کد خبر: ۹۱۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۲۵ دی ۱۳۹۵ - 14 January 2017
‌دیگر گفتن اینکه لرستان به لحاظ داشتن منابع سنگ و کانی‎های معدنی غنی هست جمله‎ای کلیشه‎ای شده و بی‎شک همگی به این موضوع کاملا واقف هستند، اما از گفتن نباید باز ماند که اگر در دنیای حقیقی گوشی نیست، دنیای مجازی، عالم مجاز من و توست.

‌دیگر گفتن اینکه لرستان به لحاظ داشتن منابع سنگ و کانی‎های معدنی غنی هست جمله‎ای کلیشه‎ای شده و بی‎شک همگی به این موضوع کاملا واقف هستند، اما از گفتن نباید باز ماند که اگر در دنیای حقیقی گوشی نیست، دنیای مجازی، عالم مجاز من و توست.

‌به گزارش‌ ایسنا منطقه لرستان، خیلی از ظرفیت‎ها در اطرافمان وجود دارند که لازمه موفقیت و عملی شدن رویاهایمان هستند، اما متوجه وجود آنها نیستیم؛ سنگ لرستان از این دست‎هاست.

خدا را از این نعمت شاکریم اما افسوس که ناسپاسی آشکار، آن را نقبت کرده! و ما تنها مرثیه پاره پاره کردن قلب زمین را نظاره‎گریم و...

فرآوری نداریم و دیگر استان‌ها زحمتش را می‎کشند! چراکه پشتوانه قوی مالی وجود ندارد.

تکنولوژی روز دنیا برای استخراج و برش سنگ‎ها نیز که تنها یک سخره است برای معادن اینجا و سال‎های بازنشستگی خود را می‎گذراند خط تولیدمان! تولیدکنندگان این عرصه نیامده شکست خورده‎اند و در یک سخن باید استخراج سنگ اینجا را در شمار صنایع دستی استان آورد چراکه سنتیِ سنتی است...

و اینجا لرستان است... از ناله‎های خود گوش فلک را کر کرده‎ایم اما باز می‎گوییم... در این سیه روزگاری باید گفت که جز گفتن هیچ نیستیم!

‌تولید کاغذ سنگی در لرستان

جمال مومیوند، معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در این رابطه اظهار کرد: در حال حاضر روی مواد معدنی استان کار می‌کنیم که مهم‌ترین آنها سنگ گوهره است. بازار فروش این سنگ مقداری دچار مشکل شده که به خاطر تغییر سلیقه و کاهش سوخت و ساز در کشور است.

وی با بیان اینکه سنگ گوهره به خاطر شوره زدن در بنای ساختمان با محدودیت استفاده می‌شود، افزود: در همین راستا به دنبال عایق کردن این سنگ‌ها با رنگ‌های مخصوص هستیم که در این رابطه مکاتباتی با اساتید دانشگاه‌های معتبر کشور داشته‌ایم و مقدمات کار از جمله جلسات و گفتمان تحقیقاتی آن انجام شده است.

مومیوند ادامه داد: در راستای توسعه بازار نیز مطالعات نیازسنجی با بدنه کارشناسی سازمان انجام شده و جلساتی با معاونت معدن، صنایع و تجارت داشته‌ایم تا در پروژه‌هایی استان، کشور و بیرون از مرز، از این سنگ‌ها به کارگیری شود.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان یادآور شد: همچنین یک ماه پیش اولین مجوز پایانه سنگ از سوی سازمان توسعه تجارت را گرفتیم تا در این حوزه، محلی برای صادرات ویژه سنگ داشته باشیم. این مکان می‌تواند جایی برای صادرات و برند سنگ استان باشد و افراد مطمئن شوند سنگی که از این پایانه می‌آید، تأییدیه فنی دارد و قطعاً سنگ خود استان است.

وی از دیگر اقدامات در این حوزه به مطالعه روی معادن قیر طبیعی استان اشاره کرد و گفت: در این راستا به صورت ویژه روی مصارف، روش استخراج و گمانه‌زنی‌های وجود ذخایر آن در استان کار می‌شود.

مومیوند از تولید کاغذ سنگ با استفاده از کربنات کلسیم معادن استان خبر داد و افزود: تکنولوژی این کار بسیار بالاست و ما منابع بسیار غنی بخصوص در الیگودرز از سنگ آهک داریم که می‌توانیم با تولید این نوع کاغذ از قطع بی‌رویه درختان نیز جلوگیری کنیم. این فناوری یکی از طرح‌های حامی محیط زیست بوده که تکنولوژی آن تنها در اختیار چند کشور است.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان ادامه داد: در رابطه با بازار هدف و فناوری آن با یک سرمایه‌دار چینی جلسه داشتیم که روی مصارف، تولید و تکنولوژی آن صحبت کردیم.

وی تصریح کرد: این کاغذ ضد آب بوده و پس از آسیاب سنگ آهک و ترکیب آن با یک نوع پلیمر به دست می‌آید که به صورت ویژه پیگیر آن هستیم و تا چند ماه آینده کلنگ احداث این طرح زده می‌شود.

مومیوند به مطالعه روی آهک هیدراته پلدختر اشاره کرد و گفت: در این رابطه به نتایج خوبی رسیده‌ایم و منجر به حضور دو سرمایه‌گذار خارجی و داخلی شده است تا بر روی بازار هدف آن نیز کار کنیم.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان تشکیل اتاق‌های فکر در سازمان را از دیگر اقدامات برشمرد و افزود: در این اتاق‌ها از اساتید و دانشمندان حوزه‌های اقتصاد و صنعت استفاده شده و ارتباط تنگاتنگی با دانشگاه‌ها داشته‌ایم.

وی یادآور شد: همچنین با همکاری اداره کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان روی کانی‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی مطالعاتی داشته‌ایم و در این راستا پکیجی تهیه شده است. مطالعه معادن فلزات و زون آنها را در دست اقدام داریم که با تأمین اعتبار در اسرع وقت پیگیری می‌شوند.

مومیوند به وجود معادن سرب و روی در نواحی شمال استان اشاره کرد و ادامه داد: همچنین گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با وجود طلا در استان است که نیاز به مطالعات ویژه تأمین اعتبار در این راستا دارد.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بیان کرد: در حوزه معدن شناسایی کامل استان، پی‌جویی و اکتشاف معدنی از اهمیت بالایی برخوردار است که باید حتماً پیگیری شود. متأسفانه موضوع استخراج و روش‌های آن در استان تا اندازه‌ای قدیمی هستند و باطله‌های زیادی دارند.

وی با بیان اینکه در کشورهای با تکنولوژی استخراج بالا، باطله سنگ وجود ندارد، افزود: بهره‌برداری لازم از معادن استان نیاز به مطالعات بیشتری دارد و باید روی آن گسترده تر کار کرد.

مومیوند خاطرنشان کرد: بیشتر معادن ما در مناطق جنگلی و حفاظت شده قرار دارند که برداشت از آنها موجب تخریب محیط زیست می‌شود؛ باید با استخراج به صورت زیرزمینی از این کار جلوگیری کرد که در این راستا قرار است یکی از معادن را به این صورت مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان اضافه کرد: در این رابطه مذاکراتی داشته‌ایم و طرح اولیه آن تهیه شده و این کار در کشور برای اولین بار است که انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در رابطه با فرآوری سنگ نیز مطالعاتی داشته‌ایم و نیاز به مطالعه بیشتر در این رابطه داریم، چراکه حلقه مهم چرخه سنگ موضوع فروش آن است که باید به صورت جدی پیگیری شود تا به سهم واقعی خود در کشور و دنیا دست پیدا کنیم.

برای احداث نمایشگاه سنگ مکانی در بروجرد مشخص شده است

طاهری، مدیر امور نمایشگاه‎های بین‎المللی لرستان نیز در این باره اظهار کرد: برای احداث نمایشگاه سنگ غیر از شهرستان خرم‎آباد مکانی در بروجرد مشخص شده است.

وی اضافه کرد: هم‎اکنون تمام دستگاه‎های ذی‎ربط پای کار آمده‎اند و این اقدام کار مشترکی بین سازمان صنعت و معدن، اتاق بازرگانی و شرکت نمایشگاه‎های استان بوده که امکان برگزاری آن وجود دارد.

طاهری ادامه داد: در حال حاضر روی جزییات آن کار شده و با نمایشگاه بین‎المللی سنگ ایران نیز هماهنگ شده‎ایم.

مدیر امور نمایشگاه‎های بین‎المللی لرستان تصریح کرد: کلمه نمایشگاه سنگ به صورت عام به کار برده می‎شود و در این نمایشگاه محصولات و فرآورده‎های سنگی و تجهیزات مورد نیاز به نمایش گذاشته می‎شوند.

وی یادآور شد: در نمایشگاه شرکت خارجی نداریم اما با کمک اتاق بازرگانی قصد داریم مشتریان بازار هدف را به اینجا بیاوریم تا از نزدیک در قالب هیئت‎های تجاری از دستاوردهای استان دیدن کنند.

در گذشته نمایشگاه سنگ در استان داشتیم اما ...

محمدرضا صفی‎خانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز گفت: یکی از ظرفیت‎های استان معادن سنگ بوده و یکی از فرآورده‎های کم‎نظیر و بی‎نظیر سنگ مربوط به استان است.

وی اضافه کرد: در گذشته نمایشگاه سنگ در استان داشتیم اما اشل آن پایین بود، برای همین تمام سعی خود را به کار بستیم تا نمایشگاه خوبی در این رابطه داشته باشیم.

صفی‎خانی با بیان اینکه انجمن سنگ کشور متولی اجرای نمایشگاه سنگ در استان هستند، افزود: می‎خواهیم سطح نمایشگاه را بالا ببریم و از تکنولوژی استفاده شود تا به رونق تولید کمک کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: در همین راستا مخاطبین سنگ استان و شرکت‎هایی که قرار است شرکت کنند و جامعه هدف مشخص شده‎اند. برای اجرای هر چه بهتر این نمایشگاه تمام سعی خود را به کار بسته‎ایم.

وی خاطرنشان کرد: این نمایشگاه در اسفندماه سال جاری برگزار می‎شود و در صورت مهیا نشدن مقدمات، حداکثر تا اوایل سال آینده اجرایی خواهد شد.

حدود 24 درصد صنعت سنگ کشور مربوط به لرستان است

همچنین مهندس مهرداد غضنفری‎امرایی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان اظهار کرد: حدود 24 درصد صنعت سنگ کشور و 3 تا 4 درصد دنیا مربوط به استان است.

وی اضافه کرد: رویکرد برنامه‎ریزان استان باید به صورتی باشد که این صنعت ساماندهی و در بازار هدفمند شود.

غضنفری ‎امرایی با بیان اینکه در تولید مشکل نداریم اما به لحاظ بازار مسئله داریم، افزود: طرح توسعه سنگ استان در حال ارزیابی است و این نمایشگاه می‎تواند به عنوان یک ظرفیت برای نشان دادن پتانسیل استان در این حوزه به ما کمک کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان یادآور شد: با برپایی این نمایشگاه‎ها می‎توان ارزش افزوده محصولات را بالا برد برای همین نمایشگاه‎های متعددی در دست اجرا است.

وی بیان کرد: تقویم برگزاری این نمایشگاه‎ها باید کاملا مشخص شود تا اثرگذار باشند تا به مشکلی برنخوریم. 

و اما حرف آخر...  کمبودها باعث شده که واحدهای سنگبری در استان در زمینه صادرات ضعیف عمل کنند، زیرا کیفیت لازم برای صادرات سنگ در لرستان وجود ندارد. با توجه به رقابتی بودن بازار صادرات سنگ در کشور باید واحدهای سنگبری مجهز به تکنولوژی روز دنیا شوند تا بتوانند از ظرفیت خود برای صادرات استفاده مطلوبی را داشته باشند. در این میان حمایت دولت نقش اساسی را ایفا می‎کند؛ پس به امید آن روز...

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: