کد خبر: ۹۱۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۴ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - 22 January 2017
«بودجه سامانه اشتراک ٢٠‌ میلیارد تومان است»، «اصرار روسیه به حضور آمریکا»، «تأثیر درگذشت آیت‌الله هاشمی بر انتخابات ٩٦»،‌ »گلایه‌های فرزندان ناخلف» و «سامانه تبدیل نشریات به کاغذ باطله» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه شرق در شماره یکشنبه سوم بهمن است.
«بودجه سامانه اشتراک ٢٠‌ میلیارد تومان است»، «اصرار روسیه به حضور آمریکا»، «تأثیر درگذشت آیت‌الله هاشمی بر انتخابات ٩٦»،‌ »گلایه‌های فرزندان ناخلف» و «سامانه تبدیل نشریات به کاغذ باطله» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه شرق در شماره یکشنبه سوم بهمن است.

** بودجه سامانه اشتراک ٢٠‌ میلیارد تومان است
مهران عباسی انارکی مدیرعامل مؤسسه نشرآوران در گفت وگو با شرق می گوید: امسال با پیگیری‌های معاون محترم مطبوعاتی، بودجه حمایتی از نشریات شامل یارانه مستقیم، یارانه بیمه، طرح اشتراک، طرح برگشتی، توزیع مویرگی و... رشد خوبی پیدا کرد و در بخش یارانه، حدود ٧٠ درصد بناست افزایش داشته باشیم. در سال گذشته نیز پیرو مذاکره مسئولان وزارت ارشاد و نشریات با رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در حاشیه نمایشگاه مطبوعات، صددرصد بودجه از سازمان برنامه گرفته شد که حدود ٢٠‌ میلیارد تومان برای طرح اشتراک تخصیص داده شد. البته رشد تقاضای نشریات برای ورود به طرح اشتراک روزافزون است، مخصوصا در نشریات نوپا و استانی که با مدیریت و نظارت بر کیفیت کار، می‌تواند اتفاق خوبی باشد.

** اصرار روسیه به حضور آمریکا
در این گزارش می خوانیم: مذاکرات صلح سوریه فردا در هتل «ریکسوس» آستانه برگزار می‌شود و همه مقدمات فراهم آمده است. حسین جابری‌انصاری، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه، در رأس هیئت ایرانی به قزاقستان رفت و در مذاکرات دوجانبه‌ای که برای هماهنگی‌ بیشتر است، با همتایان ترک و روس خود ملاقات کرد. محور اصلی مذاکرات، تثبیت آتش‌بس است و مخالفان، آزادی بازداشت‌شدگان در زندان‌های دولتی، تبادل اسرا و رساندن کمک‌های بشردوستانه به مناطق محاصره‌شده را مطرح خواهند کرد. مقامات ایرانی از جمله محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، پیش از این مخالفت سرسختانه ایران با حضور آمریکا در این نشست را اعلام کرده‌اند و آن‌طور که معلوم است، ایران به‌هیچ‌وجه حاضر نیست بعد از برجام، در مسائل منطقه با آمریکا سر میز مذاکره بنشیند و این کشور را به‌عنوان یک بازیگر بین‌المللی مؤثر در مسائل خاورمیانه بپذیرد. این در حالی است که روسیه در نگاه کلان‌تر به افزایش همکاری‌های خود با آمریکای تحت ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ امید بسته و اصرار دارد که نماینده در جلسه فردا حاضر باشد.

** تأثیر درگذشت آیت‌الله هاشمی بر انتخابات ٩٦
صفایی‌فراهانی در گفت وگو با شرق می گوید: آقای هاشمی در مناسبت‌های مختلف یک‌سال اخیر درباره انتخابات ٩٦ نظر خود را در حمایت از آقای روحانی بارها اعلام کردند. فوت ایشان گرمای جدیدی در این فضای سرد سیاسی به وجود آورد که نمونه حداقلی آن رویکرد جدید رادیو و تلویزیون ایران به آقای هاشمی است. پس آنها که در طرد آقای هاشمی تلاش می‌کردند، امروز با فشار افکار عمومی مجبور به طرح افکار و نظرات ایشان به‌طور گسترده شده‌اند! و این مردم در سراسر ایران نشان دادند هاشمی بین آنها چه جایگاهی دارد و مطمئنا به این رویکردها مردم بیشتر از گذشته توجه دارند. همان‌طوری‌که در سال ٩٢ پیام {رئیس دولت اصلاحات} و ایشان باعث حضور گرم مردم و پیروزی آقای روحانی شد، مطمئنا «حماسه اکبر» تأثیر بسیار تعیین‌کننده‌ای در انتخابات ٩٦ خواهد داشت.

** گلایه‌های فرزندان ناخلف
مهتاب قلی‌زاده در این گزارش می نویسد: همه‌شان می‌ترسند؛ نمی‌خواهند حرف بزنند؛ می‌ترسند اسمی از آن‌ها آورده شود یا حتی نام ایستگاه‌شان گفته شود. پیش‌تر تاوان بدی داده‌اند؛ حالا هم که هم‌کارانشان زیر آوار «پلاسکو» جان داده‌اند، نگرانند؛ نکند که شغل‌شان به‌خطر بیفتد؛ نکند که بالادستی، نام‌شان را بفهمد و حقوق‌شان را کم کند؛ نکند که معیشت‌شان تهدید شود؛ نکند... . این مردان قرمز پوش، این‌روزها حال خوشی ندارند. چشم‌ها پف کرده و چهره‌ها گرفته؛ غم از نگاه‌شان می‌بارد و فکرهایشان جای دیگری است. نمی‌دانند غم رفیق بخورند یا آماده باشند برای مأموریت بعدی. نمی‌دانند باید حقایق را بگویند یا سکوت کنند. مشکل‌شان «کیفیت تجهیزات» نیست؛ مشکل‌شان «ساعت‌کاری‌شان» نیست؛ مشکل‌شان «رقم حقوق» هم نیست. مشکل‌شان «سختی کار» است. مردم دسته‌های گل و شمع می‌آورند و از آن‌ها دلجویی می‌کنند. صدای هق‌هق یکی از قرمزپوشان بلند می‌شود.

** سامانه تبدیل نشریات به کاغذ باطله
سعید ارکان‌زاده یزدی در این گزارش می نویسد: سالم نوربخش، مدیرعامل شرکت «نامه امروز» که از اولین شرکت‌های توزیع نشریات به صورت سراسری در کشور بوده، از یکی از بدترین اتفاقاتی که در سامانه اشتراک رخ می‌دهد صحبت می‌کند. او می‌گوید که تا پیش از خردادماه امسال، حدود ٩٠ درصد فهرست مشترکان در شرکت‌های توزیع صوری بود و در بسیاری موارد مجریان توزیع، نشریات را به صورت فله‌ای در زیرپله‌ها یا جلو ورودی مجتمع‌ها می‌گذاشتند و حتی آنها را توزیع نمی‌کردند و بعدتر، همان نشریاتِ نو را بدون ورق‌خوردن، به سامانه خرید نشریات باطله وزارت ارشاد می‌فروختند. به‌این‌ترتیب، عملا مجریان توزیع نشریاتی را که هنوز توزیع نکرده بودند به کاغذباطله تبدیل می‌کردند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: