کد خبر: ۹۳۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۱ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - 12 February 2017
رئیس کل بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه ریسک بازار پول مخفی است، گفت: در شرایطی که نرخ سود در سیستم بانکی 22 درصد و بازدهی بازار سرمایه منفی سه درصد است، نمی توان با این بازار رقابت کرد.
 رئیس کل بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه ریسک بازار پول مخفی است، گفت: در شرایطی که نرخ سود در سیستم بانکی 22 درصد و بازدهی بازار سرمایه منفی سه درصد است، نمی توان با این بازار رقابت کرد.

 «عبدالناصر همتی» روز یکشنبه در هشتمین همایش توسعه نظام تامین مالی و سرمایه گذاری در ایران، یکی از مشکلات بازارهای مالی در ایران را بلندمدت نبودن اوراق بدهی دانست.

وی افزود: در همه نقاط جهان، شرکت های بیمه زندگی متقاضی اوراق بدهی بلندمدت هستند، زیرا تعهدات بلندمدت دارند؛ در حالی که در ایران بازارها کوچک و کوتاه مدت است که نفعی برای بازار سرمایه ندارد.

همتی بر توسعه بیمه های زندگی تاکید و خاطرنشان کرد: بیمه های زندگی در صورت رونق می توانند بر بازارهای مالی اثر مثبت بگذارند.

وی در ادامه میانگین جهانی ضریب نفوذ بیمه را حدود 6 درصد برآورد کرد که سهم بیمه های غیرزندگی از آن 2.7 درصد است.

همتی با یادآوری عقب ماندگی بیمه های زندگی در ایران از میانگین جهانی اظهار داشت: در برآوردهای جهانی بیشترین ضریب نفوذ بیمه به رشته بیمه های زندگی با میانگین 3.8 درصد بوده در حالی که این میزان در ایران 0.25 درصد است.

وی با تاکید بر اینکه پایین بودن سهم بیمه زندگی به عنوان یک بیمه مدت دار سبب شده بیمه ما نتوانند نقش مناسبی در بازار تامین مالی کشور داشته باشند، گفت: امروز در ایران نقش بیمه ها در ارزش افزوده کمتر از 6 درصد است ضمن آنکه در بازار سرمایه نیز کمتر از سه درصد سهم دارند. 

رئیس کل بیمه مرکزی یکی از مشکلات صنعت بیمه را فقدان اوراق بدهی بلندمدت در کشور دانست و تاکید کرد: بیمه های زندگی به دلیل داشتن تعهدهای بلندمدت می توانند اوراق بدهی بلندمدت را جذب کنند. 

همتی خاطر نشان کرد: اوراق بدهی که امروز توسط دولت منتشر می شود، کوتاه مدت و یکساله است که سبب شده ساختار بازار سرمایه ایران متفاوت از سایر کشورها باشد. 

وی با یادآوری اینکه بیمه های زندگی حداقل نرخ سود فنی تضمین شده را دارند، گفت: این بیمه ها توان اثرگذاری مستقیم و غیرمستقیم در بازار سرمایه را دارند و می توانند ترکیب عرضه وجوه را در بازارهای مالی تغییر داده و به سمت اوراق بلندمدت سوق دهند. 

به عقیده همتی، حرکت بازارهای مالی به سمت اوراق بلندمدت می تواند سبب عمق بخشیدن به بازار سرمایه شود که امروز کمبود آن را احساس می کنیم. 

رئیس کل بیمه مرکزی بر ورود شرکت های بیمه عمر به صنعت بیمه کشور و در مرحله بعد حضور فعال در بازار سرمایه و تامین مالی کشور تاکید کرد و گفت: در صورت ورود بیمه های عمر به بازار سرمایه، سررسید بدهی ها طولانی تر می شود.

رئیس شورای عالی بیمه همچنین با بیان اینکه امروز اوراق بهادار مرتبط با بیمه در ایران وجود ندارد، گفت: بیمه مرکزی و پژوهشکده بیمه اقدام هایی را برای طراحی و آغاز فعالیت این اوراق در ایران کلید زده اند که به زودی رونمایی می شود. 

وی به تصویب تاسیس صندوق تامین خسارت حوادث طبیعی در مجلس شورای اسلامی اشاره و ابراز امیدواری کرد که با نهایی شدن این مصوبه و از محل پوشش های اتکایی ایجاد شده ناشی از آن، فضای جدیدی برای بازارهای مالی ایجاد شود که انقلابی در صنعت بیمه خواهد بود. 

همتی تاکید کرد: اوراق بهادار متصل به بیمه های زندگی، اوراق بهادار مرتبط با بیمه (کت باندها) و صندوق حوادث طبیعی می توانند سود سرمایه گذاری در بازار به همراه داشته باشند. 
وی علت این سودآوری را مرتبط نبودن بازدهی این اوراق با بازارهای مالی دانست و گفت: در حقیقت با آغاز فعالیت این سه مورد، بازار مالی مکملی برای صنعت بیمه خواهد شد. 

رئیس شورای عالی بیمه در ادامه به جایگاه این صنعت در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: برای تحقق اهداف این برنامه در برنامه ششم نیاز است سهم بیمه های زندگی از حق بیمه تولیدی به 50 درصد افزایش یابد. 

همتی تاکید کرد: هرچند برخی تحقق این ارقام را در صنعت بیمه برای دوره پنج سال آینده ناممکن می دانند اما باید توجه داشت که در 10 ماهه نخست امسال، میزان رشد بیمه های زندگی در کشور نزدیک به 40 درصد بوده است. 

** حل تنگناهای نظام تامین مالی با مساعدت دو بازار پول و سرمایه 

هادی اخلاقی فیض مدیر عامل بانک ملت نیز در آغاز این کنفرانس در سخنانی تاکید کرد: رفع تنگناهای نظام تامین مالی تنها در قالب یک ساختار یکپارچه بازار پول و سرمایه قابل میسر است. 
وی بر لزوم توجه بیشتر به شرکت‌های دانش‌بنیان و ارائه ابزارهای نوین برای تأمین مالی آن‌ها تاکید کرد و گفت: گستردگی تامین مالی و توسعه ابزارها و روش‌های کارآمد آن، از پیش‌نیازهای مالی پیاده‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان است که در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی نیز بر آن تاکید شده است. 

این مدیر بانکی یادآور شد: امروز نظام تامین مالی با تنگناهایی از جمله، حجم بالای مطالبات غیر جاری، انجماد دارایی‌ها، دارایی‌های موهوم و غیرواقعی، کم‌عمق بودن بازار سرمایه و بالا بودن ریسک‌های سرمایه‌گذاری روبرو است. 

اخلاقی فیض افزود: اگر نظام بانکی و بازار سرمایه به عنوان دو نقش مکمل و نه رقیب و در قالب یک ساختار یکپارچه فعالیت کنند، می‌توانند مشکلات تامین مالی بنگاه‌های کشور به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان را حل کنند. 

به گزارش ایرنا، هشتمین کنفرانس «توسعه نظام ‏‏تأمین مالی و سرمایه گذاری در ایران» به همت «گروه مالی و مدیریت سرمایه گذاری مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف» و با مشارکت بانک توسعه اسلامی ، بانک ملت ، تأمین سرمایه بانک ملت و سایر نهادهای معتبر و معظم بازار پول و سرمایه کشور در روزهای 24 و 25 بهمن ماه برگزار می شود.

ارائه برنامه ها و سیاست های دولت و تصمیم گیران، انتقال تجربیات شرکت ها و موسسات داخلی و خارجی در قالب سخنرانی های کلیدی، طرح و بررسی موضوعات روز حوزه تأمین مالی و سرمایه گذاری در قالب نشست تخصصی و ارائه موضوعات جدید و کاربردی در قالب کارگاه های آموزشی مهمترین بخشهای این برنامه را به خود اختصاص میدهد .

تمرکز هشتمین کنفرانس تاکید بر توسعه نوآوری های مالی در ایران ، استفاده از فضای مثبت ایجاد شده بین المللی در حوزه تامین مالی و سرمایه گذاری و همچنین نقش نظام تامین مالی و سرمایه گذاری در توسعه اقتصاد دانش بنیان است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: