کد خبر: ۹۱۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - 22 January 2017
«مدیران مقصر مدیران بی تقصیر»، «بحران های رسانه ای در ستادهای بحران»، «عیدی 770 هزار تومانی روی میز هیات دولت» و «اشغال بوشهر مقدمه از دست رفتن هرات شد» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتکار در شماره یکشنبه سوم بهمن است.
 «مدیران مقصر مدیران بی تقصیر»، «بحران های رسانه ای در ستادهای بحران»، «عیدی 770 هزار تومانی روی میز هیات دولت» و «اشغال بوشهر مقدمه از دست رفتن هرات شد» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتکار در شماره یکشنبه سوم بهمن است.

** مدیران مقصر مدیران بی تقصیر
بروز حوادث مکرر در کشور که آسیب‌های جانی و مالی گسترده و غیرقابل جبرانی را به‌همراه داشته است نشان می‌دهد که ما در برخورد با مدیران مقصر به‌خوبی اقدام نکرده‌ایم. نکته قابل توجه در این بخش این بوده که هر زمان حادثه‌ای از سقوط هواپیماها گرفته تا حادثه ساختمان پلاسکو یا قطار سمنان-مشهد اتفاق افتاد، کمیته‌هایی که برای بررسی دلایل وقوع حادثه و شناسایی مقصران بروز این حوادث تشکیل شد، در نهایت تنها عاملان بروز آن حادثه را مورد مواخذه قرار داد و این در حالی است که در این حوادث نمی‌توان سوءمدیریت در سطح کلان را نادیده گرفت. در بسیاری از این وقایع انتظار می‌رود که مدیران ارشد نیز مورد بازخواست قرار بگیرند تا از تکرار این حوادث جلوگیری شود.کارشناسان سیاسی و قانونگذاران در این مورد معتقدند متاسفانه هر زمان که حادثه‌ای در کشور اتفاق می‌افتد این مدیران دسته چندم یا کارشناسان هستند که مورد بازخواست قرار گرفته و با آنها برخورد می‌شود و این در حالی است که باید به سراغ مدیران ارشد و تصمیم‌گیرنده رفت که نقش مهمی در برنامه‌ریزی‌ها دارند ضمن‌اینکه نباید برخورد با مدیران فقط در زمان بروز حوادث صورت بگیرد و در این مورد لازم است هر زمان که ناکارآمدی مدیری محرز شد بلافاصله از سمت خود عزل شده و مدیری متبحر جایگزین وی شود. آنها تاکید کردند ما باید برای بروز هر حادثه‌ای از قبل آمادگی لازم را داشته باشیم و حوادث را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که خسارات ناشی از آن به حداقل برسد یا خسارتی نداشته باشد چراکه خداوند به انسان عقل داده تا با عوامل محیطی و شهری مبارزه کند و این در حالی است که متاسفانه ما از برنامه‌ریزی و مدیریت قوی در بخش مدیریت بحران برخوردار نیستیم تا بتوانیم در شرایط بروز حادثه، ضرر و زیان ناشی از آن را کاهش دهیم. کارشناسان با اشاره به اینکه باید دستگاه‌های نظارتی برای پیگیری انجام اقدامات لازم درجهت کاهش احتمال بروز حوادث یا حداقل کاهش خسارات ناشی از آن قویتر عمل کنند یادآورشدند هم‌اکنون: این دستگاه‌ها باید دست به دست هم داده و با درس عبرتی که از حادثه ساختمان پلاسکو گرفته‌اند نسبت به حوادث مشابهی که ممکن است در آینده رخ دهد بی‌تفاوت نباشند و فراموش نکنند که مدیریت شهری چه در زمینه صدور مجوز احداث ساختمان‌ها و چه تجهیز و ایمن‌سازی سازه‌ها با مشکلات جدی روبرو بوده که باید از همین حالا برای آن چاره‌اندیشی کنند ضمن‌اینکه اگر مدیریت بحران برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسانه‌ای نداشته باشد بدون‌شک با وقوع یک زلزله 7 ریشتری در تهران فاجعه تاریخی رقم خواهد خورد که میلیون‌ها انسان را به کام مرگ خواهد کشید.

**بحران های رسانه ای در ستادهای بحران
«صدای ناله می‌آید»،‌ «چند جسد جدید از زیر آوار بیرون آمد»، «در طبقه‌های میانی ساختمان پلاسکو بمب منفجر شده است» و «کشته‌شدن 300 نفر» اینها تنها بخشی از شایعاتی است که این روزها دهان به دهان از فاجعه پلاسکو می‌گویند. خبرهایی که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند در حالی که رییس پلیس فتای ناجا از برخورد با شایعه‌سازان و شایعه‌پراکنان پیرامون حادثه پلاسکو خبر می‌دهد. سردارسیدکمال هادیان‌فر در ادامه می‌گوید که متاسفانه موجی از اطلاع‌رسانی اشتباه پیرامون این حادثه در فضای مجازی ایجاد شده است که این امر نه تنها کمکی به حل این مشکل نمی‌کند بلکه موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم کرده است. او در گفت‌وگو با ایسنا با انتقاد از اینکه برخی با پخش شایعات به دنبال بزرگ نمایی و رسیدن به مقاصدی خاص از این حادثه هستند اظهار می‌کند: «از شهروندان می‌خواهیم که اخبار مربوط به حادثه پلاسکو را از طریق رسانه ملی و همچنین رسانه‌ها و خبرگزاری‌های معتبر پیگیری کرده و به شایعات توجه نکنند.» اما این شایعه‌ها از کجا آمده‌اند؟ محمد سلطانی‌فر، مدرس علوم ارتباطات اجتماعی می‌گوید: شایعه جایی شکل می‌گیرد که خبر نباشد؛ وقتی خبر نباشد هر دوربین به دستی خودش را خبرنگار می‌داند و هر کسی که در منطقه است شایعه ایجاد می‌کند که توسط مردم منتقل می‌شود. او با انتقاد از وضعیت خبررسانی حادثه پلاسکو به «ابتکار» توضیح می‌دهد: دقیقا بعد از جنگ هشت ساله، ضرورت شکل‌گیری یک اتاق فکر برای مدیریت بحران‌ها توسط ما و تنی چند از استادان داخلی و خارجی مطرح شد؛ هر وقت بحران‌هایی طبیعی، غیر طبیعی، سیاسی و مسائل این چنینی رخ می‌دهد دوباره تکرار مکررات به راه می‌افتد که باید اتاق بحران داشته باشیم اما ضرورت این مساله در روز بحران شکل می‌گیرد و بلافاصله پس از پایان بحران به فراموشی سپرده می‌شود.

**عیدی 770 هزار تومانی روی میز هیات دولت
یکی از اتفاقاتی که معمولا در اواخر سال مطرح می‌شود بحث حقوق و دستمزد سال بعد کارمندان دولت و کارگران و همچنین میزان عیدی سالانه آنها است. امسال نیز به تبع سال‌های قبل رقم عیدی ازسوی دولت تعیین شده و اعلام شده است کارکنان دولت در پایان سال‌جاری و براساس محاسباتی که انجام شده، رقمی حدود 770 هزار تومان (حدود 42 هزار تومان کمتر از رقم پایه حقوق) دریافت خواهند کرد. البته این رقم هنوز به تایید هیات دولت نرسیده و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور درحال چانه زنی‌های آخر است که این رقم به زودی نهایی خواهد شد. برابر قانون کار، مبنای محاسبه عیدی و پاداش سالانه کارگران در کارگاه‌هایی که طرح طبقه بندی مشاغل دارند مزد گروه و پایه یا مزد مبنا و در واحدهای فاقد طرح طبقه بندی، مزد ثابت یعنی مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل است. ازطرفی جدا از عیدی و پاداش سالانه‌ای که به کارگران مشمول قانون کار پرداخت می‌شود، پاداش‌های موردی که در قبال انجام خدمات فوق‌العاده و برجسته یا فعالیت با کیفیت و کمیت بیش از حد معمول ازسوی کارفرما به کارگران مشمول قانون کار پرداخت می‌شود قانونا ممنوعیتی ندارد.

**اشغال بوشهر مقدمه از دست رفتن هرات شد
سوم بهمن یک روز تاریک دیگر در تاریخ طولانی و پراز رویداد میهن ما بود. در این روز نیروهای اعزامی انگلستان به ریاست «اوت رام» پس از شش هفته نبرد خیابانی، بندر بوشهر و حومه آن را تصرف کردند تا دولت تهران مجبور به صرف‌نظر کردن از شهر هرات و غرب افغانستان امروز شود که از زمان 
تاسیس کشور ایران به دست کوروش بزرگ همیشه بخشی وفادار از ایران و کانون فرهنگ و ادب ما، و برای مدتی نیز شاهزاده‌نشین ایران و مقر حکومت خراسان بود. شاه عباس که در هرات به دنیا آمده بود پیش از احراز سلطنت در این شهر می‌زیست. نیروهای اعزامی انگلستان نهم دسامبر 1856 پس از یک گلوله‌باران شدید گام بر خاک وطن ما در ساحل بوشهر گذارده بودند و از همان لحظه نبرد خیابانی آغاز شده بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: