کد خبر: ۱۱۰۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - 24 August 2017
کارشناسان معتقدند با راه‌اندازی صندوق‌های جسورانه مسیر برای پیاده‌سازی ایده‌های نو در بازار بورس فراهم می‌شود.
کارشناسان معتقدند با راه‌اندازی صندوق‌های جسورانه مسیر برای پیاده‌سازی ایده‌های نو در بازار بورس فراهم می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سرمایه‌گذاری جسورانه یک مدل سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا، شرکت‌های کوچک با پتانسیل رشد بلندمدت است. این نوع سرمایه‌گذاری منبع بسیار مهمی برای راه‌اندازی کسب و کارهایی است که کوچک‌تر از آنند که بتوانند به بازار سرمایه یا بانک‌ها دسترسی داشته باشند. این کسب وکارها عموماً ریسک بالا و به‌تبع بازدهی بالایی برای سرمایه‌گذار دارند.

راه اندازی صندوق های جسورانه از جمله اقداماتی است که در راستای تفاهم نامه سازمان بورس و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کلید خورده تا علاوه بر برقراری ارتباط مجموعه شرکت‌های دانش بنیان با بازار سرمایه زمینه تامین مالی این شرکتها از طریق بازار سرمایه مهیا شود.

تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه با مجوز سازمان بورس 

امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه اظهار داشت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار تاسیس می‌شوند و پس از پذیره‌نویسی در فرابورس ایران به انتخاب و راهبری شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها در یک بازه زمانی مشخص بین ۵ تا ۷ سال اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: تاکنون صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه رویش لوتوس و آرامان آتی یکم در این خصوص در بازار فرابورس ایران پذیره‌نویسی شده‌ و صندوق‌های دیگری نیز موافقت اصولی تاسیس خود را از سازمان بورس کسب کرده‌اند.

هامونی تصریح کرد: موضوع فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه جمع‌آوری منابع مالی و سرمایه‌گذاری در اوراق مالکیت اشخاص حقوقی با موضوع فعالیت در پروژه‌های فکری و نوآورانه در زمینه‌هایی مانند اختراعات، علائم تجاری، طرح‌های صنعتی، ارقام گیاهی، آثار ادبی و هنری، پروژه‌های فکری و نوآورانه و ... است که این امر به‌منظور به بهره‌برداری رساندن و تجاری‌سازی دارایی‌های یاد شده صورت می‌گیرد.

مدیرعامل فرابورس ایران از مهمترین مزایای فعالیت این ساختار‌ها در بازار سرمایه گفت : توسعه تجاری‌سازی دارایی‌های فکری، بهبود تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط اعم از صنعتی و دانش‌بنیان در بازار سرمایه، بهبود ساختار مدیریت و حاکمیت شرکتی بنگاه‌های کوچک و متوسط مدیریت نهاد سرمایه‌گذاری جسورانه، هدایت منابع مالی خصوصی و عمومی به این ساختار‌ها و افزایش ارزش‌افزوده تولید داخلی از طریق حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط و صنایع دانش‌بنیان کشور نمونه‌ای از این مزیت‌ها به حساب می‌آیند.

هامونی منابع مالی شرکت‌های جدید، کمک به توسعه محصولات و خدمات جدید، مشارکت فعالانه برای کسب و کار، انتظار بازدهی برای ریسک بالا، خروج موفق سرمایه‌گذاری را از ویژگی‌های  این صندوق‌ها دانست.

 صندوق های جسورانه پل ارتباط بین نیروی جوان در بازار 

همایون دارابی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با  خبرنگار بورس،بانک و بیمه   در این باره گفت: صندوق های جسورانه پل ارتباطی بین شرکت های نوپا و بازار سرمایه هستند که می توانند ایده های جدیدی برای بازار داشته باشند.

وی ادامه داد: این صندوق‌ها می توانند ارتباط بین صنایع و نیروی جوان را با یک نوآوری نوین ایجاد کنند. 

دارابی با اشاره به اینکه در این صندوق ها، تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار بالا رفته، یادآور شد: استفاده از نیروهای جوان در این بازار جزو اولویت‌ها بوده بنابراین، این صندوق ها را با ریسک بالایی مواجه کرده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: