کد خبر: ۹۲۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - 30 January 2017
«رنگ زندگی روی تابلوهای شهری»، «نانودارویی برای مقابله با سرطان پستان»، «چوب ترامپ لای چرخ اقتصاد»، «پوشش بیمه ای نیم بند داروها»، «غرامت 1.9 میلیارد ‌دلاری به ترکیه»، «ضیافت دهه فجر در رسانه ملی»، «مراقب دندان‌های شیری باشید» و «خسته از نقش‌های کلیشه‌ای» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جام جم در شماره دوشنبه 11 بهمن است.
 «رنگ زندگی روی تابلوهای شهری»، «نانودارویی برای مقابله با سرطان پستان»، «چوب ترامپ لای چرخ اقتصاد»، «پوشش بیمه ای نیم بند داروها»، «غرامت 1.9 میلیارد ‌دلاری به ترکیه»، «ضیافت دهه فجر در رسانه ملی»، «مراقب دندان‌های شیری باشید» و «خسته از نقش‌های کلیشه‌ای» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جام جم در شماره دوشنبه 11 بهمن است.

** رنگ زندگی روی تابلوهای شهری
اگر این روزها نگاهی به بیلبوردهای شهری انداخته باشید متوجه واکنش این بیلبوردها به وقایع روز می‌شوید. برای مثال، حادثه پلاسکو و شهادت تعدادی از آتش‌نشانان قهرمان کشور در این بیلبوردها بازتاب یافته است.

بسیاری از کارشناسان نقش بیلبوردهای شهری را در تبلیغات محیطی بی‌بدیل می‌دانند. از این رو، برخی از آنها معتقدند مفاهیم فرهنگی و اجتماعی حتی پیچیده را نیز می‌توان از طریق این بیلبوردها منتقل کرد و برای تغییر یک رفتار اجتماعی غلط فرهنگ‌سازی کرد. در ماه‌های اخیر مسائلی چون رانندگی، استفاده فرزندان از فناوری‌های نوین، آلودگی و خشکسالی و کمبود آب از جمله موضوعاتی بوده که این بیلبوردها به آن پرداخته‌اند.

** نانودارویی برای مقابله با سرطان پستان
دارورسانی هدفمند با کمک نانوذرات و با استفاده از حامل‌های پلیمری، لیپیدی، فلزی، سرامیکی و... باعث شده، هر روز به تعداد محققان علاقه‌مند به کشف و تولید این قبیل داروها برای مواجهه با بیماری‌های صعب‌العلاجی مثل سرطان افزوده شود. افزایش تاثیرگذاری نانو داروها و کاهش عوارض جانبی آنها از الگوهای ثابت محققان داروسازی است. این فرآیند موجب شده، نگرانی نسبت به درمان‌ناپذیربودن سرطان و بی‌نتیجه ماندن اقدامات درمانی کاهش یابد.

ریشه‌کن کردن سرطان پستان با توجه به میزان شیوع آن، بدون شک می‌تواند از اهداف مهم محققان در همه جای دنیا باشد. به همین دلیل محققان کشورهای مختلف در حال بررسی بافت‌های بدخیم شکل گرفته در این ناحیه بدن از زوایای مختلف و ازجمله مقابله با آن از طریق داروسازی هستند.

**چوب ترامپ لای چرخ اقتصاد
چند روز پیش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دستور اجرایی ممانعت از ورود ایرانی‌ها را به آمریکا امضا کرد و این کار وی با انتقاداتی همراه شد.

مستاجر جدید کاخ سفید بامداد شنبه به وقت تهران فرمان اجرایی بررسی سختگیرانه سوابق مهاجران به آمریکا را امضا کرد. بر اساس متن نهایی این فرمان، صدور روادید برای اتباع کشورهای «مضر برای منافع ایالات متحده» به مدت 90 روز تعلیق شده است. هرچند فهرست دقیقی از کشورهای هدف منتشر نشده، اما بر اساس ارجاعات متن، این فرمان شامل حال اتباع هفت کشور ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبی، سودان و سومالی می‌شود.

**پوشش بیمه ای نیم بند داروها
سال 91 را باید سال بحران بازار دارویی ایران به حساب آورد که کمبود و گرانی دارو باعث شد حتی خیلی از بیماران از ادامه درمان خود منصرف شوند. حالا پس از گذشت حدود چهار سال از این بحران و برقرار شدن آرامش نسبی در بازار دارو، خبرهای تازه حاکی است برخی داروخانه ها در جنوب تهران به دلیل بدعهدی بیمه ها، دارو را با نرخ آزاد به بیماران می فروشند.

تلنبار شدن بدهی بیمه ها و افزایش مطالبات مراکز دارویی و درمانی باعث شده خیلی از داروخانه ها به لغو قرارداد با بیمه های درمانی تمایل داشته باشند که البته این اتفاق در نهایت به ضرر بیماران است.

** غرامت 1.9 میلیارد ‌دلاری به ترکیه
اواخر هفته گذشته بود که معاون وزیر نفت از پرداخت 1.9میلیارد دلار غرامت به ترکیه خبر داد و از این موضوع به عنوان یک موفقیت یاد کرد. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در جمع خبرنگاران می‌گوید: در اختلاف گازی ایران و ترکیه در حالی که ترک‌ها با طرح دعوای حقوقی چندلایه، ایران را متهم به گرانفروشی گاز و بی‌انضباطی در گازرسانی از سال 2005 به بعد می‌کردند و بیش از 32 میلیارد دلار از ایران مطالبه خسارت داشتند با بهره‌گیری از استدلال‌های فنی و حقوقی قوی موفق شدیم نظر دادگاه را به حقانیت رفتار ایران جلب کنیم.

در نهایت، پس از طرح مجدد شکایت از سوی ترکیه به دادگاه بین‌المللی، به کاهش 13.3 درصدی در نرخ گازبهای صادراتی ایران به ترکیه و نیز پرداخت 1.9 میلیارد دلار خسارت به کشور ترکیه‌ای مکلف شدیم. پس از اعلام رسمی این مبلغ توسط مقام عالی‌رتبه شرکت ملی گاز ایران، رسانه‌های ترکیه یکباره و در یک اقدام هماهنگ به انعکاس این خبر پرداختند و از این موضوع به‌عنوان یک دستاورد بزرگ نام بردند.

**ضیافت دهه فجر در رسانه ملی
بار دیگر دهه فجر انقلاب اسلامی از راه رسیده است؛ دهه‌ای که یادآور انقلاب است و پیروزی و صرف فعل خواستن از سوی جمعیتی واحد به نام ملت ایران. رسانه ملی نیز همچون رسم هر ساله با دستی پر به استقبال این ایام آمده و ویژه برنامه‌هایی را تدارک دیده و آماده کرده است که به بهانه سی و هشتمین تولد انقلاب اسلامی ایران، از 12 تا 22 بهمن از شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی روی آنتن می‌رود.

** مراقب دندان‌های شیری باشید
آیا می‌دانید، ساختار دندان شیری در دوران جنینی و بسته به نوع و سلامت تغذیه مادر طی بارداری شکل می‌گیرد؟ دندانپزشکان تاکید می‌کنند، زنان باردار باید متوجه تغذیه و سلامت خود باشند، چرا که ساختمان تشکیلاتی دندان شیری در دوران بارداری شکل می‌گیرد.به بیان دیگر، مراقبت از دندان از دوران بارداری شروع می‌شود، چرا که 20 دندان شیری کودک در زمان بارداری ساخته می‌شود.

بر این اساس، عواملی چون تغذیه نامناسب مادر طی بارداری، ابتلای مادر به بیماری عفونی،وارد شدن ضربه به شکم و مصرف برخی دارو‌ها ممکن است در ساختمان دندان شیری تأثیر بگذارد .

**خسته از نقش‌های کلیشه‌ای
بعد از نیم‌قرن بازی در نقش‌‌های منفی و حضور به عنوان آدمکش، قاچاقچی و بادیگارد در بیشتر از 150 فیلم و سریال، صفر کشکولی برای اولین بار در سریال «لیسانسه‌ها» نقش خودش را بازی کرده است؛ نقش بازیگری که پشت ظاهر خشنش قلبی از طلا دارد و مثل پهلوان‌های‌ قدیمی، افتاده و مهربان است.

امروز صفر کشکولی به 73 سالگی وارد شده و حاصل حضورش در عرصه ورزش و بازیگری، مدال‌ها و نشان‌های افتخارآمیز است، بعلاوه تعدادی زیاد نقش منفی. به همین بهانه میزبان صفر کشکولی شدیم و او در این گفت‌وگو از هیچ اثری حرف نزد مگر از کارگردان و بازیگرانی که با آنها همکاری کرده به صورت مبسوط قدردانی و تشکر و البته تمجید کند. بعد از پنج دهه، صفر کشکولی دیگر نمی‌تواند مانند گذشته در شمایل ضدقهرمان‌هایی که می‌شناختیم ظاهر شود، ضمن این که حالا خواسته‌های دیگری از بازیگری دارد که شرح آنها در این گفت‌وگو ذکر شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: