کد خبر: ۹۴۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - 20 February 2017
با گذشت یک هفته از سفر رئیس جمهور کشورمان به 2 کشور عربی عمان و کویت، تحلیل ها و ارزیابی ها درباره این سفر ادامه دارد. هرچند هنوز رویکرد و واکنش عربستان سعودی مشخص نیست و به نظر می رسد این کشور در نوعی انفعال به سر می برد، اما عمده تحلیل هایی که منتشر می شود، نشان دهنده مثبت بودن سفر دکتر روحانی و استقبال این رسانه ها از رویکرد ایران است.
 روزنامه خراسان از سفر روحانی به 2 کشور عربی و تحلیل های منتشر شده در این باره به ارایه گزارشی پرداخت: با گذشت یک هفته از سفر رئیس جمهور کشورمان به 2 کشور عربی عمان و کویت، تحلیل ها و ارزیابی ها درباره این سفر ادامه دارد. هرچند هنوز رویکرد و واکنش عربستان سعودی مشخص نیست و به نظر می رسد این کشور در نوعی انفعال به سر می برد، اما عمده تحلیل هایی که منتشر می شود، نشان دهنده مثبت بودن سفر دکتر روحانی و استقبال این رسانه ها از رویکرد ایران است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: یک روزنامه مصری در تحلیل خود نوشته است: «کاش اولین سفر رئیس جمهور ایران قبل از سفرش به دو کشور عمان و کویت، به قاهره بود و قاهره گذرگاه و معبر دولت ایران به سوی منطقه خلیج فارس می‌شد». 

سفر هفته گذشته دکتر روحانی به 2 کشور مهم منطقه در پی سفر نخست وزیر و وزیر خارجه کویت به تهران بود که ششم بهمن ماه گذشته پس از دو سال انجام شد؛ خالد الصباح در این سفر نامه 6 کشور شورای همکاری خلیج فارس به ایران را تقدیم دکتر روحانی کرد. دراین باره به گزارش جام نیـوز، «عبدا... الشایجی» تحلیلگر کویتی در گفت وگو با روزنامه القدس العربی، گفت: «پیام سران عرب ابتدا به تأیید وزرای خارجه شورای همکاری رسید و بر محتوای پیام توافق کردند. در واقع این پیام از طرف کویت نبود، بلکه از طرف همه کشورهای شورای همکاری است.»

** مذاکراتی که کمتر از 12 ساعت به طول انجامید
روحانی در سفر چهارشنبه گذشته که کمتر از 12 ساعت طول کشید، ابتدا در عمان با پادشاه این کشور و سپس در کویت با امیر این کشور عربی دیدار و گفت و گو کرد؛ دیداری که در آن «شیخ صباح احمد جابر الصباح» از سفر و «مواضع وحدت آفرین» رئیس جمهور کشورمان اظهارخرسندی و بر افزایش روابط با ایران تاکید کرد. معاون وزیر امور خارجه کویت نیز این سفر را «مثبت و موفقیت آمیز» توصیف کرد. سلطان قابوس پادشاه عمان نیز از رویکرد و آمادگی همیشگی ایران برای روابط نزدیک تر با همسایگانش تقدیر کرده و گفته بود: «تحکیم روابط ایران و کشورهای منطقه به نفع توسعه ، امنیت و ثبات ‏منطقه است.» 

پس از این دیدار نیز روزنامه کویتی الجریده هم به نقل از یک منبع مطلع از «رضایت روحانی از سفر به کویت» خبرداد و نوشت: «روحانی امیر کویت را ستوده است». این سفر درحالی انجام شد که لفاظی های برخی کشورهای عربی خلیج فارس علیه ایران افزایش یافته است؛ لفاظی هایی که تحلیل گران معتقدند عمده آن نتیجه شکست های ائتلاف های سعودی در سوریه و یمن از ایران و متحدانش است.

** ترس واشنگتن از تعامل ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس
در عین حال درباره همزمانی این سفر با روی کار آمدن دولت ترامپ در آمریکا و تغییر سیاست های ایران برخی تحلیل گران به بیان دیدگاه های خود پرداخته اند. به گزارش ایلنا، خبرگزاری فرانسه در گزارشی به سفرهای اخیر روحانی به عمان و کویت اشاره کرده و نوشته است: «ترامپ از تعامل ایران با کشورهای خلیج فارس می‌ترسد و لفاظی‌ها و اقدامات رئیس‌جمهور جدید آمریکا فرصت خوبی را برای نزدیکی کشورهای منطقه به هم ، فراهم آورده است.» خبرگزاری فرانسه نوشته است: «تور منطقه‌ای حسن روحانی با همین هدف صورت گرفته‌است.»

** ریاض خطر را احساس کرده است
پایگاه خبری – تحلیلی الوقت نیز سفر اخیر روحانی را «سرآغاز تحولی بنیادین در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه» توصیف کرده و نوشته است: «دور از انتظار است اگر گمان شود این درخواست بدون رایزنی با عربستان صورت گرفته باشد، به ویژه آنکه عربستان هم اکنون در باتلاق جنگ یمن گیر کرده است و بی نتیجه ماندن مذاکرات و عدم پیشرفت در این زمینه، باعث طولانی شدن نبرد و البته هدف قرار گرفتن سرزمین عربستان از سوی انصارا... شده است.» 

در ادامه این تحلیل آمده است: «در شرایط کنونی ریاض خطر را احساس کرده است و یمن می تواند پایانی برای اقتدار سیاسی این کشور در میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس باشد. مضاف برآنکه مقامات سعودی نه توان خاتمه دادن به جنگ را دارند و نه می توانند به راحتی تصمیم به خروج از این میدان بگیرند.علاوه بر این مشکلات مالی عربستان در شرایط ادامه یک جنگ فرسایشی و احتمال اعتراضات داخلی به دلیل تهدیدات موشکی انصارا...، باعث شده است کویت اجازه پیدا کند تا با دعوت از رئیس جمهور ایران به گفت وگو درباره مسائل منطقه بپردازد.»

** الوفد: کاش روحانی به قاهره سفر می‌کرد
همزمان به گزارش ایسنا، روزنامه مصری الوفد در مقاله‌ای با عنوان «سفر روحانی به قاهره» با بیان این‌که «کاش اولین سفر رئیس جمهور ایران قبل از سفرش به دو کشور عمان و کویت، به قاهره بود و قاهره گذرگاه و معبر دولت ایران به سوی منطقه خلیج فارس می‌شد»، تاکید کرد: سفر رئیس جمهور ایران به دو کشور عمان و کویت فرصتی برای تجدید نظر و احیای روابط مصر و ایران است. 

نویسنده این روزنامه با ابراز تاسف از عدم مدیریت و تعامل همراه با بلوغ و اندیشه با پرونده ایران از سوی نظام مصر در راستای خدمت به منافع این کشور می‌نویسد: مصر در سال‌های طولانی گذشته با اتخاذ سیاست خوار و زبون و کوته‌بینانه، اقدام به قطع روابط با ایران و از تفکر تخاصم مذهبی سعودی تبعیت کرد و سیاست خود را به کشورهای خلیج فارس و به طور مشخص بر اساس خواست عربستان سعودی گره زد. 

نویسنده روزنامه الوفد در پایان می‌پرسد: چه چیز مانع از استقبال قاهره از حسن روحانی و گشایش مستقیم همه پرونده معلق موجود در خدمت به منافع دو کشور و منافع برادرانمان در خلیج فارس می‌شود؟ ارزیابی ها و استقبال برخی نهادهای رسانه ای منطقه از رویکرد ایران و سفر روحانی به عمان و کویت درحالی است که هنوز مقامات سعودی اظهارنظر رسمی درباره این سفر نکرده اند و دیروز عادل الجبیر وزیرخارجه سعودی بازهم به لفاظی ها علیه کشورمان ادامه داد. باید دید آیا عربستان به این تصمیم می رسد که رویکردها و سیاست های غلط خود را در حمایت از تروریست ها و ایجاد ناامنی در کشورهای منطقه کنار بگذارد یا بازهم بر طبل اختلاف افکنی و جنگ نیابتی خواهد کوبید؟

*منبع: روزنامه خراسان، 1395.12.2
برچسب ها: عربستان ، سفر روحانی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: