کد خبر: ۹۰۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۱۴ دی ۱۳۹۵ - 03 January 2017
«من اقتصاد خوانده‌ام و از لحاظ فلسفی معتقدم بازار بهترین تصمیم را می‌گیرد. ولی فراموش نکنید که «شکست بازار» هم یک مفهوم واقعی است و عملکرد بازار همیشه با منافع اجتماعی مطابقت ندارد. ما باید بازار را اصلاح کنیم، آن‌گاه اجازه دهیم درباره قیمت‌ها تصمیم بگیرد. اگر بازار کارآمد نباشد، واگذاری اختیار قیمت‌گذاری به بازار، نابود کردن آن است.»

«من اقتصاد خوانده‌ام و از لحاظ فلسفی معتقدم بازار بهترین تصمیم را می‌گیرد. ولی فراموش نکنید که «شکست بازار» هم یک مفهوم واقعی است و عملکرد بازار همیشه با منافع اجتماعی مطابقت ندارد. ما باید بازار را اصلاح کنیم، آن‌گاه اجازه دهیم درباره قیمت‌ها تصمیم بگیرد. اگر بازار کارآمد نباشد، واگذاری اختیار قیمت‌گذاری به بازار، نابود کردن آن است.»

عبدالناصر همتی در گفت‌وگو با ویژه‌نامه مشترک «تجارت فردا» و «دنیای اقتصاد»، از دو وظیفه اصلی بیمه مرکزی یاد کرد و گفت: «وظیفه اول ایجاد ساختار قوی نظارت و کنترل مالی بر شرکت‌های بیمه است.

چراکه دیگر نمی‌توان با روش‌های سنتی دست به نظارت و کنترل زد و باید با جدیت و قاطعیت بر مبنای اصول شناخته‌شده نظارت بین‌المللی بیمه، این کار را انجام داد. وظیفه دوم هم توسعه بیمه‌های عمر است که ما در این زمینه خیلی عقب هستیم. اکنون سیاست ما بر توسعه شرکت‌های تخصصی بیمه عمر است که این کار می‌تواند ضریب نفوذ بیمه‌های عمر را در کشور به حد قابل قبولی برساند. بقیه وظایف، حاشیه‌ای بر این دو وظیفه اصلی خواهند بود.»

رئیس کل بیمه مرکزی ریشه بخشی از مشکلات صنعت بیمه را آزادسازی قیمت‌ها پیش از آماده کردن زمینه‌های لازم در این صنعت دانست و افزود: «من اقتصاد خوانده‌ام و از لحاظ فلسفی معتقدم بازار بهترین تصمیم را می‌گیرد. ولی فراموش نکنید که «شکست بازار» هم یک مفهوم واقعی است و عملکرد بازار همیشه با منافع اجتماعی مطابقت ندارد. ما باید بازار را اصلاح کنیم، آن‌گاه اجازه دهیم درباره قیمت‌ها تصمیم بگیرد. اگر بازار کارآمد نباشد، واگذاری اختیار قیمت‌گذاری به بازار، نابود کردن آن است.»

به گفته وی، یکی از الزامات آمادگی بازار این است که فعالان آن شناخت واقعی از بیمه و نحوه قیمت‌گذاری آن داشته باشند. او ادامه داد: «هیچ تولیدکننده‌ای قیمت فروش محصول خود را پایین‌تر از قیمت‌ تمام‌شده در نظر نمی‌گیرد؛ اما در صنعت بیمه ما این اتفاق افتاد. نرخ‌شکنی‌هایی که در بازار بیمه ایران رخ داده، ناشی از ناآگاهی و عدم شناخت مفهوم بیمه است. به نظر من بستر لازم برای شناور شدن قیمت‌ها در این بازار وجود ندارد و دولت هنوز باید خط مشی و راهکارهای لازم را به شرکت‌های بیمه نشان دهد.»

همتی راه برون‌رفت این صنعت از مشکلات کنونی را افزایش تدریجی قدرت نظارتی بیمه مرکزی بر بازار بیمه برشمرد و گفت: «در چند سال گذشته تنها در رشته بیمه شخص ثالث، 3200 میلیارد تومان زیان به صنعت بیمه وارد شده است. بدیهی است که برای حل این مشکل نمی‌توان یکباره «ذخیره» را از شرکت‌های بیمه مطالبه کرد. من معتقدم این کار فشار غیرقابل تحملی روی شرکت‌ها ایجاد می‌کند.»

مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به مشکلات عمیق نظام بانکی کشور تاکید کرد: «مشکلات صنعت بیمه واقعا به بزرگی مشکلات بانک‌ها نیست. مشکل بانک‌ها بسیار عمیق‌تر است و من در سال‌های اخیر بارها نسبت به آن هشدار داده‌ام؛ هم به آقای رئیس‌جمهور گفته‌ام، هم به معاون اول ایشان و هم به وزیر اقتصاد که باید فکری اساسی برای بانک‌ها کرد. اکنون برای حل این معضل در سیستم بانکی کمی هم دیر شده است، اما به هر حال باید اصلاحاتی صورت بگیرد. در صنعت بیمه بحمدالله مشکل آنقدرها جدی نیست و کسری به آن مفهوم وجود ندارد.»

همتی ادامه داد: «مشکل صنعت بیمه با بحران بانکی قابل قیاس نیست. نمی‌گوییم بیمه بدون مشکل است. همه ارکان بازار مالی ایران با مشکل مواجه است و بیمه هم از آن جدا نیست، اما نگرانی جدی وجود ندارد و وضع بیمه‌ها از بانک‌ها خیلی بهتر است.»
برچسب ها: عبدالناصر همتی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: