کد خبر: ۹۰۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۲۲ دی ۱۳۹۵ - 11 January 2017
«هجمه ترامپ به مخالفان رابطه با روسیه»، «واکاوی اهداف سفر میشل عون به ریاض»، «راه اندازی جنگ آب و عملیات وادی بردی» و «نمونه ای از طرح های بنیادین آموزشی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه رسالت در شماره چهارشنبه 22 دی به شمار می رود.
«هجمه ترامپ به مخالفان رابطه با روسیه»، «واکاوی اهداف سفر میشل عون به ریاض»، «راه اندازی جنگ آب و عملیات وادی بردی» و «نمونه ای از طرح های بنیادین آموزشی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه رسالت در شماره چهارشنبه 22 دی به شمار می رود.

** هجمه ترامپ به مخالفان رابطه با روسیه
در حالی روابط روسیه و ایالات متحده آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به نازل ترین سطح ممکن رسیده و حتی در نهایت منجر به اخراج دهها تن از دیپلماتهای روسی از خاک آمریکا گردید، دونالد ترامپ همچنان از بهبود روابط با مسکو حمایت می کند. این در حالی‌است که حتی برخی سناتورهای مطرح حزب جمهوری‌خواه مانند جان مک کین نگرانی های زیادی را در خصوص سیاست خارجی ترامپ در قبال مسکو و بهبود روابط با روسیه مطرح کرده اند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا در تازه‌ترین توئیت خود نوشت که داشتن رابطه‌ای خوب با روسیه بد نخواهد بود.وی همچنین نوشت که فقط آدم‌های احمق و نادان ممکن است فکر کنند که رابطه با روسیه بد باشد.ترامپ در عین حال گفت که دو کشور آمریکا و روسیه می‌توانند با همکاری یکدیگر مشکلات بزرگ جهانی را حل نمایند.

** واکاوی اهداف سفر میشل عون به ریاض
علاوه بر این، مسئله بعدی که انتظار می رود در جریان دیدار میشل عون به عنوان رئیس جمهوری لبنان با مقامات سعودی مطرح شود، مسئله ارائه کمک‌های تسلیحاتی به ارتش لبنان است. مقامات رژیم سعودی در آگوست سال 2014 وعده ارائه کمک های تسلیحاتی را به مقامات لبنانی دادند؛ وعده ای که به دلیل تحولات میدانی آن زمان در لبنان و منازعات نظامی شدید این کشور به ویژه در شهر «طرابلس» با استقبال مقامات لبنانی مواجه شد. پس از گذشت حدود یک ماه و نیم از مطرح ساختن این وعده، وزیر کشور رژیم سعودی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که ارائه کمک های نظامی به ارتش لبنان از دیدگاه این رژیم منتفی شده است. وی در بیانیه خود مدعی شده بود که اقدامات حزب الله لبنان در منطقه موجب شده تا مقامات سعودی چنین تصمیمی را اتخاذ کنند.

در هر صورت، تصمیم اتخاذ شده توسط مقامات سعودی مبنی بر لغو ارائه کمک های تسلیحاتی به ارتش لبنان، از آگوست سال 2014 تاکنون به قوت باقی مانده است. پیش‌بینی می شود که میشل عون در جریان سفر خود به عربستان، در این زمینه به منظور تقویت قدرت ارتش لبنان، نیز رایزنی‌های فشرده‌ای را با سعودیها انجام دهد. البته بسیار بعید به نظر می رسد که عربستان سعودی بدون گرفتن امتیازات لازم از میشل عون، تَن به ارائه کمک های تسلیحاتی به ارتش لبنان بدهند.

** راه اندازی جنگ آب و عملیات وادی بردی
بیش از دو هفته است که دمشق - پایتخت و پرجمعیت ترین شهر سوریه- با بحران آب آشامیدنی سالم مواجه است و حدود 5 میلیون سوری در دمشق و حومه آن با خطر روبه‌رو هستند. این اتفاق زمانی رخ داد که تروریست ها منابع تامین کننده آب را با گازوئیل آلوده و غیرقابل مصرف کردند و به تاسیسات آب دمشق نیز خسارت وارد آوردند؛ مسئله ای که ساکنان دمشق را با مشکلی حیاتی روبه‌رو کرده است. گزارش ها حاکی است قیمت آب که به‌صورت بسته بندی شده یا با تانکر عرضه می شود، افزایش چشمگیری داشته و آب عرضه شده با تانکر نیز چندان بهداشتی نبوده و عده ای را راهی بیمارستان کرده است. نکته قابل توجه در این میان سکوت رسانه های غربی است که در برابر این موضوع مهم چشم فروبسته اند.

آب آشامیدنی دمشق از منطقه «وادی بردی» در حدود 50 کیلومتری شمال غرب شهر دمشق –نزدیک مرز سوریه و لبنان- تامین می شود. دو چشمه بردی و فیجه دو منبع اصلی تامین آب 5 میلیون سوری است. این منطقه از استان «ریف دمشق» در کنترل تروریست ها قرار دارد. آنان از این منبع حیاتی به عنوان یک سلاح استفاده می کنند. برای نمونه در سال 2015 وقتی ارتش سوریه سعی کرد منطقه زبدانی در نزدیکی مرز لبنان و 10 کیلومتری شمال وادی بردی تصرف کند، شورشیان برای چند روز آب دمشق را قطع کردند.

** نمونه ای از طرح های بنیادین آموزشی
کشورهایی با سیستم های آموزشی متصلب به جای کمر خم کردن زیر فشار قرن ها تحمل اندیشه های جزمی متنازع، عملا می توانند روش های بهتری برای آموزش کودکان بیابند.
آموزش ارزان نیازی اساسی در کشورهای در حال توسعه است. بسیاری از کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین جمعیت زیادی در رده کودکان در سن تحصیل دارند اما مدرسه، معلم و منابع کافی برای تامین مخارج آنها ندارند. به همین دلیل است که اکثر ابتکارات بنیادی در امر آموزش را می توان در کشورهای فقیرتر شاهد بود؛ نه در کشورهای غنی. گر چه تاسیس تاثیرگذار مراکزی چون آکادمی و بوداسیتی خان ثمره نظام آموزشی آمریکایی است، اما کشورهای در حال توسعه بیشترین مطالبات برآورده نشده و کمترین انگیزه را برای بازگشت به مدل های سنتی دارند.

پابلو جنکینز از کشور کاستاریکا به عنوان موسس یک شرکت آموزشی می گوید: بهره نفوس در اولویت است، در دوره ای به سر می بریم که جوانان بیشتری در رده سنی تحصیل و کار داریم که این میزان را هیچ گاه تا پایان عمر شاهد نخواهیم بود. باید مطمئن شویم که این افراد دارای سطح بالایی از سرمایه انسانی و تحصیلات هستند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: