کد خبر: ۹۱۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۹ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - 23 January 2017
«بابک زنجانی بزرگ‌ترین بدهکار بانکی نیست»، «افزایش‌ هزار‌ میلیارد تومانی بودجه صداوسیما»، «دیپلماتی با تبار روحانی»، «آینه‌های روبه‌رو»، «فاجعه زیست‌محیطی با مجوز شهرداری»، «در بازی سایه برج‌ها» و «بیشترین گردشگران اروپایی ایران از آلمان، فرانسه و ایتالیا» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه شرق در شماره دوشنبه چهارم بهمن است.
 «بابک زنجانی بزرگ‌ترین بدهکار بانکی نیست»، «افزایش‌ هزار‌ میلیارد تومانی بودجه صداوسیما»، «دیپلماتی با تبار روحانی»، «آینه‌های روبه‌رو»، «فاجعه زیست‌محیطی با مجوز شهرداری»، «در بازی سایه برج‌ها» و «بیشترین گردشگران اروپایی ایران از آلمان، فرانسه و ایتالیا» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه شرق در شماره دوشنبه چهارم بهمن است.

** بابک زنجانی بزرگ‌ترین بدهکار بانکی نیست
علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه «شرق» گفت: درباره مطالبات از بخش غیردولتی، ابتدا لازم بود ما بدانیم دانه‌درشتان بدهکاران بزرگ چه کسانی هستند. بانک مرکزی فهرستی از بدهکاران بزرگ تهیه کرد. من درحال‌حاضر فهرست اسامی همراهم نیست و طبیعی بود اگر هم همراه داشتم اسامی افراد را نمی‌توانستم ببرم. منتها اینها از طیف‌های بسیار متفاوتی هستند. فهرستی که بانک مرکزی درست کرده است براساس رقم بدهی است، نه براساس ماهیت یا دلیل وجود بدهی؛ اینکه بزرگ‌ترین بدهکار چه کسی است و این فهرست به همین ترتیب پایین آمده است. پانصدوخرده‌ای شخص در این فهرست حضور دارند؛ دقت کنید، شخص، نه نفر، به دلیل اینکه بعضی از آنها اشخاص حقیقی و بعضی از آنها اشخاص حقوقی هستند.

آقای بابک زنجانی در فهرست بدهکاران بانکی خیلی هم بزرگ نیستند. اشتباه نکنید؛ در بدهکاران بانکی آقای بابک زنجانی جزء بزرگ‌ترین آنها نیست. فکر می‌کنم ایشان بزرگ‌ترین بدهکار به مجموعه دولت یا بانک‌ها به لحاظ رقم بدهی‌شان باشد که خب سه‌ونیم میلیارد دلار را شما به نرخ روز محاسبه کنید ببینید چقدر می‌شود.


** افزایش‌ هزار‌ میلیارد تومانی بودجه صداوسیما
آنتن صداوسیما به بلندای قامت قانون اساسی رشد نکرده و بسیار کوتاه‌تر از آن عمل می‌کند، جناحی و یک‌سویه. این را محمدعلی وکیلی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید و تأکید می‌کند نظارت بر صداوسیما نه‌تنها از سوی دیوان محاسبات که باید از سوی مجلس نیز انجام شود. روز گذشته عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صداو‌سیما از افزایش‌ هزار‌ میلیارد تومانی پایه بودجه صداوسیما خبر داد و از تولید سالانه دست‌کم، پنج کار «فاخر» و «الف ویژه» در این سازمان سخن گفت. اگر این مصوبه از سوی شورای نگهبان تأیید شود، بودجه صداوسیما در سال ٩٦ دوبرابر و رقمی نزدیک به دوهزار‌ میلیاردتومان خواهد شد. آن‌هم در شرایطی که بودجه وزارت ارشاد نزدیک نصف این مقدار است.

قاضی‌زاده‌هاشمی از تولید برنامه‌های فاخر در صداوسیما گفته؛ اما نمایندگان منتقد در کمیسیون فرهنگی چندان به تولیدات فاخر در صداوسیما قائل نیستند و معتقدند رسانه‌ای که براساس شرح وظایفش باید ملی عمل کند، بیش از هر زمان دیگری جناحی عمل کرده و افزایش اعتبارات آن نمی‌تواند به جذب مخاطب کمک کند.

** دیپلماتی با تبار روحانی
او آداب‌دان است، حدومرزها را می‌شناسد و شهرت مثبت را هم دوست دارد. شاید به همین دلیل هم بود که سال پیش در اقدامی کم‌سابقه بنای زدن نامش بر سردر یک گالری به سرش افتاد. دست‌به‌کار شد و موزه «هدایا و نشان‌های علی‌اکبر صالحی» را در قزوین به راه انداخت تا نمایشگاهی بیافریند از همه هدایا و نشان‌های لیاقتی که در تمام سال‌های نقش‌آفرینی‌اش در سیاست خارجه کشور به دست آورده یا خواهد آورد.

او دیپلماتی است مبادی آداب، هم خشمش و هم هیجانش را کنترل می‌کند و خوب می‌داند رسانه و فراتر از آن عالم دیپلماسی از او چه انتظاری دارد، به همین دلیل هم می‌آید، قاطعانه و بی ‌حرف اضافه اعلام موضع می‌کند. بهانه امروز ما برای پرداختن به کارنامه خبری صالحی، سخنان اخیرش در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی کانادایی سی‌بی‌سی است که گفت: «اگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید آمریکا، برجام را پاره کند، ایران می‌تواند به‌سرعت فعالیت‌های هسته‌ای خود را به حالت اول بازگرداند».

** آینه‌های روبه‌رو
شاید توالی رویدادهای چند روز گذشته، از جمله تحلیف دونالد ترامپ در واشنگتن و اعتراضات بین‌المللی علیه آن، نشست سران احزاب راست افراطی اروپا در کوبلنتس آلمان و برگزاری دور مقدماتی انتخابات درون‌حزبی سوسیالیست‌ها در فرانسه از پیش برنامه‌ریزی نشده باشد، اما بدون‌شک حکایت از آن دینامیسم سیاسی‌ای دارد که می‌رود تا چشم‌انداز سیاسی اروپا و ایالات متحده را شاید تا سال‌ها و دهه‌ها دست‌خوش خود قرار دهد. دراین‌میان، فرانسه احتمالا تازه‌ترین آوردگاه تقابل پوپولیسم راست و چپ در اتحادیه اروپا خواهد بود که می‌تواند بنا به سنت تاریخی و فارغ از نتایج روز گذشته انتخابات درون‌حزبی سوسیالیست‌ها به قطب‌نمایی برای شهروندان آزرده و سیاست‌مداران مستأصل دیگر کشورهای قاره سبز بدل شود؛ قطب‌نمایی که ادعای آن دارد که راه مقابله با موج ویرانگر تسلط راست‌گرایان افراطی و مواضع دیگرستیزانه و ملی‌گرایانه آنان را یافته است. 

این دست‌کم مدعای جناح چپ حزب سوسیالیست فرانسه است که از پس شکستی تاریخی به نام فرانسوا اولاند، همچنان مصر است تا در چارچوب حزبی خود و بدون نشان‌دادن چراغ سبز به رادیکال‌هایی چون ژان لوک ملانشون از حزب چپ فرانسه، با اتکا به سلاح پوپولیستی رقبای راست‌گرای خود چون جبهه ملی زمامداری خود بر کاخ الیزه را حداقل برای پنج سال دیگر حفظ کند.

** فاجعه زیست‌محیطی با مجوز شهرداری
خیابان جمهوری عریض است و کمک‌رسانی آن‌همه با مشکل مواجه بود. کوچه‌پس‌کوچه‌های هم‌اکنون پر از ترافیک و بی‌دررو و راه گریز را چه کنیم؟ چرا جان انسان‌ها را چنین راحت فدای منافع شخصی می‌کنیم؟ سیل و زلزله و آتش‌سوزی و آلودگی را باید جدی گرفت. 

روزگاری، دامنه‌های البرز عرصه کوهنوردی و پیاده‌روی بود. همه روزهای تعطیل و غیرتعطیل، کوهنوردان حرفه‌ای و کوهنوردان غیرحرفه‌ای و کسانی که می‌خواستند نفسی بکشند و طبق توصیه‌های پزشکان، حجم ریه‌هایشان را افزایش دهند، به این دامنه‌های زیبا پناه می‌آوردند. اکنون، پیاده‌روی و کوهنوردی خطرناک و مرگ‌آفرین شده است. چه بسیار کسانی که به هوای روزگاران گذشته قصد پیاده‌روی و کوهنوردی کرده‌اند و حاصل، سکته و مرگ بوده است؛ کافی است نگاهی به آمار افراد سرشناس که در این چندساله اخیر در زمستان درگذشته‌اند بیندازیم. نه پیاده‌رویی باقی مانده و نه دامنه‌ای دردسترس و نه هوایی.

** در بازی سایه برج‌ها
اول فکر می‌کنی که تا کوه راه کمی باقی مانده، اما وقتی که خیابان آصف را می‌آیی بالا و از راه‌های پیچ‌درپیچ منتهی به شمال شهر می‌گذری، می‌بینی که اینجا، روی کوه است: «اصلا تا همین ٤٠، ٥٠ سال پیش اینجا جز همین کاخ سعدآباد، هیچ چیز دیگری نداشت. یک باغ بزرگ بود مرکب از باغ‌ها و باغچه‌های کوچک. چندتا هم خانه ویلایی داشت که پر از مرغ و خروس بودند و فراش و نگهبان داشتند؛ یعنی که مال اعیان هستند، غیر از اینها چیز دیگری نبود. ولنجک یک قریه کوچک بود که اینجاها تمام می‌شد و آن‌طرف رودخانه، اسمش می‌شد زعفرانیه. همین. حالا بیا و ببین!» راننده خطی تجریش- انتهای آصف، به زحمت دنده پراید را جا می‌زند، ماشین خرخر می‌کند و با تیک‌آف روی آسفالت‌های یخ‌زده، چندقدمی می‌رود جلو و دوباره می‌ایستد؛ می‌ایستد پشت صف طولانی ماشین‌ها. 

خیابان پر از پنجره‌های کیپ شده است و مردمی که در شمالی‌ترین نقطه تهران، زیر پای البرز زندگی می‌گذرانند با ماسک‌هایی بر دهان، چشم‌درچشم درختانی هستند که هر روز به بهانه ساخت ساختمانی مرتفع، سر‌بریده می‌شوند.

** بیشترین گردشگران اروپایی ایران از آلمان، فرانسه و ایتالیا
زهرا احمدی‌پور از میانه‌های آبان‌ امسال با حکم حسن روحانی به عنوان رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌‌دستی و گردشگری انتخاب و منصوب شد. سه ماه از حضورش در این سمت می‌گذرد و رصد اخبار دیدارها، سفرها و سخنرانی‌های او در این مدت، نشان می‌دهد برنامه‌ها و اهدافی مفصل برای مسئولیتش در این سازمان دارد. در همین مدت بارها به استان‌های مختلف سفر کرده و ظرفیت‌های گردشگری و صنایع‌‌دستی و میراث فرهنگی نقاط مختلف کشور را از نزدیک دیده و درباره آنها اظهارنظر کرده است.

زهرا احمدی‌پور رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفت‌وگو با روزنامه «شرق» گفت: در سال اول اجرای برجام، درمجموع ٢,٨درصد رشد ورود گردشگر داشته‌ایم. ورود گردشگران کشورهای غربی به تفکیک کشورهای مختلف از ١٣ تا ١٠٤ درصد رشد داشته است که رقم ١٠٤ با بیشترین رشد، مربوط به ورود گردشگران فرانسوی بوده است. ١٠ کشور اروپایی که دارای بیشترین سهم در گردشگری ورودی ایران هستند، به‌ترتیب عبارت‌اند از: کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، روسیه، هلند، انگلستان، سوئد، اتریش، اسپانیا و سوئیس. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: