کد خبر: ۹۰۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۱۶ دی ۱۳۹۵ - 05 January 2017
بانكداري ايراني - بانک مرکزی همواره  اصرار دارد که بانکها گزارش خود را بر اساس استانداردهای  جهانی گزارشگری منتشر کنند اما بر سر انتشار به موقع این اطلاعات اصراری ندارد ، زیرا بانک مرکزی رگولاتوری در حد کاغذ بازی است و  نسبت به قوانین تجارت و دیگر قوانین موجود اهتمام زیادی نمی ورزد به همین روی تاکنون بیانیه ای از  بانک مر کزی در خصوص تذکر به بانکها در خصوص گزارش دهی دیر هنگام نداشته‌ایم. هر چند بانک مرکزی خود را موظف به این کار نمی داند اما این اقدام می توند شفافیت را که بانک مرکزی به دنبال آن است را تقویت کند.

به گزارشبانكداري ايراني ،  از اهداف گزارش دهی به موقع بنگاه های اقتصادی شفاف سازی و احترام به ذی‌نفعان عنوان شده است لذا همه بنگاه‌ها و شرکتهای سهامی عام  کشور طبق قانون تجارت باید به موقع گزارشات خود را منتشر کنند .

در حال حاضر بانکهای ملت ، انصار ، حکمت، پارسیان، پاسارگاد ، تجارت ، دی ، سینا، اقتصاد نوین   و موسسه اعتباری کوثر  صورتهای مالی شش ماه خود را با وجود گذشته 10 ماه از منتشر نکرده‌اند و در این خصوص به نوعی تخلف کرده اند ،  زیرا بر اساس قوانین،   اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای 3، 6 و 9 ماهه حسابرسی نشده، حداکثر باید تا  30 روز پس از پایان مقاطع سه ماهه  منتشر شود . همچنین  صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای 6 ماهه حسابرسی شده حداکثر 60 روز بعد از پایان دوره 6 ماهه و در برخی مواقع باید  تا 75 روز منتشر شود . 

هرچند در این بین بانکهای  سینا، کارآفرین، خاورمیانه ، اقتصاد نوین ، گردشگری و پست بانک گزارش شش ماهه حسابرسی نشده خود را منتشر کرده اند، اما فرصت انتشار گزارشات حسابرسی شده به پایان رسیده و باید بانکها اقدامی عاجل انجام دهند.

این در حالی است که برخی از بانکها هنوز گزارشات واقعی و حسابرسی شده سال 94 تا 95 منتشر نشده و قانون شفاف سازی این بانکها از سوی برخی رسانه زیر سوال رفته است .در این بین ، بانک ایران زمین ، بانک شهر و بانک سرمایه از این دست بانکها هستند . آخرین گزارش بانک ایران زمین ،  صورت‌های مالی حسابرسی شده این بانک برای سال مالی 93 است و گزارش‌های سه ماهه، شش ماهه و 9 ماهه، حسابرسی نشده است. 

بانک شهر هم همانند بانک ایران زمین آخرین بار گزارش صورت‌های مالی حسابرسی شده سال 93 را منتشر و مجمع عمومی آن سال را برگزار کرده است. وضعیت بانک سرمایه از لحاظ شفافیت و رعایت ضوابط گزارش‌دهی و تشکیل مجمع، مشابهت زیادی با دو بانک ایران زمین و شهر دارد. جلسه مجمع عمومی این بانک هم در 30 تیر ماه به دلیل عدم حضور سهامداران عمده لغو شد و تاکنون برگزار نشده است.

شایان ذکر است که یکی از دلایلی که برخی بانکها در انتشار گزارش دورهای دوره خود مطرح می کنند گستردگی و تعدد شرکتهای زیر مجموعه است. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: