کد خبر: ۹۰۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۱۸ دی ۱۳۹۵ - 07 January 2017
«همه چیز در نمایی به رنگ بنفش در حال روی دادن است... چراغ راهنما قرمز است و ثانیه شمارش عدد 96 را نشان می‌دهد... خودرو بنزآبی رنگی بر روی خط عابر پیاده ایستاده است...
 روزنامه آفتاب یزد در گفت و گو با صادق زیبا کلام استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی نوشت: «همه چیز در نمایی به رنگ بنفش در حال روی دادن است... چراغ راهنما قرمز است و ثانیه شمارش عدد 96 را نشان می‌دهد... خودرو بنزآبی رنگی بر روی خط عابر پیاده ایستاده است...

در ادامه این گفت و گو می خوانیم: از پنجره صندلی عقب که جایی برای نشستن شخصیت‌های مهم است، دستی مردانه به ظاهر ملبس به عبایی قهوه‌ای رنگ، بیرون آمده است. انگشتری در انگشت کوچک مرد دیده می‌شود و اسکناس سبز رنگی لای انگشتانش قرار دارد. در همین حال دخترکی با لباس مندرس و گل‌هایی در دست، در حال تلاش برای گرفتن آن اسکناس از دست مرد است...... » گزاره تراژیک فوق شرح تصویر روی جلد شماره 151 مجله وابسته به موسسه همشهری، با تیتر «شاه و گدا»ست. ذیل این تیتر آمده است: «فقر و تکاثر و احیای «ارباب سالاری» به نام کار و کارگزار؛ چرا حل آسیب‌های اجتماعی، جهادگر می‌خواهد نه کارگزار؟»

اِلمان‌های عکس روی جلد این نشریه، تصویرساز یک چهره است: به گمان بسیاری؛ پدر معنوی حسن روحانی!

از قرار معلوم جناب سرهنگ قالیباف سخت مشغول گرم کردن خود برای حضور در رینگ رقابت های انتخاباتی 96 است و این بار می‌خواهد با استفاده از ابزارهای مدرن ارتباطی از نقشه تاریخ مصرف گذشته و نخ نما شده در جهت نیل به پاستور بهره ببرد. تصویر روی جلد یکی از مجلات موسسه همشهری که قرار نبود کار سیاسی کند و مجوز کار سیاسی هم ندارد، مبین آن است که قالیباف می‌خواهد از روی دست احمدی نژادِ سال 1384 تقلب کند و به ایجاد دوقطبی فقیر و غنی بپردازد تا شاید همچون رئیس دولت‌های نهم و دهم قفل پاستور را بشکند و از هت‌تریک شکست در انتخابات‌های ریاست جمهوری جلوگیری کند. حتی به قیمت تخریب حامی حسن روحانی و نمادی از او.

**کدهای تصویر
تصویر شماره 151 این نشریه علاوه بر نمایش عزمِ جزم محمدباقر قالیباف برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری 96، حکایت از آن دارد که جناب سرهنگ در حال اجرای عملیات گاز انبری در مواجهه با حسن روحانی است چراکه از یک سو همواره به ایراد سخنرانی پیرامون ماجرای فیش‌های حقوقی، بدون اشاره به چالش‌های اخیر مجموعه خود، می‌پردازد و از دیگر سو با استفاده از موسسه رسانه‌ای همشهری، استراتژی جدید خود! و البته دست دوم یعنی ایجاد دوقطبی فقیر و غنی را در انتخابات ریاست جمهوری 96 پیاده می‌کند. 

این مهم را می توان تنها با اتخاذ نگاهی گذرا به تصویر روی جلد این نشریه و بدون تفکری ژرف اندیشانه دریافت. گردانندگان این مجموعه رسانه‌ای با کشیدن اِلمان‌هایی از حامی حسن روحانی و در کنار آن، طرح کودک فقیر، او را نمادی از ارباب سالاری دانسته و عنوان کرده‌اند که کشور به جهادگر نیاز دارد نه کارگزار (عنوان اسم حزبی از احزاب اصلاح‌طلب). به این معنا که او و حامیانش کارگزاران و ثروتمندان هستند و قالیباف مدیری جهادگر و دستگیر فقرا!

با کالبد شکافی این تصویر به راحتی می‌توان از راه‌اندازی نبرد میان فقیر و غنی سرهنگ آگاه شد:
مرسدس بنز آبی: مرسدس بنز آبی رنگ پدر معنوی حسن روحانی زمانی به سوژه داغ رسانه‌ها تبدیل شد که در آخرین دقایق باقی مانده از مهلت ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری 92، این خودرو ، او را به خیابان فاطمی رساند تا رسما نامزد آن انتخابات شود.
حال در تصویر روی جلد نشریه موسسه هنری وابسته به شهرداری تهران، نمایی از پشت مرسدس بنزی آبی رنگ کشیده شده است.

** مردی با عبای قهوه ای:
از دیرباز او همواره ملبس به لباس ویژه قهوه‌ای رنگ بوده است و حتی با نظر افکندن به تصاویر قدیمی او هم می‌توان دریافت که او به ندرت لباسی غیر از رنگ قهوه ای به تن کرده است. 
از قضا مردی هم که درون بنز آبی رنگ نشسته است، لباس ویژه‌ای به رنگ قهوه‌ای به تن دارد!

** انگشتری در انگشت کوچک
یکی از نمادهای حامی حسن روحانی، انگشتر خاص اوست که همواره در انگشت کوچکش قرار دارد و حتی مدت‌ها‌ محل داستان سرایی‌های رسانه‌های اصولگرا نیز شده بود به طوری که آنها این انگشتر را نماد فراماسونری می‌دانستند! نکته جالب توجه آنجایی است که مرد سوار بر بنز آبی که لباس قهوه‌ای رنگ به تن دارد، انگشتری مخصوص در انگشت کوچک دست راستش خودنمایی می‌کند! 

** پارک مرسدس بنز آبی برروی خط عابر پیاده: مرسدس بنز آبی برروی خطوط عابر پیاده پارک شده است تا رنگ قرمز چراغ راهنما سبز شود. تصویرگران این نشریه با طراحی این فضا درصدد بودند تا او را نمادی از قانون گریزانی نشان دهند که با وجود برخورداری از ثروت، به قانون احترام نگذاشته و آن را زیر پا می‌گذارند و به حقوق مردم تجاوز می‌کنند.

** و ثانیه شمار چراغ راهنما
چراغ راهنمایی که در مقابلش مرسدس بنز آبی مردی با لباس قهوه‌ای پارک شده است، یک عدد را نشان می‌دهد؛ 96. نماد انتخابات ریاست جمهوری سال آتی و فصل الخطاب طرح روی جلد این نشریه. بدین معنا که قرار است در انتخابات 96 یک کارگزار و یک جهادگر در مقابل هم قرار بگیرند و کارگزار همان است که تصویر نشان داده است. در ثانی، رنگ عدد 96 نیز قرمز است و مبین آن است که او و حامیانش از عدد 96 عبور نخواهند کرد و پشت این چراغ باقی می‌مانند و پیروز انتخابات نخواهند شد.

**نقشه ای که لو رفت
انتشار عکس روی جلد یکی از چندین نشریه شهرداری تهران پیش از حضور در دکه‌ها‌ی روزنامه فروشی واکنش‌های بسیاری را در پی داشته و جنجال‌ها‌ی فراوانی را در فضای مجازی آفریده است و بیش از آنکه واکنش مثبت کاربران را به دنبال داشته باشد، مورد تمسخر واقع شده است، چرا که کدهای موجود در تصویر نشان دهنده عکس فردی محبوب در میان مردم است که فردی متمول معرفی شده و بنای کمک به کودکی فقیر را ندارد؛ او که اصلی‌ترین حامی حسن روحانی و یکی از ضلع‌های پیروزی او در انتخابات است. رسانه تحت ریاست قالیباف حتی از تصویر کودک کار هم برای نیل به اهداف سیاسی خود استفاده ابزاری کرده است. علاوه بر تمامی این موارد می‌توان گفت که نشریه منتسب به شهرداری تهران با انتشار این تصویر استراتژی انتخاباتی مدیرش را لو داد و اعلام کرد که قرار است مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری 96 شاهد پیاده سازی نقشه تکراری و نخ نمای دوقطبی فقیر و غنی باشند!

**حضور قالیباف حتمی است؟
درباره این رفتار ارگان وابسته به شهرداری تهران تحلیل‌های بسیاری صورت گرفته است. صادق زیبا کلام استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی نظر خود را پیرامون این تصویر با آفتاب یزد در میان گذاشت. او در این باره گفت: تصویر این جلد حاکی از آن است که آقای قالیباف یقیناً می‌خواهد در انتخابات شرکت کند. حقیقت هم این است که اصولگرایان جز ایشان نامزد دست به نقد دیگری ندارند و همه امیدهای‌شان بر روی آقای قالیباف است.

**تاکتیک احمدی نژادی
وی افزود: طرح جلد نشریه وابسته به موسسه همشهری از تاکتیک جدید خبر می‌دهد. تاکتیکی که نمی‌توان گفت از سیاست‌های شهردار غافل است، همان تاکتیکی است که احمدی‌نژاد در سال84 به میدان آورد و توانست به وسیله آن به پیروزی برسد. آن تاکتیک عبارت است از اینکه گروهی سمبل اشرافیت و ثروت هستند و منِ قالیباف حالا می‌خواهم به مبارزه با فساد و اشرافیت بپردازم با استفاده از همان تاکتیک‌هایی که آقای احمدی‌نژاد 12سال پیش از آن استفاده کرد.

**سخت در اشتباه است
این استاد دانشگاه اضافه کرد: این عده باید بدانند که سخت در اشتباه هستند؛ چرا که زمانه ما در طی این 12 سال دچار تحولات بسیاری شده است. احمدی‌نژاد توانست با اصولگرایان، در سال 84 به مردم بقبولاند که عده‌ای خورده‌اند و برده‌اند و حالا احمدی‌نژاد آمده تا پول‌های خورده شده را از گلوی آنها بازپس بگیرد. واقعیت این است که الان دیگر مردم خیلی کم به این جریان‌سازی‌ها اهمیت می‌دهند. نکته دوم این است که هیچ‌کس حاضر نیست این حرف‌ها را از آنها بخرد. باز اگر یک گزینه ناشناخته روی کار می‌آمد می‌شد گفت که او علیه فساد و نابرابری و ظلم قیام کرده است.

**قالیباف نمی‌تواند رل بازی کند
زیباکلام ادامه داد: آقای قالیباف نمی‌تواند رُل ِ ناجی مردم را بازی کند. چون داستان کمدی می‌شود. به همین دلیل این تاکتیکی که در پیش گرفته است برایش رای نمی‌شود. مردم ایران می‌دانند که ظرف یک دهه اخیر آقای‌ها‌شمی رفسنجانی هیچ نقشی در مدیریت کلان کشور نداشته است اما آقای قالیباف و همفکران‌شان از تمامی امکانات برخوردار بوده‌اند و اینکه حالا می‌گویند مقصر این وضعیت، دیگری است. فکر نمی‌کنم حتی محافظین و راننده آقای قالیباف هم این حرف را باور کنند.

صادق زیبا کلام: طرح جلد نشریه وابــسته به موسسه همشهری از یک تاکتیک انتخاباتی خبر می‌دهد. همان تاکتیکی که احمدی‌نژاد در سال 84 به میدان آورد و توانست به وسیله آن به پیـروزی بــرسد. آن تاکتیک عبارت است از اینکه گـروهی سمبل اشرافیت و ثــروت هستند و منِ قـالـیبـاف حالا می‌خواهم به مـبارزه با فساد و اشرافیت بپــردازم.

*منبع: روزنامه آفتاب یزد، 1395.10.18 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: