کد خبر: ۹۰۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۲۳ دی ۱۳۹۵ - 12 January 2017
«اقتدار ملی در گرو همت ملی»، «صدای پای گابریل»، «آیا شورای همکاری فرو می پاشد؟» و «لنزهای رنگی خطرناکند!» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه رسالت در شماره پنجشنبه 23 دی به شمار می رود.
 «اقتدار ملی در گرو همت ملی»، «صدای پای گابریل»، «آیا شورای همکاری فرو می پاشد؟» و «لنزهای رنگی خطرناکند!» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه رسالت در شماره پنجشنبه 23 دی به شمار می رود.

** اقتدار ملی در گرو همت ملی
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، مقام معظم رهبری، اخیرا در سخنان حکیمانه خود در دیدار مردم قم ،به نکات بسیار مهمی اشاره فرمودند. نکاتی که باید سرلوحه نگاه و عمل مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با مسائل و موضوعات بین المللی و داخلی روز قرار گیرد: رهبر معظم انقلاب اخیرا در مراسم بزرگداشت سی‌ونهمین سالگرد قیام مردم قم، بزرگ‌ترین درس امروز حادثه 19 دی 1356 را شناخت دشمن و جهت دشمنی ها و ایستادگی بهنگام در مقابل آن دانستند. معظم‌له با تأکید بر اینکه دشمنان انقلاب به دنبال تضعیف و از بین بردن اقتدار جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج هستند، به چهار مؤلفه اصلی اقتدار کشور، یعنی ایمان دینی توأم با معرفت دینی، عدم انفکاک دین از سیاست، قدرت و حرکت سریع علمی، اقتصاد مقاومتی و حفظ عزّت ملّی و بین‌المللی در همه صحنه‌ها اشاره کردند و فرمودند: «امروز از همه طرف با انگیزه‌ دینی مردم دارد دشمنی می‌شود؛ برای اینکه ایمان‌ها را اول در جوان‌ها و بعد در طبقات گوناگون دیگر به عناوین مختلف، به اَشکال مختلف از بین ببرند. این کاری است که دارد امروز به وسیله‌ دشمن انجام می‌گیرد.»

رهبر معظم انقلاب با تبیین این موضوع که دشمن از آن دینی می‌ترسد که دولت دارد، قدرت دارد، ارتش دارد، اقتصاد دارد، سیستم مالی دارد و تشکیلات گوناگون اداری دارد، بین دین متکفل سامان امور اجتماعی و نظامات مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی با دین بی‌تفاوت، عرفی و شخصی شده و سکولار مورد حمایت و تأیید استعمارگران در طول تاریخ تفاوت گذاشتند و یکی از اهداف راهبردی امروز دشمنان انقلاب را خارج کردن دین از صحنه حیات سیاسی و اجتماعی بشر و ناموفق جلوه دادن نسخه عملی آن در ایران اسلامی دانستند.

** صدای پای گابریل
به نظر می رسد رقیب صدر اعظم آلمان برای تصدی گری این پست مشخص شده است. این فرد کسی جز زیگمار گابریل نیست! کسی که هم اکنون معاون صدر اعظم آلمان در کابینه ائتلافی است. از زمان تشکیل کابینه ائتلافی دولت آلمان، متشکل از دموکرات مسیحی ها و سوسیال دموکرات ها، بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند که این ترکیب نمی تواند ترکیبی کارآمد و موثر در معادلات سیاسی برلین باشد. این پیش بینی ها هم اکنون تحقق یافته است. شهروندان آلمانی اکثرا از دولت ائتلافی این کشور ناراضی هستند . این نارضایتی ها را در نظرسنجی های مختلف بیان نموده اند.

از سوی دیگر، بحران های اقتصادی و اجتماعی جاری در آلمان به گونه ای است که بر میزان نارضایتی های عمومی از صدر اعظم سرزمین ژرمن ها افزوده است. در چنین شرایطی مرکل به شدت نگران جایگاه سیاسی خود است. در هر حال وی تصمیم گرفته است بار دیگر نامزد تصدی پری پست صدارت اعظمی در کشورش شود. با این حال تاکنون مشخص نبود سوسیال دموکرات ها چه کسی را برای رقابت با مرکل در نظر می گیرند. بسیاری تصور می کردند که رقیب مرکل،فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه کابینه فعلی آلمان خواهد بود.با این حال گویا این تصور اشتباه بوده است!

** آیا شورای همکاری فرو می پاشد؟
یکی از مباحثی که در زمینه موضوعات مربوط به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مطرح است بحث تشکیل اتحادیه ای مشابه اتحادیه اروپا از سوی این کشورهاست. شورای همکاری خلیج فارس از 6 کشور عربستان، بحرین، کویت، عمان، قطر و امارات متحده عربی در سال 1981 تاسیس شد. این شورا همانند دیگر مجامع عربی هیچ گاه مواضع موثری نداشته است.کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از نظر فرهنگی و مذهبی اشتراکات زیادی با هم دارند و اکثر جمعیت آنها (به استثنای بحرین)، سنی مذهب هستند. 

از نظر اقتصادی درآمد اکثر کشورهای جنوب خلیج فارس از صادرات انرژی تأمین می‌شود. از نظر نظام سیاسی نیز این کشورها دارای دولت هایی اقتدارگرا و تحت حکومت خاندان‌های مختلف هستند. حاکمیت خاندان آل سعود در عربستان سعودی، آل ثانی در قطر، آل خلیفه در بحرین، آل صباح در کویت و آل نهیان و آل مکتوم در امارات متحده عربی و آل بوسعید در عمان، حاکی از تداوم رژیم‌های مبتنی بر مشروعیت سنتی و قبیله‌ای در این کشورهاست. از نظر امنیتی نیز وابستگی گسترده این کشورها به قدرت‌های غربی به ‌ویژه ایالات متحده آمریکا، در جهت تداوم بقاء ویژگی مشترک کشورهای جنوب خلیج فارس محسوس است.


** لنزهای رنگی خطرناکند!
روند رو به افزایش گرایش به استفاده از لنزهای رنگی، مژه مصنوعی و «تتو» موجب شده است که متخصصین به جامعه هشدار بدهند و مردم را از خطراتی که در کمین آنهاست آگاه کنند. دکتر ژاله رجوی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و متخصص چشم پزشکی در گفتگو با رسالت تاکید می کند که استفاده از لنزهای رنگی ریسک بالایی برای افراد دارد و ممکن است عفونت قرنیه آنها را تا مرز کوری پیش ببرد. وی با هشدار به خانم ها در مورد استفاده از مژه مصنوعی و ریخته شدن چسب آن در چشم خاطرنشان می‌سازد که ریخته شدن وتماس چسب مژه مصنوعی با چشم می تواند چشم را با مشکلات جدی روبه‌رو نماید و از آنجا که یک ماده شیمیایی است ممکن است ایجاد حساسیت کرده و پلک را ملتهب و زخمی کند!

نویسنده مقالات متعدد تحقیقی در رشته چشم پزشکی انجام «تتو» را خطر جدی برای انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر می داند و یادآور می شود که «تتو» معمولا در آرایشگاه ها انجام می شود و از آنجا که در این مکان‌ها «استریزاسیون» وسایل اعمال نمی گردد لذا «تتو» منتقل کننده بیماری است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: