کد خبر: ۹۷۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۸ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - 15 March 2017
طرح تحقیق و تفحص کمیسیون عمران از عملکرد شهرداری تهران در واگذاری املاک و پروژه ‌های مشارکتی به اشخاص حقیقی و حقوقی در نشست علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی با 132 رای موافق، 90 رای مخالف و 5 رای ممتنع از دستور کار مجلس خارج شد.
 روزنامه ابتکار در گزارشی نوشت: طرح تحقیق و تفحص کمیسیون عمران از عملکرد شهرداری تهران در واگذاری املاک و پروژه ‌های مشارکتی به اشخاص حقیقی و حقوقی در نشست علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی با 132 رای موافق، 90 رای مخالف و 5 رای ممتنع از دستور کار مجلس خارج شد.

در ادامه این گزارش آمده است: این در حالی است که پیش از این نمایندگان مجلس بارها چه در صحن علنی و چه در گفت ‌وگوهای خود نسبت به این تحقیق و تفحص تمایل نشان داده و خواستار توضیحاتی از سوی محمدباقر قالیباف، شهردار تهران بودند، اگرچه لازم به ذکر است که این اقدام در جهت استیضاح آقای شهردار معنا نخواهد شد بلکه به گفته اعضای هیات رئیسه نوعی تعامل تعبیر می‌ شود. با این‌حال کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضرورت انجام این تحقیق و تفحص را رد کرد. از سویی دیگر در جلسه علنی روز گذشته 60 نفر از نمایندگان غایب بودند که این امر خود شبهات بسیاری را به دنبال داشت. 

محمود صادقی، نماینده اصلاح ‌طلب مردم تهران در مجلس به‌ عنوان نماینده متقاضیان این طرح تحقیق و تفحص به‌مدت 10 دقیقه در ضرورت تصویب این طرح صحبت کرد اما در نهایت نمایندگان ضرورت انجام این تحقیق و تفحص را تصویب نکردند.

** خوف و هراس شهرداری تهران از انجام تفحص عجیب است
محمود صادقی، نماینده موافقان تحقیق و تفحص و عضو فراکسیون امید با اشاره به اشتباه هیات رئیسه مجلس درباره بررسی دلایل رد تفحص از شهرداری تهران در نشست علنی روز یکشنبه مجلس اعلام کرد: بنابر ماده 104 آیین ‌نامه داخلی مجلس، امکان قرائت گزارش ‌های مختلف در صحن علنی صرفاً 48 ساعت پس از چاپ این گزارش‌ ها و توزیع آن میان نمایندگان میسر خواهد بود و باتوجه به این‌که گزارش بعدازظهر روز شنبه چاپ و توزیع شده بود، امکان قرائت آن در جلسه روز یکشنبه وجود نداشت و هیات رئیسه نباید این موضوع را در دستور کار جلسه قرار می‌داد. صادقی در آستانه بررسی این طرح در پاسخ به سوالی درباره اظهارات یکی از متقاضیان این طرح تفحص درخصوص افزایش رایزنی‌ های غیرمعمول از چهارشنبه دو هفته قبل از سوی شهرداری تهران به‌منظور منصرف کردن نمایندگان از پیگیری این طرح تفحص، گفت: برای بنده بسیار عجیب است و سوال اینجاست که چه خوف و هراسی از کلید خوردن این تحقیق و تفحص وجود دارد؟ اگر سازمانی به خود اطمینان دارد، باید از این تفحص‌ ها استقبال کند تا چنانچه شبهه ‌ای وجود دارد، برطرف شود. 

نماینده اصلاح‌ طلب مردم تهران همچنین با انتقاد از رویکرد کمیسیون عمران در رابطه با تفحص شهرداری تهران اعلام کرد: نکته عجیب دیگر این است که کمیسیون عمران تلاش دارد که به این طرح تفحص، جنبه جناحی بدهد؛ اما سوالاتی که در این طرح عنوان شده، کاملاً فنی و تخصصی است. صادقی خاطرنشان کرد: تعجب می‌ کنم کمیسیون عمران در گزارشی که به‌عنوان یک کمیسیون تخصصی ارائه کرده، چشمش را بر واقعیت ‌ها بسته درحالی که به‌عنوان مثال قوه‌ قضاییه هم بر تخلفات صورت گرفته در بحث واگذاری املاک صحه گذاشته است. چگونه این کمیسیون به این شکل عمل می‌ کند؟ به هر حال روز سه‌ شنبه این طرح در صحن مطرح می ‌شود و ما صحبت‌ های خود را عنوان می‌ کنیم. او در پاسخ به سوالی درباره فضای عمومی مجلس در آستانه بررسی موضوع تفحص از شهرداری تهران گفت: مساله این است که تمامی طرح‌ های تحقیق و تفحصی که اخیراً در صحن مطرح شده، همگی رای آورده ‌اند و به‌ عنوان نمونه تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان که تاحدودی بار جناحی برای تخریب دولت همراه داشت، رای آورد که البته علت مهم این رای‌ آوردن همراهی فراکسیون امید برای تصویب این تفحص بود. پیش ‌بینی ما این است که اگر فضا را از حالت عادی خارج نکنند، تفحص شهرداری هم رای می ‌آورد. 

رئیس فراکسیون شفاف ‌سازی و سالم‌ سازی اقتصادی و انضباط مالی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که باتوجه به عدم پیگیری شورای شهر در مورد نظارت بر شهرداری در چهار سال گذشته، آیا شهرداری تهران قصد دارد همان فرمول را در مجلس نیز پیاده کند، گفت: واقعیت این است که خوف، هراس و گریز شهرداری تهران از نظارت خیلی عجیب است و این درحالی است که در ساز و کارهای داخلی خود از جمله شورای شهر که نقش نظارتی دارد، از این نظارت بازمانده و به نظر می‌ رسد تلاش فراوانی برای اثرگذاری بر رای نمایندگان صورت گرفته و این مسئله زیبنده شهردار تهران نیست که از قضا خود را برای ریاست‌ جمهوری هم آماده می‌ کند. صادقی در پایان تصریح کرد: شهردار تهران باید از این تحقیق و تفحص استقبال می ‌کرد و به آن به چشم یک نوع تعامل نگاه می ‌کرد؛ چرا که تحقیق و تفحص نوعی تعامل با دستگاه است. ما که شهردار را استیضاح نکردیم و برای ما بحث شخص مطرح نیست بلکه در راستای سالم‌ سازی سیستم است. این رویکرد شهرداری تهران، ظن ما را قوی ‌تر کرده که خوف و هراس دارند که احیاناً تخلفات گسترده‌ ای که در این سازمان وجود دارد، برملا شود.

** واکنش کمیسیون عمران به اظهارات محمود صادقی
صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در تذکری نسبت به اظهارات محمود صادقی درباره عملکرد این کمیسیون در جریان بررسی تحقیق و تفحص از شهرداری تهران واکنش نشان داد. وی اعلام کرد: در راستای اظهارات یکی از همکاران محترم، جناب آقای محمود صادقی توهین و تهمتی به اعضای کمیسیون عمران صورت گرفته و بنده به عنوان سخنگوی این کمیسیون تقاضای اخطار ماده 79 آیین‌نامه داخلی دارم. او گفت: صادقی به اعضای کمیسیون عمران تهمت زدند و اگر گفته‌ شان درست است، مدارک ‌شان را به هیات رئیسه ارائه دهند. سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با انتقاد از ادبیات به کار رفته در سخنان صادقی اعلام کرد: این چه ادبیاتی است که هنگامی که تصمیم کمیسیون را برخلاف نظر خود می ‌بینند، از این ادبیات استفاده می‌ کنند؛ یا باید مدارک ارائه کنند یا از همین تریبون از تمامی اعضای کمیسیون عمران عذرخواهی کند. 

** مستندات خود را در اختیار رسانه ‌ها و حرف‌مان را به گوش مردم خواهیم رساند
از سویی دیگر، قاسم میرزایی نیکو، عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در گفت ‌وگو با ایلنا، با اشاره به عدم تصویب طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در نشست علنی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: به هر حال با توجه به رایی که نمایندگان در جلسه علنی مجلس دادند، 90 نفر از نمایندگان هنوز درباره این مسئله سوالاتی دارند و قانع نشده‌ اند، بنابراین تحقیق و تفحص از شهرداری تهران همچنان پایدار است. او در واکنش به این سوال که باتوجه به عدم تصویب طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران چگونه موضوع تخلفات این سازمان پیگیری خواهد شد، گفت: به هر حال ما در همین مدت نیز با وجود اینکه کمترین همکاری از سوی شهرداری تهران صورت نگرفت و از ارائه پاسخ و اطلاعات دقیق به سوالات و مطالبات متقاضیان سر باز زد، اما اطلاعات و مستندات فراوانی در اختیار داریم. 

نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر این اساس قصد داریم اطلاعات و مستندات خود درباره تخلفات گسترده شهرداری تهران را در اختیار مطبوعات و رسانه ‌ها قرار داده و از این طریق لااقل حرف ‌مان را به گوش مردم برسانیم و به گوشه ‌ای از مطالبات افکار عمومی پاسخگو باشیم. نماینده اصلاح‌ طلب با اشاره به برخی از موارد تخلفات صورت گرفته از سوی شهرداری تهران، یادآور شد: متاسفانه با لابی گسترده و غیرمعمولی که طی روزهای اخیر از سوی شهرداری تهران صورت گرفت، امروز این طرح تحقیق و تفحص به تصویب نرسید. قاسم میرزایی نیکو در پایان تصریح کرد: ازجمله موارد تخلفاتی که در این راستا صورت گرفته این است که مطلع هستیم شهرداری تهران تعدادی از نمایندگان را به سفر زیارتی کربلا اعزام کرده و همینطور یکی از نزدیکان نسبی یکی از اعضای کمیسیون عمران نیز مبلغ هنگفتی تراکم دریافت کرده است و البته موارد دیگری از این تخلفات نیز صورت گرفته که در آینده نزدیک در این رابطه اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

** این اقدامات مدیریت شده و نمی ‌خواهند تحقیق و تفحص صورت گیرد
رحمت ‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در خصوص واگذاری املاک و رد تحقیق و تفحص از شهرداری در مجلس پیرامون این موضوع، گفت: دیده‌ بان شفافیت که متعلق به توکلی است صراحتا اعلام کرده که در مساله واگذاری املاک تخلف صورت گرفته اما وقتی این موضوع در مجلس گشوده می ‌شود با لابی‌ های جدی مواجه می ‌شویم و جای تاسف دارد که مجلس نیز در بررسی این موضوع تعلل کرده است. وی با بیان اینکه واگذاری املاک کارنامه سیاهی است که تخلفات آن محرز است، گفت: افکار عمومی منتظر هستند که نمایندگان ‌شان این موضوع را در قالب تحقیق و تفحص بررسی کنند و این حق مردم است و ما انتظار داشتیم حداقل مجلس این موضوع را بررسی و پس از آن اعلام می‌ کرد که تخلفی صورت نگرفته، نه اینکه از ابتدا به این طرح رای منفی بدهد. 

حافظی با بیان اینکه از سوی دیگر شاهد رفتارهای دوگانه در شهرداری هستیم، گفت: حتی با عجله عنوان طرح تحقیق تفحص را خط می‌زنند و عنوان بازرسی و نظارت به آن می‌دهند به گونه ‌ای که آنقدر این اقدام عجولانه بوده که در صفحه دوم این طرح یادشان رفته که عنوان تحقیق و تفحص را خط بزنند. حافظی با بیان اینکه حالا اعضا بیایند نظارت و بازرسی کنند، گفت: اما می‌بینید که این طرح نیز در کشوی میز مانده و این نشان می‌ دهد که این اقدامات مدیریت شده است و نمی‌ خواهند بازرسی و نظارت و حتی تحقیق و تفحص صورت گیرد. عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که سرانجام این موضوع چه می ‌شود، گفت: می‌توان مسیرهای دیگر را طی کرد و از طریق کمیسیون اصل 90 این موضوع را پیگیر شد و یا عده‌ای از نمایندگان و یا شهروندان در راستای حقوق خود شکایت کنند. حافظی در پاسخ به سوالی در خصوص لابی شهرداری با نمایندگان، گفت: لابی ‌ها طبیعی است اما وقتی می‌بینیم تعدادی از نمایندگان حکم مشاوره از شهردار دارند و یا می ‌بینیم برادر یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس 10 میلیارد تومان تراکم از شهرداری می‌ گیرد این مساله قابل تامل است.

** واکنش رئیس کمیسیون عمران به اظهارات عضو شورای شهر تهران
در مقابل، محمدرضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس هر نوع لابی‌ گری شهرداری تهران، بده بستان و وزن‌ کشی سیاسی بین مجلس، دولت و شهرداری تهران در موضوع رای اعتماد مجدد مجلس به وزیر راه و شهرسازی و رد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را تکذیب کرد. نماینده مردم جهرم معتقد است که رای امروز 132 نماینده مجلس و رد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران براساس نگاه سیاسی انجام نشد. رضایی دستگاه قضائی و کمیسیون اصل 90 قانون اساسی را از مراجع دریافت کننده شکایت از دستگاه‌ ها و رسیدگی به آنها دانست و افزود: هرگونه سند یا مدرکی که توسط اعضای متقاضیان تحقیق و تفحص از شهرداری تهران یا اعضای شورای شهر مبنی بر تبانی یا تخلف وجود دارد می‌ تواند به این دو مرجع ارائه شود. رئیس کمیسیون عمران مجلس با رد هرگونه لابی‌گری اعضای کمیسیون عمران و شهرداری تهران برای رد تحقیق و تفحص در این کمیسیون در انتقاد به اظهارات یکی از اعضای شورای شهر تهران گفت: سخنان آقای حافظی سخنان درستی نیست. از 21 عضو کمیسیون 16 نفر با تحقیق و تفحص مخالفت کردند، مخالفان نیز افرادی بودند که از نظر گرایش سیاسی در جبهه مقابل قالیباف قرار دارند. 

وی با تشریح مهمترین دلیل رد تقاضای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در کمیسیون عمران و تاثیر نظر کمیسیون بر مجلس گفت: تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در شرایطی که هرگونه اطلاعاتی که کمیسیون از شهرداری خواست از ارائه آنها امتناع نورزید، معنا ندارد. تحقیق و تفحص زمانی معنا پیدا می‌کند که نمایندگان یا کمیسیونی تقاضای فلان اطلاعات مثلا اطلاعات درباره تراکم فروشی را مطالبه کند و شهرداری در برابر این درخواست، مقاومت کند. رضایی متذکر شد: سخنان آقای حافظی مبنی بر اثرگذاری رابطه برادر یکی از اعضای کمیسیون عمران در نتیجه رای مجلس، توهین به کل مجلس است. آقای حافظی اگر اسناد و مدارکی مبنی بر زد و بند فرد مورد ادعا دارند باید حتما این اسناد را به هیات رئیسه مجلس و کمیسیون عمران ارائه دهند.

** معتقد به شفاف ‌سازی هستیم
بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید و از اعضا کمیسیون اصل 90 مجلس در گفت ‌وگو با «ابتکار» و در پاسخ به این پرسش که برخی انتظار داشتند اعضای فراکسیون امید در این مورد قوی ‌تر عمل کنند، اما متاسفانه شرایط به این منوال پیش نرفت؛ موضع کلی فراکسوین چه بود، گفت: این تحقیق و تفحص کاری سیاسی و فراکسیونی نبود؛ تعدادی از نمایندگان معتقد بودند و هستند که برخی تخلفات در شهرداری تهران رخ داده و درخواست خود مبنی بر بررسی و تفحص را تنظیم و ارائه کردند. 

پارسایی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر این قضیه بنا بود از طریق فراکسیون پیگیری شود در صحن علنی مطرح نمی‌شد و رویه فراکسیون امید این است که در چنین شرایطی اطلاع‌ رسانی کند. نه اینکه مخالف باشیم اما کار سیاسی مربوط به ما نبود که حتما فراکسیون ورود پیدا کند. به گفته نماینده مردم شیراز در مجلس، رد تحقیق و تفحص با توجه به ارتباطات و لابی‌های موجود پیش‌بینی شده بود و همین طور شاید مدافع طرح می توانست اثرگذار و قوی‌تر عمل کند. پارسایی در پاسخ به این پرسش که نظر کلی فراکسیون درخصوص طرح تحقیق و تفحص چیست، اظهار داشت که به طورکل با وجود اینکه کاری فراکسیونی نبود اما معتقد به شفاف‌ سازی هستیم.

*منبع: روزنامه ابتکار، 1395.12.25
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: