کد خبر: ۸۹۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۱۱ دی ۱۳۹۵ - 31 December 2016
«آماده باش برای مهار آلودگی هوا»، «گرانی دلار در آیینه 11 ساله آمار»، «توافق اولیه ایران و ترکمنستان برای حل اختلافات گازی» و «ستاره‌های افتخاری روی دوش خودرو‌ها!» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ایران در شماره شنبه 11 دی است.
«آماده باش برای مهار آلودگی هوا»، «گرانی دلار در آیینه 11 ساله آمار»، «توافق اولیه ایران و ترکمنستان برای حل اختلافات گازی» و «ستاره‌های افتخاری روی دوش خودرو‌ها!» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ایران در شماره شنبه 11 دی است.

**آماده باش برای مهار آلودگی هوا
در پی هشدار سازمان هواشناسی نسبت به بروز شرایط پایدار جوی در هفته جاری و تشدید آلاینده های هوا کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا عصر روز پنجشنبه و در شرایطی که شاخص کیفیت هوای تهران در وضعیت سالم و 94 قرار داشت تشکیل جلسه داد و تدابیری جدی و بازدارنده را برای ترددهای ترافیکی در سطح پایتخت برای هفته پیش رو اتخاذ کرد.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌ و ‌گو با «ایران» علت تشکیل این جلسه را پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر ایجاد شرایط پایدار هوا در هفته آینده و افزایش غلظت آلاینده‌ها عنوان کرد و گفت: البته مسأله تهدید ترکمنستان به قطع گاز ایران هم مطرح بوده که خوشبختانه موضوع اکنون دیگر حل شده است. ابتکار افزود: جلسه عصر پنجشنبه در ادامه سیاست های دولت برای پیشگیری از بحران آلودگی هوا بود از این رو فعلاً محدودیت‌های ترافیکی و برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی اولویت نخست ما برای پیشگیری از بروز آلودگی شدید هوا در پایتخت در روزهای آتی است.

** گرانی دلار در آیینه 11 ساله آمار
در گوشه‌ای از پیاده‌‌راه کنار میدان، چند مرد دور هم جمع شده‌اند. یکی از آنها وسط ایستاده، اسکناس‌هایی سبزرنگ در دست گرفته و بر سر نرخ، چانه می‌زند. کمی آن‌طرف‌تر، پشت ویترین هر مغازه‌ای تخته‌ای سفید قرار گرفته و قیمت ارزهای مختلف دنیا نوشته شده است. صاحبان صرافی‌ها تلفن و لپ‌تاپ به دست قیمت تابلوها را به روز می‌کنند و هر کدام از فردوسی‌نشینان، عاملی را علت بالا رفتن نرخ ارز می‌دانند. 

احمد حاتمی یزد، کارشناس ارشد بانکداری به روزنامه «ایران» توضیح می‌دهد: «مشکل ارزی ایران جدید نیست. همیشه با این مسأله مواجه بوده‌ایم. سیستم ارز دو نرخی، سه نرخی و حتی چند نرخی بحران‌های زیادی برای ما ایجاد کرده بود. وقتی مجلس بودجه‌ای را تصویب می‌کند که درآمدهایش تحقق پیدا نمی‌کند ولی مخارجش روی دست دولت می‌ماند، این مسائل هم به تبع آن وجود دارد. من بارها به نماینده‌های مجلس گفته‌ام چرا طرح‌هایی را تصویب می‌کنید که منابع درآمدی برای تأمین آن وجود ندارد.» 

احمد حاتمی‌یزد که در اقتصاد و بازار ایران موسپید کرده است، درباره بحران آن‌ سال‌ها به روزنامه «ایران» می‌گوید:«در دوره دوم احمدی‌نژاد در بازار ارز فساد وحشتناکی رخ داد. کسانی که با بدنه دولت ارتباط داشتند و آگاه بودند که نرخ ارز در حال تغییر است، میلیاردر شدند. هنوز معلوم نشده این فساد چطور رخ داد. در سال 90 ارز از هزار تومان خارج شد و بعد تا 4 هزار تومان هم رسید. نه دیوان بازرسی کشور و نه بانک مرکزی، هنوز هیچ تحلیل کاملی انجام نداده‌اند که مکانیسم اینکه ارز می‌تواند دفعتی از هزار تومان تا مرز 4 هزار تومان برسد، چه بود و چطور ممکن است؟» 

** توافق اولیه ایران و ترکمنستان برای حل اختلافات گازی
رسیدن به توافق اولیه در دقیقه 90. شاید بهترین جمله‌ای باشد که بتوان در مذاکرات گازی ایران و ترکمنستان گفت. قرار بود از روز یکشنبه هفته جاری ترکمنستان صادرات گاز به ایران را قطع کند. اختلاف دو کشور برمی‌گردد به سال 86 که مناطق شمالی کشورمان با سرمای شدید هوا روبه‌رو شد. این کشور به جای آنکه در صادرات گاز با ایران همکاری بیشتری داشته باشد قیمت گاز صادراتی خود به ایران را به یکباره 9 برابر کرد و قیمت‌ها از 40 دلار به ازای هر هزار مترمکعب به 360 دلار افزایش پیدا کرد. در آن زمان به جای آنکه دولت وقت مانع از سودجویی این کشور شود به خواسته آنها تن داد.

با توافق صورت گرفته دیگر صادرات گاز به مناطق شمالی کشور قطع نخواهد شد. البته در صورت شکست مذاکرات، ایران برنامه‌های جایگزین در نظر گرفته بود. آن‌طور که مجید بوجارزاده سخنگوی شرکت ملی گاز اعلام کرد در صورت قطع صادرات گاز از ترکمنستان استان‌های گلستان، مازنداران و گیلان با قطع گاز روبه‌رو نخواهند شد چرا که دولت از طرق دیگر گاز خانگی مردم را تأمین می‌کند. بر این اساس قرار شده بود برای گاز صنایع و نیروگاه‌ها با اولویت گاز‌رسانی به خانه‌ها محدودیت‌هایی در نظر گرفته شود.به طور متوسط روزانه صنایع در مناطق شمالی کشور بین 85 الی 100 میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کنند لذا قرار بود حدود 15 میلیون مترمکعب از سهم آنها کم شود تا شبکه خانگی با محدودیتی روبه‌رو نشود.

** ستاره‌های افتخاری روی دوش خودرو‌ها!
یکسالی است که دستورالعمل ارزیابی کیفی خودروهای داخلی و وارداتی تغییر کرده است و به جای ارائه نمره منفی به خودروها ستاره داده می‌شود.ستاره از یک تا 5است.هر خودرویی که به لحاظ کیفی در جایگاه خیلی خوبی باشد 5 ستاره می‌گیرد وخودروهایی که نمرات منفی آنها زیاد باشد حداقل ستاره(یک ستاره)را می‌گیرند.مجموعه‌ای که عهده دار ارزیابی کیفی خودروها است شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران است.این مجموعه که نماینده وزارت صنعت است هر ماه با بررسی خودروها گزارش سطح کیفی خودروها را مشخص می‌کند.طی این مدت یکسری از خودروها پای ثابت تک ستاره بودند و از نمرات منفی آنها کاسته نشده است.

اشکان گلپایگانی مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران درباره اینکه چرا برخی از خودروها همچنان تک ستاره هستند و خودروسازان برای ارتقای آن کاری انجام نمی‌دهند به «ایران» گفت: «ارزیابی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد انجام می‌دهد به نیابت از وزارت صنعت، معدن و تجارت است.در حقیقت ما طبق سازوکاری که این وزارتخانه برای نظارت طراحی کرده است وضعیت خودروها را بررسی و اطلاع‌رسانی می‌کنیم.ضوابطی که برای ارزیابی کیفی خودروها مدنظر قرار گرفته شده در دوره‌های زمانی مختلف ارتقا پیدا کرده و اکنون این سازوکار نسبت به گذشته بسیار سختگیرانه‌تر شده و انطباق زیادی با نیازهای مشتریان و استانداردهای جهانی یافته است.» 

وی گفت: دو مجموعه ایران خودرو و سایپا هزینه و انرژی زیادی را صرف ارتقای کیفیت خودروها می‌نمایند اما باید پذیرفت که دسترسی به سطح کیفی ایده‌آل در مدت کوتاه به طور تمام و کمال قابل حصول نیست.خودروهایی مانند پژو 405 و پراید که طراحی آنها قدیمی است برای آنکه به شرایط مورد انتظار مردم برسند نیازمند تغییرات زیاد هستند که شاید تصمیم صحیح‌تر چنین باشد که خودروسازان پلتفرم‌های جدید را جایگزین کنند و طرح‌ریزی برای این موضوع از اهم اقدامات این روزهای خودروسازان است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: