کد خبر: ۹۵۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۱ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - 03 March 2017
چند ماه پس از نهایی شدن توافقات صورت گرفته میان دولت ایران و دولت آذربایجان برای اتصال ریلی دو کشور به یکدیگر فرایند ریل گذاری خط راه آهن مرزی دو کشور از سوی ایران به طور رسمی آغاز شد.

چند ماه پس از نهایی شدن توافقات صورت گرفته میان دولت ایران و  دولت آذربایجان برای اتصال ریلی دو کشور به یکدیگر فرایند ریل گذاری  خط راه آهن مرزی دو کشور از سوی ایران به طور رسمی آغاز شد.

به گزارش ایسنا، نهایی کردن اتصال شبکه ریلی کشور  به همسایگان ایران در چهار گوشه‌ جغرافیایی یکی از برنامه‌های بوده که دولت یازدهم به طور رسمی آن را پیگیری کرده است. نهایی شدن قراردادهایی برای اتصال شبکه ریلی ایران به افغانستان و عراق، آغاز به کار رسمی مرز دوم ریلی با ترکمستان و انجام مذاکراتی برای اتصال به خط ریلی ارمنستان بخشی از برنامه‌ریزی‌هایی بوده که در این حوزه از سوی وزارت راه و شهرسازی پیگیری شده است.

در کنار این برنامه‌ها یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها توسعه شبکه ریلی اتصال به خط راه‌آهن همسایه شمالی ایران بوده است.

این کشور که در مسیر ترانزیتی  شرق اروپا و آسیای میانه قرار گرفته و حتی در برنامه‌ریزی‌های بلندمدت می تواند شبکه ریلی ایران را به اروپای غربی متصل کند به عنوان یکی از اصلی‌ترین هدف‌گذاری ها در برنامه‌های سال‌های گذشته مطرح شده است.

 نهایی شدن اتصال ریلی به آذربایجان از دو حوزه قابل پیگیری است از یک سو نیاز به تکمیل شبکه داخلی وجود دارد که باید قزوین را به رشت و سپس آستارا متصل کند. طبق برآوردهای صورت گرفته می‌توان امیدوار بود که تا پیش از پایان دولت یازدهم اتصال رشت به شبکه ریلی ایران ممکن شود و پس از آن رسیدن خط آهن ریلی به  آستارا و  البته بندر انزلی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

با توجه به طولانی شدن این فرایند و موافقت دولتهای تهران و باکو قرار شده پیش از رسیدن شبکه ریلی ایران به  آستارا امکان جابه جایی قطارهای مابین دو کشور برقرار شود این موضوع با ساخت یک پل ریلی میان آستارای ایران و آستارای آذربایجان انجام می‌شود و بناست در این چارچوب آذربایجان ۸.۵ کیلومتر راه آهن خود را به مرز ایران برساند و ایران نیز ۲.۵ کیلومتر از خط راه آهن از پل ریلی مشترک تا پایانه آستارا بسازد.

 فرایند اجرایی این پرژوه مهم از چندی قبل آغاز شده و حالا فرماندار آستارا  اظهار کرده که ریل گذاری حدود  ۲.۵ کیلومتر از خط آهن مشترک رسما وارد فاز اجرایی شده است. طبق اعلام وی در حال حاضر حدود ششصد متر از ریل‌های مد نظر نهایی شده و با توجه به تامین اعتبارات لازم می‌تواند انتظار داشت با ساخت دو کیلومتر  باقی مانده امکان اتصال ریلی با همسایه شمالی کشور بوجود آید.

باآغاز به کار این خط رسما کریدور شمال به جنوب فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و تا امکان ترانزیت محموله‌های باری از هند و دیگر  کشورهای همسایه ایران به آذربایجان و اروپا ممکن شود، البته این کریدور گام نهایی خود را زمانی بر می‌دارد که حد فاصل رشت تا آستارا نیز  رسما ریل گذاری شود که این موضوع با توجه به اعلام آمادگی کشور آذربایجان با اعتبار ۵۰۰ میلیون دلاری این کشور  برای این مسیر در آینده نزدیک ممکن خواهد بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: