کد خبر: ۹۶۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - 14 March 2017
بانكداري ايراني -صندوق تامین اجتماعی به دلیل داشتن منابع بالا ، همواره محل تاخت و تاز دولتها بوده و هست. تا جایی که بدهی دولت به صندوق به رقم 110 هزار میلیارد تومان رسیده که معادل تقریبی کل بدهی دولت و بانک مرکزی به کل بانکهای کشور است .
 بانكداري ايراني -صندوق تامین  اجتماعی  یکی از مهمترین نهاد اقتصادی ایران  است که تقریبا بیش از نیمی از جمعیت کشور یعنی  42 میلیون نفر با آن  درگیر هستند . این صندوق به دلیل داشتن منابع بالا در حوزه های پتروشیمی، دارو و بسیاری از صنایع دیگر فعال بوده و یکی از بزرگترین سهامداران کشور نیز است.

به گزارش  بانكداري ايراني ، صندوق تامین اجتماعی به دلیل داشتن منابع بالا ، همواره محل تاخت و تاز دولتها بوده و هست. تا جایی که بدهی دولت به صندوق به  رقم 110 هزار میلیارد تومان رسیده که معادل تقریبی کل بدهی دولت و بانک مرکزی به کل بانکهای کشور است . این مساله به جایی رسیده است که مجلس دولت را تکلیف کرده است تا با  فروش اموال  یا  انتشار اوراق بدهی به صندوق را تسویه کند. اما به زعم کارشناسان ، تسویه بدهی دولت تقریبا غیر ممکن بوده و تامین اجتماعی به نوعی حیات خلوت دولتهاست و آنها از این خون نعمت نخواهند گذشت. فارغ از اینکه این دارایی ده ها میلیون شهروند ایرانی بوده و دولت باید از ان صیانت کند.

و نکته جالب توجه اینکه تامین اجتماعی در حوزه طرح سلامت و درمان با مشکلاتی روبرو بوده و شایعاتی پیرامون آن در برخی رسانه ها منتشر شده است تا جایی که  معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی به مدیران و دست اندرکاران اجرای طرح های تامین اجتماعی  توصیه کرده است که در کنترل هزینه ها دقت بیشتری داشته باشند و اصول علمی و منطقی مصارف بخش درمان و اقتصاد سلامت که در همه جای دنیا اجرایی می شود را مورد توجه قرار دهند.

بنابه گفته مدیر عامل صندوق تامین اجتماعی ، میزان بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۳۸۴ معادل ۴ هزارمیلیارد تومان بود و در سال ۱۳۹۲ به ۶۰ هزار میلیارد تومان و در سال 95 به در دولت یازدهم به 110 هزار میلیارد تومان رسیده است 

 حال آنکه ، صندوق تامین اجتماعی 42 میلیون نفر را در کشور تحت پوشش دارد،  18 هزار میلیارد ریال (١٨٠٠میلیارد تومان) عیدی سالیانه 34 هزارمیلیارد ریال(سه هزار و 400 میلیارد تومان) حقوق مستمری بگیران و دو هزار و 200 میلیارد ریال( ٢٢٠ میلیاردتومان) بیمه بیکاری ماهیانه است که در واقع  این صندوق بالغ بر54 هزار میلیارد ریال( پنج هزار و 400 میلیاردتومان) پرداختی دارد، به عبارتی یک سوم بودجه صندوق به مردم پرداخت می شود.

گفتنی است که صندوقی که تشکیل می شود تا ٣٠ سال دریافت کننده است و بیمه و مستمری پرداخت نمی کند. باید هم اکنون ٢ میلیون مستمری بگیر می داشتیم اما هم اکنون سه میلیون مستمری بگیر داریم . در واقع یک میلیون مستمری بگیر در دولتهای نهم و دهم از طریق بازنشستگی پیش از موعد اضافه شدند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: