کد خبر: ۹۳۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۲ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - 04 February 2017
«گره خانه های بی سند»، «کوچ ناباورانه زمستانی»، «پیش قسط خوان هشتم وام بانکی» و «سرطان فرصتی برای زندگی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جام جم در شماره شنبه 16 بهمن است.
 «گره خانه های بی سند»، «کوچ ناباورانه زمستانی»، «پیش قسط خوان هشتم وام بانکی» و «سرطان فرصتی برای زندگی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جام جم در شماره شنبه 16 بهمن است.

** گره خانه های بی سند
مریم خباز در این گزارش می نویسد: جامعه در تهران، مازندران، اصفهان، آذربایجان، فارس، در گوشه و کنار ایران، عده‌ای درگیر املاک بی‌سند هستند. خانه‌ها و زمین‌های بی‌سند سال‌هاست جماعتی را درگیر کرده و آنها را به ادارات ثبت سراسر کشور می‌کشاند. از سال 70 تا 83 که قانونِ اصلاح شده موادِ 147 و 148 قانون ثبت، ملاک صدور سند برای املاک بی‌سند بود، عده‌ای از این جماعت که سند مالکیت نداشتند، املاکشان مشاعی بود یا آن را با قولنامه‌های عادی معامله کرده بودند، توانستند سند رسمی دریافت کنند که مدیرکل امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌گوید تعدادشان حدود دو میلیون و 600 هزار نفر بوده است.

** کوچ ناباورانه زمستانی
آذر مهاجر و زهرا غفاری در این گزارش می نویسد: صبح روز جمعه حسن جوهرچی، بازیگر و مجری پس از تحمل عارضه کبدی در 48 سالگی به دلیل ایست قلبی در بیمارستان شهید چمران درگذشت. حسن جوهرچی در بیش از 30 اثر سینمایی و تلویزیونی بازی کرده و این شب‌ها سریال «آرام‌ می‌گیریم» با بازی او از شبکه دو در حال پخش است، اما همچنان بسیاری از مردم و طرفدارانش او را با نقش محمد در سریال «در پناه تو» به یاد می‌آورند. از جمله سریال‌هایی که جوهرچی در آنها بازی کرده می‌توان به «کیمیا»، «تنهایی لیلا»، «برابر با اصل»، «فاصله‌ها»، «فاکتور هشت»، «او یک فرشته بود»، «جابربن حیان»، «مشق عشق» و «وکلای جوان» اشاره کرد. وی همچنین مدتی اجرای برنامه پرمخاطب «ماه عسل» را نیز به‌عهده داشت.

**پیش قسط خوان هشتم وام بانکی
روزنامه جام جم در این گزارش می نویسد: این روزها در حالی به آخر سال نزدیک می‌شویم که بانک‌ها ترفندهای جالبی به‌کار می‌گیرند تا کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی را جبران کنند. برخی بانک‌ها مبلغی را به‌عنوان ودیعه دریافت می‌کنند و تا اتمام اقساط آن را بلوکه می‌کنند. همچنین تکنیک‌های دیگری وجود دارد که در نوع خود جالب و نایاب است. یکی از بانک‌های کشور مبلغ 20 میلیون تومان را در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه به افراد می‌پردازد؛ اما در روز پرداخت تنها 9 میلیون و 700 هزار تومان به دست مشتری می‌رسد. ده میلیون تومان تا پایان اقساط نگهداری می‌شود و بعد از آن تحویل مشتری خواهد شد. به بیان بهتر، مشتری اقساط وام 20 میلیون تومانی را می‌پردازد، اما تنها 9 میلیون و 700 هزار تومان را دریافت می‌کند. اگر با محاسبه نرخ سود بانک مرکزی حساب کنید، سالانه از هر ده میلیون تومان یک میلیون و 500 هزار تومان سود به آن تعلق می‌گیرد که نصیب بانک می‌شود و از سوی دیگر مشتری اقساط آن را می‌پردازد. به نوعی بانک‌، پول را نداده اقساط آن را دریافت می‌کند. شاید بتوان این بدعت بانک‌ها را پیش‌قسط وام! نامید.

**سرطان فرصتی برای زندگی
در این گزارش که به قلم سهیلا فلاحی نوشته شد، می خوانیم: این روزها خانواده‌های بسیاری را می‌توان پیدا کرد که با مشکلات و پیامدهای بیماری سرطان درگیرند. با آن که همگی شاهد بوده‌ایم، اغلب مبتلایان در حال ادامه حیات هستند،‌ اما هنوز سرطان را یک بیماری ترسناک تلقی می‌کنیم و با نحوه مواجهه با آن مخصوصا از بعد روحی آشنا نیستیم. دکتر بهمن بهمنی، مشاور و عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، 15 سال است در کنار دیگر مراجعان خود به بیماران مبتلا به سرطان مشاوره می‌دهد. وی به مناسبت چهارم فوریه (16 بهمن) به عنوان روز جهانی سرطان درباره ضرورت توجه بیماران و خانواده‌هایشان به مقوله روان‌درمانی بیماران سرطانی به جام‌جم می‌گوید: تصور قریب‌الوقوع بودن مرگ بر اثر سرطان باعث بروز بحران‌های روحی بسیاری برای فرد مبتلا و حتی اعضای خانواده می‌شود. به گفته دکتر بهمنی، همه می‌دانیم فرصت برای زندگی محدود است، اما اغلب آن را با غفلت و سرگرم کردن خودمان با مکانیزم‌هایی مثل پول درآوردن، درس‌خواندن و ازدواج کردن می‌گذرانیم. مدام می‌خواهیم یادمان برود که زمان برای زندگی محدود است. وی ادامه می‌دهد: این جمله را از مراجعانم بسیار شنیده‌ام که سرطان مسیر زندگی‌ام را تغییر داده و به آن معنا بخشیده است. این حرف را از بیمارانی هم که دچار نقص عضو شده یا در شرایط سختی قرار گرفته‌اند، شنیده ام.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: