کد خبر: ۸۹۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۱۱ دی ۱۳۹۵ - 31 December 2016
«جنگ سرد اوباما-پوتین»، «توافق مخالفان دیروز، شرکای امروز» «ایرباس و بویینگ نامهربانی‌کنند غرامت می‌گیریم»، «چند وجب جا برای خوابیدن»، «رقیب اول روحانی» و «میرسلیم می‌تواند کاندیدای نهایی اصولگرایان باشد» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره شنبه 11 دی است.
 «جنگ سرد اوباما-پوتین»، «توافق مخالفان دیروز، شرکای امروز» «ایرباس و بویینگ نامهربانی‌کنند غرامت می‌گیریم»، «چند وجب جا برای خوابیدن»، «رقیب اول روحانی» و «میرسلیم می‌تواند کاندیدای نهایی اصولگرایان باشد» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره شنبه 11 دی است.

**جنگ سرد اوباما-پوتین
باراک اوباما، رییس‌جمهور ایالات متحده در روزهای باقیمانده از عمر دولت خود مشغول اقداماتی است تا هزینه‌های احیای روابط میان امریکا و روسیه را در دولت دونالد ترامپ بیشتر کند؛ ترامپی که به نظر می‌رسد یکی از اولویت‌های سیاست خارجی دولتش احیای روابط با روسیه است. در آخرین تحولات روابط میان مسکو- واشنگتن به ناگاه پنجشنبه شب خبر رسید که به دستور باراک اوباما پس از اتخاذ تحریم‌های جدید علیه روسیه به 35 دیپلمات روس 72 ساعت فرصت داد تا خاک امریکا را ترک کنند و گفته می‌شود این اقدام امریکا در راستای تلافی دخالت‌های سایبری روسیه در انتخابات امریکا صورت گرفته است. با این حال به نظر می‌رسد مسکو نیز اقدامی مشابه را علیه ایالات متحده اتخاذ کند.با این وجود در شرایطی که روابط دیپلماتیک میان دو کشور به پایین‌ترین سطح خود رسیده است و این اختلافات پیش از انتخابات هشتم نوامبر نیز وجود داشت اما اکنون پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات و احتمال بهبود روابط میان مسکو-واشنگتن که می‌تواند میراث اوباما را تحت تاثیر قرار دهد از همین رو دولت اوباما مشغول اقداماتی است که احیای روابط را روز به‌ روز سخت‌تر کند. در حال حاضر موانعی که پیش روی دولت جدید در مسیر بهبود روابط قرار گرفته به حدی سخت شده که بیش از چیزی است که به راحتی بتوان آنها را از سر راه برداشت.

** توافق مخالفان دیروز، شرکای امروز
سرانجام ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه کار را تمام کرد. در کوتاه‌ترین زمان محتمل و با حداقل بازیگران ممکن. یک سوی توافق آتش‌بس، روسیه ایستاده بود و سوی دیگر ترکیه. دو بازیگر فعال پرونده سوریه که یکی در منتهی‌الیه حمایت از دولت سوریه ایستاده بود و دیگری در منتهی‌الیه ایستادن در برابر بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه. باید ٥ سال و نیم از بحرانی که ابتدا رنگ و بوی مخالفت‌های رایج سیاسی را داشت، می‌گذشت تا پرونده‌ای که به امنیتی‌ترین پرونده جهان بدل شده بود اینچنین با دست به دست شدن میان مسکو و آنکارا مهر آرامش نسبی را بر پیشانی بپذیرد. این‌بار داستان به توقف آتش در یک منطقه کوچک از سوریه محدود نشد و مسکو و آنکارا سنگ بزرگ را برداشتند. برای نخستین‌بار از مارس ٢٠١١ به نظر می‌رسد خوش‌بینی‌ها به حفظ آتش‌بس در سوریه افزایش یافته است.

**ایرباس و بویینگ نامهربانی‌کنند غرامت می‌گیریم
عباس احمد آخوندی وزیر راه و شهرسازی به تازگی نیز بعد از حادثه ریلی سیبل انتقادات تا درخواست برای استیضاح قرار گرفته است. با این حال این وزارتخانه در یک ماه اخیر توانسته، بیشترین تعداد قراردادهای پسابرجام را به نام خود ثبت کند؛ از قرارداد 6.3 میلیارد دلاری در بخش بندری گرفته تا شکست تابوی قرارداد هوایی ایران با دو غول بزرگ هوایی دنیا. قراردادی که حتی بعد از نافذ شدنش نیز انتقاداتی را به همراه دارد و گویا هیچ کس باور ندارد که ایران و دو غول بزرگ هوایی می‌توانند با یکدیگر قرارداد رسمی ببندند.او در گفت و گو با اعتماد با صراحت از اجرایی شدن این قراردادها صحبت می‌کند و بدون هیچ شکی اعلام می‌کند طبق قرارداد هواپیماهای خریداری شده در موعد مقرر به ایران خواهند آمد. وی بدون اینکه مکثی کند در واکنش به عدم اجرای تعهد طرف قرارداد تاکید می‌کند «اگر بویینگ یا ایرباس در تعهدات خود خللی ایجاد کنند طبق قرارداد از آنها غرامت می‌گیریم.» آخوندی می‌گوید که حتی مذاکرات پیش از روزهای اجرایی شدن برجام آغاز شده، یعنی از همان روزهای نخست که وزارتخانه را تحویل گرفته؛ مذاکراتی که بنا به گفته او حتی با نامه‌های بدون سر برگ رسمی انجام شد تا بدون هیچ گزندی مذاکرات برای نوسازی ناوگان هوایی ادامه یابد. زمانی که از مسکن مهر بحث به میان می‌آید، گویا بر پرونده‌ای پر ایراد دست گذاشته‌ایم.

** چند وجب جا برای خوابیدن
ساعت ١٠ شب است، اما هنوز هم خیابان‌ها خلوت نشده. خودروها اما اینجا کمتر از سایر خیابان‌ها هستند. کوچه‌های اطراف کاملا رنگ و بوی شب‌مردگی گرفته‌اند و دیگر پرنده در آنها پر نمی‌زند. حال و هوای اینجا کاملا با خیابان‌های مرکزی و شمالی شهر در این ساعت تفاوت دارد. برخلاف خیابان‌های شمال شهر که رستوران‌ها و مراکز تفریحی‌اش تا نیمه‌های شب باز هستند و حتی خیابان‌هایش پیست خودروهای لوکس و گرانقیمت شده است، اینجا حتی یک بقالی را نمی‌توان پیدا کرد که در خیابان‌ها و کوچه‌های فرعی‌اش، باز باشد. «شب‌مردگی» را اینجا کاملا می‌توان احساس کرد. در کوچه‌های اینجا که قدم می‌زنی، ترسی ناشناخته سراپای وجودت را فرامی‌گیرد. ترسی که شاید به خاطر حال و هوای شب‌های کوچه پس‌کوچه‌های اینجا باشد و شاید به خاطر نامی که هنوز هم حکایت از وجود یکی از خطرناکترین محله‌های تهران داشته و دارد. محله‌ای که یکی - دوسالی است شهرداری تلاش کرده تا سروسامانی به آن بدهد. با این وجود هنوز چند ماهی از اجرای این طرح نگذشته بود که معتادان و به خصوص موادفروش‌ها دوباره به عناوین مختلف، به میعادگاه اصلی‌شان برگشتند. با این تفاوت که از صحنه‌های ناخوشایند جمع‌های معتادان و موادفروش‌هایی که در ملأعام با خیال راحت خود را می‌ساختند یا ساقی بقیه می‌شدند، کم شده و پاتوق‌های‌شان، به درون خانه‌های قدیمی و کهنه رفته است. خانه‌هایی که بسیاری از آنها حتی به دوربین‌های مداربسته هم مجهزند. حالا به گفته برخی اهالی، معتادین خرده‌پای دیروز، جای‌شان را به موادفروش‌های مسلح خطرناکی داده‌اند که کسی جرات نزدیک شدن به آنها را هم ندارد. با این وجود شهرداری همچنان مدعی است که محله پاک است و عادی. اما در عمل، هنوز هم اینجا یکی از خطرناک‌ترین محله‌های پایتخت است. اینجا هنوز هم «هرندی» است.

** رقیب اول روحانی
حزب موتلفه بالاخره به وعده‌اش عمل کرد و بی‌توجه به تحولات پیاپی جریان اصولگرا کاندیدای اختصاصی خود را رونمایی کرد و طبق گفته محمد نبی حبیبی، دبیرکل، از میان اسدالله بادامچیان و مصطفی میرسلیم رای به میرسلیم داد تا در فاصله کمی بیش از ٥ ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری نخستین رقیب حسن روحانی به جامعه معرفی شود.مصطفی میرسلیم ٦٩ ساله که به گفته حبیبی، عسگراولادی دوم موتلفه است در میان عامه مردم نه به تفکر سیاسی و نه به تخصص فنی بلکه به نوع پوشش خاصش شناخته می‌شود اما ایام انتخابات ایام یادآوری گذشته کاندیداهاست. گذشته میرسلیم نیز از انجمن حجتیه تا سیاست‌های بسته وزارت ارشاد در سال‌های ٧٢ تا ٧٦ جای دفاع چندانی نمی‌گذارد. سکوت این سال‌های میرسلیم نیز عامل دیگری است که قابلیت موج‌سازی نخواهد داشت. اگرچه میرحسین موسوی در سال ٨٨ توانست بعد از سال‌ها سکوت، موجی از حامیان اصلاحات را پشت سر خود ببیند اما هیچ تضمینی برای میرسلیم نیست که نسخه اصولگرای موسوی باشد. او نه بدنه اجتماعی استواری دارد و نه حتی میان همفکرانش توان اجماع خواهد داشت.

** میرسلیم می‌تواند کاندیدای نهایی اصولگرایان باشد
محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در گفت و گو با اعتماد گفت: موتلفه و بقیه تشکل‌های اصولگرایی که نامزد دارند اگر ائتلافی تشکیل شود، علی‌القاعده نامزدهای‌شان را به آن ائتلاف معرفی می‌کنند. طبیعتا در آن ائتلاف سازوکارهایی برای انتخاب نامزد نهایی پیش‌بینی خواهد شد. بنابراین همان طور که از ٥ ماه پیش اعلام کردیم، موتلفه نامزد مشخص در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد اما در صورتی که اصولگرایان به ائتلاف برسند، نامزد نهایی اصولگرایان نامزد نهایی همه تشکل‌ها خواهد بود. لیکن ما هیچ دلیلی نداریم که نامزد اعلام شده موتلفه امتیازات قابل توجهی برای اینکه نامزد اصولگرایان بشود، نداشته باشد. ما موضع خود را از ٥ ماه پیش اعلام کردیم. موتلفه نامزد دارد و روی نامزدش هم اصرار دارد و معتقدیم نامزدمان امتیازات بسیار برجسته‌ای برای نهایی شدن دارد اما اگر ائتلاف اصولگرایان شکل بگیرد باید با بقیه اصولگرایان به تصمیم مشترک برسیم. مشخصات آقای میرسلیم را در آینده‌ای نه‌چندان دور رسانه‌ای خواهیم کرد. الان فرصت توضیح کامل در این مورد وجود ندارد. لیکن موتلفه با بررسی‌هایی که انجام داده ایشان را یک نامزد واجد شرایط موتلفه اسلامی برای ریاست‌جمهوری سال ٩٦ می‌داند.
برچسب ها: جنگ سرد ، اوباما ، پوتین
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: