کد خبر: ۹۱۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - 22 January 2017
«جنگ تن به تن با کوه آوار»، «تاکید اعتماد ملی بر انسجام اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان»، «اوباما محبوب اروپایی‌ها بود، مغضوب خاورمیانه نشین‌ها»، «احکام جبرانی و مالی احمدی‌نژاد در حال اجرا است» و «امیدواریم معجزه اتفاق بیفتد» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره یکشنبه سوم بهمن است.
 «جنگ تن به تن با کوه آوار»، «تاکید اعتماد ملی بر انسجام اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان»، «اوباما محبوب اروپایی‌ها بود، مغضوب خاورمیانه نشین‌ها»، «احکام جبرانی و مالی احمدی‌نژاد در حال اجرا است» و «امیدواریم معجزه اتفاق بیفتد» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره یکشنبه سوم بهمن است.

**جنگ تن به تن با کوه آوار
آسمان دلش گرفته، بغضش گاهی می‌شکند، گاهی نمه بارانی می‌زند اما این قطره‌های کم‌جان درمان‌سوزی که به جان تهران افتاده نیست. هوا ابری است و گویی آسمان پایین آمده، باد کمتر می‌وزد و بوی دود و سوختگی بیشتر از قبل در نزدیکی محل حادثه احساس می‌شود. موتورسوارها می‌تازند. بحران کمرنگ شده. اما دل آتش‌نشان‌ها هنوز آرام نگرفته. آبی که بر تن آتش می‌ریزند، نه آتش پلاسکو را فرو می‌نشاند و نه آتش دل خودشان را. می‌جنگند با غول آهنی مچاله شده. نگران دوستان‌شان‌اند. سخت‌ترین ماموریت‌شان را تجربه می‌کنند. نجات کسی که بارها شانه به شانه‌اش با حوادث جنگیده‌ است، حالا او آن‌سوی ماجرا است و اینها این سو، دست به دامن تجهیزات‌اند. سه شب و روز با این غول آهنی سمج که خودش را یله کرده در خیابان، پنجه در پنجه‌اند. آوار کمتر شده. اما هنوز امیدی زنده نشده. جمعه شب پیکر یکی از آتش‌نشان‌ها در چند قدمی کپسول اکسیژنش از دل آوار بیرون آمد. شاید دوستانش حتی فرصت سوگواری هم نیافتند. باید باز به دل تونل می‌خزیدند شاید امیدی زنده شود. لودرها به آوار چنگ می‌زنند و ویرانه‌ها را جابه‌جا می‌کنند. کامیون‌ها پر از بقایای سوخته پلاسکو از محدوده خارج می‌شوند. اما هنوز مردان آوار را می‌نوردند تا به دوستان‌شان برسند.نیروی انتظامی اطراف محدوده را تحت کنترل گرفته. مردم بعضی مستاصل، بعضی پرسشگرانه و بعضی بی‌تفاوت از کنار حفاظ راه‌راه خاکستری عبور می‌کنند. سربازها کنار حفاظ به هیچ کس اجازه توقف نمی‌دهند. خانمی لبخند می‌زند کنار سربازی که شال بافتنی ضخیمی دور گردنش پیچیده می‌ایستد و یک شکلات جلوی روی مرد می‌گیرد و می‌گوید: «خسته نباشید» هنوز آدم‌ها پشت حفاظ خاکستری رنگ مبهوت قدم می‌زنند، سرک می‌کشند، می‌خواهند از آخرین وضعیت ساختمانی که سه روز است تمام نگاه‌ها را به خود جلب کرده، باخبر شوند.

**تاکید اعتماد ملی بر انسجام اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان
رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی در گفت و گو با اعتماد گفت: اثرگذاری و محوریت شخصیت‌ها در جامعه انتصابی نیست بلکه علل و عواملی دست به دست هم می‌دهد تا هاشمی، هاشمی می‌شود یا حتی خاتمی، خاتمی می‌شود یا آقایان عارف و ناطق را در آن جایگاه‌ها قرار می‌دهد. هر کدام از شخصیت‌ها قلمرو تاثیرگذاری و محبوبیت‌شان در جامعه منحصر به خود آنها است و هر کدام در بین قشر خاصی موثر هستند. این مجموعه باید دست به دست هم دهد. شخصیت‌های محوری اصلاح‌طلب و اعتدالگرا از جمله آقایان روحانی، ناطق، خاتمی، عارف و دیگرانی امروز هستند. وحدت و انسجام بزرگان اصلاح‌طلب و اعتدالگرا می‌تواند محوریت و وحدتی را شکل دهد.

**اوباما محبوب اروپایی‌ها بود، مغضوب خاورمیانه نشین‌ها
ناصر هادیان، استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر ارشد مسائل امریکا درباره دستاوردهای دوره ریاست‌جمهوری امریکا و ناکامی‌های نخستین رییس‌جمهور سیاهپوست امریکا در گفت و گو با اعتماد گفت: در حوزه سیاست داخلی با در نظر گرفتن شاخص‌های اقتصادی، زمانی که او دولت را تحویل گرفت رشد اقتصادی نزدیک به صفردرصد بود که آن را به دو الی سه درصد رساند. در این دوره شاهد رشد مجدد شاخص‌های بورس بودیم. وضعیت اشتغال بهبود یافت و درصد بیکاری را از ٩ و نیم درصد به زیر ٥ درصد رساند. در مجموع شاخص‌های کلان اقتصادی نشان می‌دهد که وضعیت اقتصادی بهتر شده است. در حال حاضر محبوبیت اوباما در پایان ریاست‌جمهوری‌اش به نسبت بالا است. از میان دستاوردهای اوباما در مسائل داخلی آنچه در صد سال آینده شاید ذکری از آن بشود و از آن به خوبی یاد شود طرح بیمه درمانی و در مسائل سیاست خارجی، توافق هسته‌ای با ایران است. ارزش‌ها متفاوت است اما به عنوان نمونه برای من فاجعه است که در جامعه امریکا ٤٦ میلیون نفر بیمه نداشتند. طرح بیمه درمانی اوباما همه مشکلات این حوزه را حل نکرده اما کمک شایانی به حل آنها کرده است. نتیجه سیاست‌های او در خاورمیانه در آینده نمود پیدا خواهد کرد و همچنین دستاورد افزایش قدرت نرم امریکا هم برای بروز به زمان بیشتری نیاز دارد. نتیجه برخی از سیاست‌های او ١٠ سال دیگر و دستاورد برخی دیگر از آنها دیرتر مشخص می‌شود.

** احکام جبرانی و مالی احمدی‌نژاد در حال اجرا است
محمود صادقی، نماینده تهران و رییس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد همچنان پیگیر احکام قطعی صادر شده علیه شخص احمدی‌نژاد و دولت اوست. می‌گوید حجم احکام مالی صادر شده در دیوان محاسبات علیه احمدی‌نژاد و دولتش نشان می‌دهد این دولت بی‌انضباط‌ترین دولت تاکنون بوده است. صادقی در گفت‌وگو با «اعتماد» جزییات احکام صادر شده علیه دولت قبل را به نقل از دادستان دیوان محاسبات بیان کرده و می‌گوید که این احکام صادر شده قطعی است و پرونده همچنان باز است و محکومین باید اموال را بازگردانند. اما از رقم ٤٨ هزار میلیارد تومان تنها ١٣هزار میلیارد آن تاکنون به خزانه بازگشته است. او توضیحاتی هم درباره پرونده شکایت از خودش ارایه داده و می‌گوید بعد از دفاع مکتوب او هنوز نظر قطعی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان درباره هیچ کدام از شکایت‌های مطرح شده از او اعلام نشده و اظهارنظرهایی مبنی بر اینکه پرونده شکایت ساداتی‌نژاد و ٧ نفر دیگر از صادقی درباره بورسیه‌ها به قوه قضاییه ارجاع شده کذب است.

** امیدواریم معجزه اتفاق بیفتد
برادر یکی از آتش‌نشان‌های مفقود‌شده در گفت‌وگو با اعتماد گفت: خبر آتش‌سوزی پلاسکو همان روز همه‌جا پیچید و آنها هم خبردار شدند و آمدند جلوی پلاسکو. همسر برادرم منتظر است. راستش هنوز هیچ کس نمی‌داند محسن به خانه می‌آید یا نه. برادرم یک دختر 4 ساله دارد که اسمش مهساست. دیروز عصری خیلی بی‌تابی پدرش را می‌کرد. هی‌صدایش می‌کرد و می‌گفت بابام کجاست؟ بچه‌های این دوره و زمانه باهوش هستند و همه‌چیز را خیلی خوب متوجه می‌شوند. می‌دانم که فهمیده بود. نگرانی و بی‌تابی بقیه را می‌دید و برای خودش گوشه‌ای می‌نشست و گریه می‌کرد. اما هر چه تقدیر باشد همان می‌شود. دست ما نیست خدا خودش باید درست کند. باید معجزه اتفاق بیفتد تا همه‌چیز درست شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: