود مشارکت و انصراف خود را بالاتر از حد توافق شده نگه داشته اند. اگر بانک مرکزی به این بی تعهدی خودروسازان عکس العمل نشان ندهد این بار این خودروسازان خواهند بود که عامل شکست پروژه کاهش نرخ سود بانکی می شوند.
به گزارش تابناک اقتصادی، بعد از آنکه بانک مرکزی تصمیم گرفت نرخ سود بانکی را کاهش دهد سعی نمود تا کلیه عوامل بر هم زننده این تصمیم را به گونه ای حذف و یا تعدیل نماید. از جمله این عوامل نرخ سود مشارکت خودروسازان بود. بانک مرکزی طبق توافقاتی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت های خودروساز انجام داد، از آن ها خواست که نرخ سود مشارکت خود را متناسب با نرخ جدید سود سپرده، کاهش دهند و در مقابل بانک مرکزی نیز متعهد شد که سقف پرداخت تسهیلات به شرکت های خودروساز را افزایش دهد تا آن ها منابع مالی مورد نیاز خود را از شبکه بانکی تامین نمایند. در همین زمینه ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در هفته گذشته و در حاشیه همایش بانکداری اسلامی به خبرنگاران گفت: نرخ سود برای قراردادهای پیش فروش خودروسازان 18 درصد است و در صورت اتمام قرارداد در دوره کمتر از یک سال، باید سود 15 درصد مد نظر قرار گیرد. سیف همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بانک مرکزی برای پرداخت سود بالاتر از 18 درصد به خودروسازان مهلت 5 ماهه داده است، گفت: مهلت 5 ماهه فقط مشمول قراردادهای قبلی می شود.
حال بعد از گذشت یک هفته از این سخنان سیف و همچنین با گذشت چهار روز از اجرایی شدن بخشنامه کاهش نرخ سود در بانک ها خبرها حکایت از آن دارد که خودروسازان همچنان نرخ های مشارکت و انصراف خود را بالاتر از حد تعیین شده نگه داشته اند.
طبق گزارش فارس، در حال حاضر نمایندگی های ایران خودرو، برخی محصولات خود از جمله پژو 206 معمولی و پژو جی ال ایکس انژکتوری را با نرخ سود مشارکت 22 درصد و نرخ سود انصراف 19 درصد پیش فروش می کنند. این در حالی است که طبق توافقات صورت گرفته باید حداکثر سود پرداختی 18 درصد باشد. همچنین در مورد محصولات تحویلی کمتر از یک سال نیز نرخ سود مشارکت 22 درصد است که این نرخ نباید بیشتر از 15 درصد باشد.
در شرکت کرمان موتور نیز شرایط به همین صورت است و این شرکت بابت پیش فروش محصولاتش در قراردادهای زیر یک سال نرخ سود مشارکت 20 درصدی را قرار داده است.
با توجه به توافقات صورت گرفته فی ما بین بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان، کارشناسان بر این باور بودند که این توافق جذابیت های لازم را برای خودروسازان دارد چرا که اولاً نرخ سود مشارکتی که برای آن ها در نظر گرفته شده است 3 درصد بالاتر از نرخ سود بانکی است و این خود عاملی است برای سرازیر شدن پول ها به سمت آن ها و در ثانی بانک مرکزی متعهد شده است که طبق این توافق تسهیلات مورد نیاز خودروسازان را از نظام بانکی برای آن ها فراهم کند. بنابراین خودروسازان انگیزه ای برای شکستن نرخ های سود مصوب نخواهند داشت. اما بعد از گذشت چهار روز از اجرایی شدن بخشنامه بانک مرکزی در مورد کاهش نرخ سود بانکی مشخص شد که گویا این توافق آنقدرها هم برای خودروسازان جذابیت نداشته است. چرا که همان گونه که ملاحظه شد خودروسازان بر سر توافق خود با بانک مرکزی باقی نمانده اند و نرخ های سود مشارکت و انصراف خود را بالاتر از حد مجاز در نظر گرفته اند.
گویا این بار و در غیاب موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز این خودروسازان هستند که درصدد بر هم زدن بازی کاهش نرخ سود بانکی هستند و باید دید عکس العمل بانک مرکزی در قبال این بی تعهدی برخی خودروسازان چه خواهد بود.