کد خبر: ۱۰۵۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - 21 June 2017
خبر کشته شدن یکی از صیادان کشورمان به دست نیروهای سعودی در آب‌های خلیج فارس، همچون فرود آمدن صاعقه خشک‌مان کرد.
 روزنامه قانون در گزارشی، نوشت: خبر کشته شدن یکی از صیادان کشورمان به دست نیروهای سعودی در آب‌های خلیج فارس، همچون فرود آمدن صاعقه خشک‌مان کرد.

گزیده ای از این گزارش را در ادامه می خوانیم: براساس اخبار منتشر شده این صیاد روز چهارشنبه به همراه پسر و دوستان خود با دو قایق ماهیگیری راهی دریا می‌‌شود، غافل از اینکه این آخرین سفر اوست. ساعاتی بعد نیروهای مرزبانی عربستان به بهانه ورود این دو قایق ماهیگیری به آب‌های کشور خود شروع به شلیک به آن‌ها می‌کنند که در نتیجه آن یکی از سرنشینان قایق به نام «ناخدا محمود سیامر» جان خود را از دست می‌دهد. فرزند وی که در قایق همراه ناخدا بوده است از مهلکه جان سالم به در برده و به همراه پیکر بی‌جان پدر، خود را به اسکله صیادی جفره بوشهر می‌رساند.

براساس گزارش‌ها هنوز هیچ خبری از قایق دیگر و دو سرنشین آن وجود نداشته و این احتمال وجود دارد که گارد دریایی عربستان آن‌ها را توقیف کرده باشد. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، در واکنش به این خبر ضمن تایید آن به رسانه‌ها گفت: «این موضوع در حال بررسی است و بعد از مشخص شدن نتایج بررسی‌های اولیه توسط دستگاه‌های مربوطه، این واقعه تلخ به شکل مقتضی و با جدیت تمام مورد پیگیری قرار می‌گیرد».

**اقدام عربستان با عرف جهانی همخوانی ندارد
یوسف مولایی، استاد دانشگاه و حقوقدان با بیان اینکه در حقوق بین‌الملل مقررات روشنی در خصوص این موضوع وجود ندارد به «قانون» گفت: «هر روز در سطح جهان شاهدیم که صیادان به اشتباه از خطوط مرزی آبی عبور کنند و این اتفاق در موارد متعددی تکرار شده است. براساس عرف بین‌الملل این صیادان به صورت موقت بازداشت شده و بعد به کشور خود بازگردانده می‌شوند».

وی با تاکید براینکه در عرف بین‌المللی در خصوص صیادانی که در حین ماهیگیری از مرز عبور می‌کنند، مجازاتی در حد کشتار و توسل به زور برای مقابله با آن‌ها پیش‌بینی نشده است، ادامه داد: «این اتفاق از موارد استثنایی است که با عرف جهانی همخوانی نداشته و کشور عربستان برای این اقدام خود هیچ‌گونه توجیه قانونی دارای اعتبار در حقوق بین‌الملل ندارد». 

**ترکش تنش‌های سیاسی در خلیج فارس بر سینه ماهیگیران ایران!
اردشیر پشنگ، پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه نیز دراین‌باره به «قانون» گفت: «حادثه دلخراش روز گذشته که در سواحل حنوبی خلیج فارس رخ داد، به طور طبیعی تحت شعاع افزایش مسائل و رویدادهای سیاسی و دیپلماتیک اخیر میان دو کشور ایران و عربستان سعودی بوده است».

وی به هزینه‌های بسیار بالا برای به روز کردن تجهیزات نظامی و الکترونیکی به عنوان یکی از سیاست‌های نظامی- دفاعی ریاض اشاره کرد و افزود: «با توجه به این موضوع قاعدتا نیروهای ساحلی سعودی باید از ابزار و تجهیزاتی برخوردار می‌بودند که نشان دهد قایق‌های وارد شده به آب‌های ساحلی این کشور، قایق‌های غیرنظامی و کاملا ساده‌ای بوده و در یک وضعیت ویژه یعنی در هوای متلاطم و دریای طوفان‌زده وارد ‌آب‌های این کشور شده‌اند. به علاوه آنکه چنین اتفاقی تازه نیست و پیش ‌از این نیز چنین وضعیتی برای تمام دولت‌های دارای مرز ساحلی در خلیج فارس اتفاق افتاده است. به نظر می‌رسد اگر روابط سیاسی طرفین این چنین پر تنش نبود، احتمالا رفتار نیروی دریایی عربستان در قبال موضوع متفاوت بود». 

**شلیک به صیادان ایرانی، خلاف مقررات بین‌المللی است
درباره کشته‌شدن صیاد ایرانی توسط نیروهای مرزی عربستان، علی حسن پور دادستان بوشهر گفته بود: «اقدام به شلیک توسط مرزبانی عربستان به سمت قایق‌های صیادی ایرانی که سهوا یا به لحاظ عوامل خارج از اراده به آب‌های کشور همسایه وارد شده‌اند، خلاف حسن همجواری و خلاف مقررات بین المللی است».

دادستان بوشهر در خاتمه یادآور شد: «جمهوری اسلامی ایران نیز بارها با ورود غیرمجاز لنج‌های عربستانی مواجه بوده اما تنها به عنوان اتهامی ورود غیرمجاز با صیادان برخورد قانونی کرده است. با توجه به اینکه احتمال دستگیری سرنشین قایق‌های دیگری متعلق به کشورمان توسط عربستان وجود دارد، موضوع جهت پیگیری به نمایندگی وزارت امور خارجه در استان بوشهر اعلام شده است».

*منبع: روزنامه قانون، 1396.3.31
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: