کد خبر: ۹۶۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۸ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - 06 March 2017
سفر دیروز الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان به تهران، سومین سفر وی در سه سال گذشته به کشورمان به‌شمار می‌آید که فصل جدیدی از روابط میان دو کشور را پی‌ریزی می‌کند.
سفر دیروز الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان به تهران، سومین سفر وی در سه سال گذشته به کشورمان به‌شمار می‌آید که فصل جدیدی از روابط میان دو کشور را پی‌ریزی می‌کند.

محسن پاک‌آ‌یین سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان در یادداشتی در روزنامه جام جم، نوشت: آقای روحانی نیز دو سفر به جمهوری آذربایجان داشته و اجلاس سه کشور جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه هم برگزار شده است.

در دیدار دیروز هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور، دو سند مهم امضا شد که یکی مربوط به پولشویی است و دو طرف اراده خود را برای مقابله با آن در سیستم بانکی ابراز کردند. این سند موضوع بسیار مهمی است که می‌تواند همکاری‌های بانکی را تسهیل کند. 

سند دوم مربوط به همکاری‌های ریلی بین دو کشور بود. با توجه به این‌که خط آهن آستارا ـ آستارا آغاز به کار کرده و خط آهن رشت ـ آستارا کارهایش بسرعت انجام می‌گیرد، اهمیت ترانزیتی دو کشور مشخص می‌شود و این موضوع اراده تهران و باکو را برای توسعه همکاری‌های ترانزیتی که درآمدزا بوده و موجب تعاملات فرهنگی میان دو ملت می‌شود، نشان می‌دهد.

دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان، نگاه‌های مشترک و همسو برای مقابله با تروریسم و افراطیون دارند که نشان‌دهنده توجه دو کشور به امنیت منطقه‌ای است و نشان می‌دهد آمادگی دارند در کنار بقیه کشورهای منطقه مانند روسیه ـ که آماده مقابله با تروریسم هستند ـ این معضل منطقه‌ای را ریشه‌کن کنند.

در ضمن دو کشوردر تمام مراحل و مجامع بین‌المللی حامی یکدیگر هستند. در همین زمینه می‌توان به اجلاس اخیر اکو در پاکستان اشاره کرد که تفاهم و همکاری‌هایی میان دو کشور انجام شد. همچنین در سازمان ملل، شانگهای و جنبش عدم تعهد دو طرف بخصوص در حوزه مسائل منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم ارتباطات نزدیکی دارند.

ایران و جمهوری آذربایجان همچنین به لحاظ فرهنگی دارای بیشترین اشتراکات فرهنگی هستند، زیرا زمانی جمهوری آذربایجان در حوزه تمدنی ایران بوده و البته در حال حاضر کشور برادر و همسایه ایران است. این کشور به لحاظ دینی و مذهبی اشتراکاتی با ما دارد و دومین کشور شیعه جهان است و سنت‌ها و آیین‌های مشترکی مانند عید نوروز میان دو کشور وجود دارد. 

با توجه به این‌که طرفین به‌دنبال توسعه گردشگری هستند و اتباع جمهوری آذربایجان بدون گرفتن ویزا به ایران آمده و اتباع ایرانی هم برای سفر به جمهوری آذربایجان ظرف سه روز ویزا دریافت می‌کنند، بنابراین تعاملات در حوزه گردشگری نیز می‌تواند ارتباطات فرهنگی طرفین را استوارتر کند.

*منبع: روزنامه جام جم، 1395.12.16 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: